Pedig pályázatból nincs hiány, mint ahogy forgatókönyvíró iskolából sem. Azonban ahogy nem elég egy-egy kurzus abszolválása, éppúgy kevésnek bizonyul, ha valaki sikeresen veszi valamely pályázat akadályait. A díjak ugyanis szerények, és még egy első hely sem jelent garanciát arra, hogy az írás vászonra kerül - a pályáztatók leggyakrabban csak megfuttatják a versenyzőket, a nyertes darabokkal továbbra is nekik kell házalniuk. Éppen ezért a forgatókönyv pályázatok közül mindig azok tűnnek a legígéretesebbnek, amelyeknél esély látszik a megvalósításra, azaz a pályáztató szándéka szerint a nyertes darabokból film is készülne.

RTL KLUB - Hunnia - A helyzet komolysága változatlan
Ilyen ígéretes kezdeményezés volt az RTL Klub és a Hunnia Filmstúdió tavaly nyáron kiírt szinopszis-író pályázata, amelyre a két kiíró elsősorban a magyar valóságra reflektáló ötleteket várt.
E pályázat végeredménye egyelőre ismeretlen. Korábban Fazekas László, a tévécsatorna sajtófőnöke úgy tájékoztatta a filmhut, hogy a beérkezett pályaművek színvonalától függően 4-5 film elkészítését tervezik, ám mostani érdeklődésünk elakadt a csatorna sajtóosztályának két illetékesénél, akik oda-vissza passzolták egymásnak kérdéseinket a pályázat jelenlegi állásáról. Végül az RTL Klub honlapján sikerült megtudni, hogy idén augusztusban várhatóak eredmények.

Az Irka és az Analog Artists pályázata
A megvalósítást szorgalmazza az Irka Egyesület maximálisan 60 perces fikciós tv-film, vagy tévéjáték megírására hirdetett treatment-pályázata is. Kóródi Ildikó az Irka egyesület képviseletében elmondta, hogy a később visszatérítendő, maximum 500 ezer forintos támogatásra eleve a legyártandó darabok elkészítésére vállalkozó producerek pályázhattak. A pénz mégis az író zsebébe vándorolna: a támogatás fedezné az író számára a forgatókönyvvé fejlesztés költségeit, melyet a forgatás után majd a produkció térítene vissza a támogatónak. Így ez a kiírás azon kevés lehetőségek egyike, ahol a nyertes író jelentősebb összeget kapna kézhez, még mielőtt megvalósulna a film. Eredmény egyelőre e pályázatnál sincs.

Nem mondható el az Irka Egyesületéhez hasonló „elő-bőkezűség” az Analog Artists Stúdió egészestés, romantikus vígjáték logline-, pitch-, illetve treatment pályázatáról. Az április 10-én lezárult pályázaton a stúdió tanárai hatvan filmötletet és húsz treatmentet értékeltek. A filmakadémia honlapján feltüntetett információk szerint a filmötlet kategóriát Baráth Katalin Puszi és Pá című munkája nyerte, a treatment kategóriában a zsűri Pálfy László Nős-tények című írását találta a legjobbnak. Mivel mindkét nyertes tanult klasszikus dramaturgiát és forgatókönyvírást, a zsűri úgy vélte, a pályázat szakmai szempontból is sikeres volt.

A „filmötlet” kategória győztesének díja 100 ezer forint volt, amelyért a filmstúdió megvásárolja az ötlet forgatókönyvvé fejlesztésének és megfilmesítésének jogát. Ha az ötletből bemutatott film készül, az ötlet gazdája a továbbiakban a fenti összeg négyszeresére tarthat igényt, valamint 1,5 %-ára a nettó produceri nyereségnek. Amely Magyarországon 4-600 ezer nézőnél kezdődik. Fel van adva tehát a lecke a jövő hivatásos filmíróinak: tessék minél szélesebb közönséget megszólítani!


Európai forgatókönyvíró központ a Katapultnál
A számos forgatókönyv és szinopszis pályázat után a Katapult Film tagjai úgy gondolták nem csak tehetséges forgatókönyvírók pályáztatásával segíthetik a szakma felélesztését. A Katapult Film az Európai Unió MEDIA PLUS Programjával, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumával és a Magyar Mozgókép Közalapítvánnyal karöltve hozta létre az első hazai központú, de nemzetközi tanárokkal és résztvevőkkel működő forgatókönyv fejlesztő workshopot. A számos forgatókönyv és szinopszis pályázat után a Katapult Film tagjai úgy gondolták nem csak tehetséges forgatókönyvírók pályáztatásával segíthetik a szakma felélesztését.

„A háromállomásos műhelymunka első fordulója lezajlott” – mondta a filmhunak Esztergályos Krisztina projektvezető. A Katapult Film, illetve a Madzag filmegylet tagjaiból verbuválódott zsűri kiválasztotta azt a 15 treatmentet, amelyek szerzői ingyenesen (a kurzus egyébként 600 euróba került volna) részt vehettek az első, június 1-6.-án Budapesten megtartott műhelyfoglalkozáson, ahol közösen beszélték meg a műveket, s elindult a treatmentek forgatókönyvvé fejlesztése. A szeptemberi fordulón, amely egyhetes online fórum lesz, már mindenkinek egy félig kidolgozott szkripttel kell előállni. „Nem elsősorban a profizmust, hanem az elszántságot díjazzuk” – mondta Esztergályos Krisztina. „A műhely  is azokat szolgálja, akik igazán munkát szeretnének fektetni forgatókönyvük kidolgozásába.”

