És miből áll a hardver? Egy kamera például, amivel fölveszed a filmet; és egy számítógép, amin megvágod az anyagot. Tömören ennyi. Ez persze a minimum, és akkor még nem is szóltunk (és itt nem is fogunk) a forgatás egyéb eszközeiről: díszlet, kellékek, világítás, stb. Mielőtt azonban belevesznénk a részletekbe, nem árt megjegyezni, hogy csak rendszerben érdemes gondolkodni. Mielőtt belevágsz félprofi kis házi stúdiód kiépítésébe, tedd fel magadnak a kérdést: Pontosan mit akarsz? Milyen technikára, milyen minőségben és mennyiségben akarsz forgatni, hol, hogyan akarod megvágni, és milyen minőségű végterméket szeretnél? Ez az áttekintés sorvezetőként szolgál az eszköztárad kiépítéséhez, a tényleges beszerzés és forgatás elkezdése előtt mindenképpen alaposan tájékozódj: a piaci helyzet gyakorlatilag átláthatatlan, percről percre változik, és a szabványok hiánya (illetve részleges volta) miatt a legjobb eszközök is inkompatibilisek lehetnek egymással.
Danny Boyle: 28 nappal később |
A filmkészítés logikáját követve először a kamerákkal foglalkozunk, a következő rész a digitális vágással/utómunkálatokkal foglalkozik, végül az archiválással fejezzük be.
Vázlatszerűen a témák:
1. A kamera. Miből áll a digitális kamera: optika, CCD, rögzítő. Az amatőr és félprofi kamerák típusai (VHS, SVHS, Video8, Hi8, Digital8, MiniDV, Dvcam, DigitBeta) Melyik mit tud, mire érdemes figyelni (CCD, felbontás, a rögzítés típusa, a kiírás lehetőségei: S-video csatlakozó, DV-csatlakozó)
2. A számítógép (= vágófelszerelés). Monitor, memória, processzor, alaplap, videókártya. A számítógép és a kamera közötti kapcsolat: a FireWire csatlakozó. Vágókártyák és vágószoftverek. Kártyák: noname, Pinnacle, Matrox, Canopus. Szoftverek: Vegas, Premier, Edit.
3. Archiválás: vissza a kazettára, beta; MPEG, VCD, SVCD, DVD, vincsi, internet; celluloid.
A digitális filmkészítés alapjai
I. A kamera
Mielőtt sorra vennénk a kamerák típusait, előbb nézzük meg, miből is áll egy ilyen digitális szerkentyű. Általában sem árt tisztában lenni az alapokkal, ráadásul az alkotórészek típusa és minősége egyben a kamerák felosztásának/rangsorolásának alapja is.
Miből áll egy digitális kamera?
Optika, CCD, rögzítő szerkezet: ez a három fő alkotóelem, egyben legfontosabb részei a felvevőgépnek, ezek milyenségétől és minőségétől függ a felvétel minősége (de még a használat is); ezek különbségei alapján rangsoroljuk és minősítjük a kamerákat.
Optika: Az optikáról ezúttal túl sok szót nem fogunk ejteni, mert legyünk őszinték; az amatőr/félprofi kamerákat nem az optikájuk miatt szeretjük. Az esetek többségében a lencse nem cserélhető (illetve csak a milliós nagyságrendű profi kameráknál), így be kell érnünk a gyárilag beépített optikával. Ezek minősége pedig nem alkalmas professzionális munkára. Ez persze egyáltalán nem jelenti azt, hogy nincsenek köztük különbségek, de erről majd később. (Egyébként pont az optika a leglényegesebb különbség a profi és félprofi/amatőr kamerák között.)
CCD: A fény útja az optikán keresztül egészen a CCD-ig tart. A CCD (Charged Coupled Device) az egyik legizgalmasabb része a kamerának, működési alapelv szintjén ettől kezdve válik ketté a hagyományos filmkamera és a digitális. Míg a filmkameránál a fény kisebb akadályokat legyűrve (szűrők, blende, képkapu) előbb-utóbb elérkezik magához a celluloid filmtekercshez, amelyen kémiai reakciók formájában változásokat idéz elő; addig a videokamera esetében a fénysebesség mámorában önfeledten repesztő kicsiny fotonok a CCD-be csapódnak be, amely emléküket elektronikus jelek formájában őrzi meg. Ez, (no meg a rögzítő) adja a digit videó lényegét, igazi sármját. A rövidítés egy félvezető csipet takar, amely a fény(információ)t elektronikus jellé (információvá) alakítja, vagy, ha így jobban tetszik valakinek: töltéscsatolású képalkotó eszköz. Ha kamerát egy szemnek fogjuk fel, akkor egy kicsit elnagyolt hasonlattal az optika magának a szem látható, domború résznek felel meg, míg a CCD a szemgolyó mélyén elhelyezkedő – receptorokkal teletűzdelt – fényérzékelő felülethez hasonlatos. Ami a szemben a fényre éhes receptor, az a CCD-ben az ún. pixel, vagy magyarul képpont. Ezekre a „minél több, annál jobb” elv érvényes: értelemszerűen a pixelek számának növekedésével egyenes arányban nő a felvett kép felbontása (azaz minősége).
Rögzítő: A rögzítő szerkezet gyakorlatilag nem más, mint egy beépített kis videómagnó, amely felvenni és lejátszani egyaránt tud. A fény tehát áthaladt az optikán, a CCD-től kezdve pedig elektronikus jel formájában halad tovább, amit a rögzítő szerkezet szépen digitális formában felvesz egy kazettára. Ez az a vízválasztó, amely megadja a kamera típusát, egyben minőségét is. (Természetesen a CCD felbontóképessége is meghatározó, de ez együtt jár a rögzítés minőségével is: nagyobb felbontású kamerák jobb minőségben rögzítenek.)
