2003. 12. 19. filmhu
Meghozta a döntését a Magyar Mozgókép Közalapítvány ad hoc bizottsága a forgatókönyvírói műhely pályázat kedvezményezetteiről. A 200 millió forintos keretösszegre 73 műhely pályázott több mint egymilliárdos igényel. Böjte József, a bíráló bizottság elnöke elmondta, az összes minőségi műhelyet támogatni tudták, ugyanakkor a jövőben limitálni kellene a beadható szinopszisok számát.A forgatókönyvírói-műhely pályázat nyertesei - Töltsd le!
Pályázat számokbanA Műhely Pályázatra két kategóriában lehetett nevezni.
Három forgatókönyvvel: 7,5 millió forint támogatásért: 20 műhely pályázott.
Tizenhat műhely adott be három szinopszist. Három adott be négyet és egy hatot.
Öt forgatókönyvvel 15 millió forint támogatásért: 53 műhely pályázott.
Harminckilenc adott be ötöt, nyolc adott be hatot, négy nyolcat, egy adott be hetet és egy adott be kilencet.
(Mindkét formában, az előírtnál lehetett több szinopszist is beadni, de a támogatás elnyerése esetén, valamennyiből forgatókönyvet kell létrehozni.) 357 szinopszis érkezett be.
319 író jegyezte a 357 szinopszist. Az alkotóműhelyekben 490 alkotó fogott össze. Ebből 408 egy műhelyben, 80 két műhelyben, 1 három és 1 négy műhelyben vállalt szerepet.
A pályázatok költségtámogatási igénye meghaladta az egymilliárd forintot. A pályázat keretösszege ezzel szemben 200 millió forint volt.
Vegyes tapasztalatok
Mint Böjte a pályázatról írott jelentésében kiemeli, "a pályázati lehetőség erősen megmozgatta a filmes és irodalmi szakmát. Az író társadalom jeles személyiségei, és fiatal, de már sikereket elért, valamint oroszlánkörmeiket csak most megvillantó írók soha nem látott számban fogtak össze filmes szakemberekkel, rendezőkkel, producerekkel. Ebből a szempontból a pályázat meghirdetése régi és elementáris igényt elégített ki. "
A Böjte József rendező, Andor Tamás operatőr, Báron György esztéta, Prekopp Gabriella dramaturg, és Szilágyi Ákos író összetételű zsűri a siker ellenére tapasztalt visszás jelenségeket is. A legdurvább példa, hogy ugyanazt a szinopszist két címen, két műhelyben is beadták, a szerzők nevének módosításával, de tartalmi változtatás nélkül. Ketten pedig az engedélyezett kettőnél több alkotóműhelyben is vállaltak szerepet.
Emellett igencsak megnőtt az újonnan alapított alkotóműhelyek száma, jelentős hányaduk a pályázat beadásának határideje előtt pár nappal alakult. "Nyilvánvalóan elmélyült alkotó munka még nem állhat mögöttük. Ez néhány pályamunka külcsínén és tartalmi összeállításán meg is látszott. Lefordítatlan angol nyelvű szinopszis is akadt!" - hangsúlyozta Böjte
A zsűri ezt sem tartotta szerencsésnek, ha egy név adott be, egy műhelyben, három pályázatot. De az olyan is előfordult, hogy mindössze az eredeti írásműről szóló dicsérő kritikákat, a könyv fülszövegét küldtek be, vagy az irodalmi anyagra – mint kötelező irodalomra – csak utaltak, de szinopszist nem adtak be.
Örvendetesnek találták viszont a beadott filmötletek műfaji sokszínűségét. A nyertes szinopszisokat a bíráló bizottság
alapzsánerekre osztotta, így találtak 56 drámát, 20 ifjúsági filmet, 18 vígjátékot, 14 thrillert és krimit, 12 történelmi filmet, 18 irodalmi adaptációt, két road-movie-t, egy táncfilmet és egy darab "szürreális feketekomédiát animált elemekkel".
A döntési metódusA bizottság az első körben a szinopszisok és a műhelyek minőségének lepontozása után alakította ki a támogatásra érdemes pályázók körét. Természetesen az elmélyült döntést akadályozta a rövid elbírálási határidő és a 357 szinopszis mennyisége, mégis Böjte szerint - aki a Játékfilmes Szakkollégium tagja is - sokkal könnyebb helyzetben voltak, mintha 130 nagyjátékfilm forgatókönyvét kellett volna elolvasniuk, "hiszen a szinopszisok terjedelmüknél fogva sokkal jobban megragadnak az olvasóban, különösen, ha valami megcsillant bennük."
Mint Böjte elmondta nagyobb viták nélkül, egyetértésben emelték ki a legjobb pályázókat. Ugyanakkor a 23 nyertes pályázóval kitöltött 200 millió forintos kereten felül hat műhely munkáját elég értékesnek vélték ahhoz, hogy a kisebb, 7,5 milliós összegekkel támogassák a kiírt keretösszegen felül a működésüket. A végső támogatási összeg így 255 millió forintot tesz ki.
Ebből öt műhelynek ítélték a 15 milliós összeget, így az Eurofilm Közelkép Alkotó Műhelyének, Hunnia Stúdiónak, az Inforg Stúdiónak, a Tivoli Filmprodukciónak és a TT Filmműhelynek. A háromfilmes pályázók közül hét kapta meg a 7,5 milliót, míg az eredetileg 15 millióra pályázók közül tizenegyet minősítettek át a 7 és feles kategóriába, azzal a feltétellel, hogy az eredetileg bevállalt szinopszisok legalább felét, felfelé kerekítéssel, saját belátás szerint meg kell valósítaniuk.
A Bizottság a díjazott pályázatokon kívül jó néhány megvalósításra alkalmas szinopszist is talált, olyan műhelyek anyagaiban, amelyek összteljesítményük alapján nem kerültek a támogatottak közé. Ezeket a szinopszisokat a Kuratóriumi döntés után külön emelik a döntésekről szóló értesítőkben.
A jövőben meg kéne húzni a határtTekintve, hogy a mostani eredmények alapján csaknem 130 forgatókönyvek kell megvalósulnia következő év végéig, fölmerül a kérdés, hogy nem lesz-e túlkínálat olyan könyvekből, amelyeket az MMK is támogatásra méltónak ítélt, s amelyekkel kapcsolatban joggal várhatják el az alkotók, hogy gyártási fázisban sok tízmillióval is támogassák majd a megvalósulásukat. Ha hozzávesszük, hogy a Közalapítvány évente kétszer szeretné kiírni
ezt a típusú pályázatot, még igazabb a fenti tétel.
Az efelől való aggályai Böjtének is megvannak, aki személy szerint javaslatot tett arra, hogy 3-ra limitálják a jövőben a műhelyenként beadható szinopszisok számát. "Ezzel szigorúbb alkotómunkára és öncenzúrára kényszeríthetjük az alkotó műhelyeket. Azon kívül, hogy évtizedekre szóló filmmennyiség anyaga fut össze feleslegesen, igen sok a felületes, kidolgozatlan ötlet is. A most megajánlott 7.5 milliós támogatási összeg, elegendő három könyv és még a következő évi, további pályázathoz készülő néhány szinopszis előkészítésére is. Nagyobb súlya lenne a műhelymunkának, ha műhelyen belül is meg kellene küzdeni a színvonalért és a pályázaton való indulásért."