A szeptemberi fordulót a Jirí Menzel által vezetett, decemberi prágai műhely követi, majd egynapos, a jövőben évente megrendezni kívánt pitching következik, amelyre a szervezők reményei szerint 5-10 híres európai producer látogat el, és remélhetőleg itt már el is kel egy-két forgatókönyv.


A Hartley-Merill is rendez kelet-európai workshopot
A Writer’s Guild of America, az Amerikai Mozgókép Szövetség és a Nemzetközi Filmművészeti Alap által rendezett Hartley-Merill nemzetközi forgatókönyvíró pályázat célja, hogy a kisebb filmgyártó országok forgatókönyv-író kultúráját fejlessze: „Több mint húsz színvonalas pályamunka érkezett 2006-ban, de ez a szám minden évben változik, volt már olyan évünk is, amikor körülbelül hatvan forgatókönyvet kaptunk.” – mondta Zakariás Eszter, a Hartley–Merill magyarországi képviselője. „A pályázók között volt profi író és egészen kezdő is. Jövő nyáron vagy ősszel szeretnénk a Hartley-Merill-en pályázók számára a kelet-európai workshopot is Magyarországon megrendezni, amelynek tavaly - az amerikai szkript-guru Syd Field vezetésével - Lengyelország adott otthont. A kelet-európai forgatókönyv tréning keretén belül egy-egy neves amerikai forgatókönyv szakértő vezetésével fejleszthetik munkáikat a pályázók.”

A gyakran feltett kérdésre, azaz hogy miért annyira drága a nevezési díj a Hartley Merillre (tavaly áfával terhelve 18000 forint), Zakariás Eszter elmondta, hogy mivel az amerikai irodától az egyes országok szervezõi nem kapnak támogatást a pályázat megszervezéséhez, így a magyarországi szervezõk is leginkább a hazai szponzorok támogatására vannak utalva, tehát tőlük függ a támogatás mértéke, és a hazai szervezők törekednek a szponzorszerzéssel párhuzamosan a díj leszorítására, így elképzelhető, hogy a forgatókönyvíró kultúra fejlődésével, és több szponzor bevonásával a nevezési díj már ettől az évtől kezdve is jelképes összeggé redukálódik.

A pályázat alapítása óta a magyar pályázók sokszor a nemzetközi mezőnyben is jelentős sikereket könyvelhettek el. Az elmúlt évek magyarországi nyerteseinek nagy része filmvásznon láthatta viszont művét, (Enyedi Ildikó: Bűvös vadász, Czető Bernáth László: Rosszfiúk, Gárdos Éva: Amerikai rapszódia), illetve a könyvükből készülő film forgatása előkészítés alatt van (Szekér András: Hanna Wende, Hegedűs Bálint: Showtime, Schwechtje Mihály: Hőség, Csurgó Csaba-Fazakas Péter: Para)
 
Film lehet a 2006-os Hartley-Merill nyertes Parából is. Fazakas Péter és Csurgó Csaba írása a Los Angelesben megrendezett második, nemzetközi fordulón ugyan nem kapott helyezést, ellenben az MMK pályázati támogatásában részesült, így megindulhattak az előmunkálatok. Jelenleg a helyszín- és színészválogatásnál tart a projekt, a forgatás 2007-ben kezdődhet meg, a rendező a forgatókönyv egyik szerzője, Fazakas Péter lesz - nyilatkozta a Film Positive képviselője, Pintér Gabriella.

Akik nyertesnek hitték magukat…
Néhány korábbi nyertest megkeresve kiderült, hogy helyzetük mégsem olyan rózsás: „Jelenleg a megfelelő producert keressük a filmemhez, de nem találjuk.” - nyilatkozta Hegedűs Bálint, a Showtime írója. „A másik oldalon viszont bizakodóak vagyunk, hiszen Lovas Balázzsal és Krigler Gáborral hamarosan létrehozzuk az első magyar forgatókönyv-konzultációs csapatot. Ez a szolgáltatás olyan fontosságú, mint az egyetemi szakdolgozat írásánál a konzulens. Nyugaton mindenhol létezik, nálunk az állami időkben a filmgyáron belül működött, aztán természetesen ez esett először áldozatul a változásoknak és most már ott tartunk, hogy szinte kivétel nélkül a rendezők írják a könyveket, hiányzik a „script-doctor” aki dramaturgiai ellenőrzés alá vetné a forgatókönyvet. A legsikeresebb filmek is tartalmaznak ordító dramaturgiai hiányosságokat, melyeket valahol mindenki érez, de nem tehet semmit: Magyarországon nem a forgatókönyvek kapnak pénzt.”

„Mostanában csak felkérésre írok, ami tulajdonképpen bérmunka.” - mondta Czető Bernáth László, a Rosszfiúk írója. „Meglehetősen szomorú, hogy leginkább csak a szappanoperák producerei költenek arra, hogy szakszerű forgatókönyveket írassanak, és ebből következően csak ezekből lehet tanulni. A forgatókönyvíró-képzés még mindig nem ért oda ahhoz a csoporthoz, amelyiknek szüksége lenne rá. Nem az a probléma, hogy a rendezők 70-80 százaléka nem tud forgatókönyvet írni, hanem az, hogy nem tud forgatókönyvet olvasni, és értelmezni.”

A 2005-ös Hartley-Merill nyertes, Scwechtje Mihály, a Hőség írója sem optimista: „Én is producert keresek a szkripthez, de hatalmas az érdektelenség. Hosszú várakozási idő után, újra és újra megkeresve a gyártókat, folyamatosan azt a választ kapom, hogy még el sem olvasták.”