A kamerákat rövid történeti áttekintés után a bevezetőhöz híven a digitális technikájú készülékekre fogjuk kihegyezni, lévén, hogy 2003-at írunk, az analóg technika a múlt, és biztosan tudom, hogy Mike Figgis sem VHS-re forgat.
Analóg kamerák
Panasonic VHS |
Sony Hi8 |
Digitális kamerák
Végre elérkeztünk a digitális technikához, amely a hanghordozó ipar után lassan a mozgóképipart is meghódítja. Az (analóg) bakelit lemezt leváltó (digitális) CD mintájára a különféle DV (digital video) kamerák – Digital8, miniDV, DV, DVCAM, DigitBeta, DVCPRO – lépnek a jó öreg VHS helyére. Ebben a cikkben a félprofi kamráknál maradunk, így a DVCAM és DigitBeta csak röviden lesz tárgyalva.
Sony D8 |
MiniDV |
Mi is olyan jó ebben a digitális technikában?
A DV-kamerák, azaz a digitális gépek sorfelbontása az 500-as érték környékén mozognak, ami első hallásra nem tűnik nagy ugrásnak a Hi8 400-as felbontásához képest, de higgyék el, az 500 is nagyon, nagyon jó, ennél följebb már nem is igazán érdemes menni, sőt, jelenleg a technikai lehetőségek határai valahol az 550 környékén vannak. Továbbá egy sor más előnyük is van a digitális készülékeknek: szín-, és hangminőség, fénykorrekció, digitális zoom, sok effekt, LCD-kijelző, stb., és persze főleg, maga a digit technika. Forradalmi újdonságnak számít, hogy ezen technika révén minőségvesztés nélkül másolhatjuk, archiválhatjuk felvételeinket, korlátlan mennyiségben; ilyesmiről a filmtörténet nagy alakjai nem is álmodozhattak. Elvileg egyszer s mindenkorra megoldódik az archiválás problémája. Ráadásul a digitális technikában óriási fejlődési potenciál van.
És mi az, ami nem annyira jó?
Canon XL1S – a „láncfűrész” |
Azonban a különféle handycameket eredetileg egyáltalán nem a világon jelenleg a csúcsot jelentő 35 mm-es film konkurenciájának szánták, hanem a hobbivideós fogyasztóknak, inkább az a nagy dolog, hogy lassan természetessé válik a két technika színvonalának összevetése. Másrészt ezek a hátrányok csak átmenetiek: nyilvánvaló, hogy csak idő, méghozzá rövid idő kérdése, hogy mikor éri utol, és hagyja állva a digit kamera a hagyományos megoldásokat. Talán az is megérne egy külön cikket, hogy vajon tíz laikus nézőből hánynak tűnt fel, hogy például a Csillagok háborúja legújabb három része digitális technikával készült (igaz, valami nagyon high-tech japán gépet használtak).
És, ha már az értékelésnél tartunk, – bár nem technológiai jellemző – szót kell ejtenünk egy fontos tulajdonságról is, az árról. A minőségvesztés nélküli képfeldolgozáson, másoláson tároláson túlmenően a másik igazán nagy, talán még nagyobb horderejű előnye a tárgyalt technikának az olcsósága. Már a bevezetőben is említett várható következmények reálisak: az „átlagemberek” számára is elérhetővé vált egy nagyon magas minőségű képrögzítési mód, ami egyrészt az egyének önkifejezési, kreativitási lehetőségeik spektrumát növeli, másrészt a filmezéssel komolyabban foglalkozni akarók számára nagyszerű kísérletezési-önképzős lehetőséget kínál, továbbá rést üt a filmipart körülvevő nagy falba.
Pár muszáj-szó a technikáról
Anélkül, hogy mélyebben belesüppednénk a technikai részletekbe, nem lehet nem írni a digitális kamerák tömörítéséről. Ez sajnos kihagyhatatlan, ennek majd az utómunkák során lesz nagy jelentősége. A digitális jel – éppen a nagy felbontás miatt – hatalmas mennyiségű információ, amivel valamilyen módon meg kell küzdeni a gépnek. A kamerában van egy tömörítő chip, amely ötödrészére tömöríti az információkat, így a másodpercenként érkező 125 Mbit információból 25 Mbit/másodperc infó megy tovább a kazettára (tehát kockánként egy-egy Mbit, lévén, hogy a videó 25 kép/másodperc sebességgel forog), amely rögzít. Fontos jellemző, hogy minden képkockát külön-külön tömörít a chip (intra frame). Tehát a rögzített anyag utólag is bármikor kockánként nézhető, vágható, kezelhető. A tömörítés a minőségre gyakorlatilag nincs érzékelhető hatással, viszont az 5:1 arányú tömörítéssel arányosan csökken az igényelt rögzítőfelület (szalag) hossza, nem is szólva a számítógépes utómunkálatok során fellépő tárigényről.
Milyet vegyünk?
Thomas Vinterberg: Születésnap |
Ezúttal ennyi, a jövő héten a filmkészítés logikáját követve arról lesz szó, hogy a felvett nyersanyag (muszter) hogy kerül át a számítógépbe, és egyáltalán milyen hardver és szoftver kell ahhoz, hogy vághassuk-szerkeszthessük mozgóképünket.
Köszönet az infókért: Bakos Gábor, Jász András, Lóth Balázs, Verő Ákos