A DocPro a dokumentumfilmes világ egyik fontos regionális fóruma, ahol évről évre találkoznak a szakma hazai és nemzetközi szereplői, de a program a szakmabeliek mellett diákokat, oktatókat és filmrajongókat is várnak. A program célja a közös gondolkodás, beszélgetés, tudásmegosztás és inspirálódás. Az ötnapos programsorozatban a műfaj legfontosabb szakmai kérdései mellett olyan témák is előkerülnek, amelyek a nagyközönséget is megszólítják.

 

 

DocLab & MADOKE x Verzió Hun Doc’s Cookin’ prezentációk a Francia Intézetben
November 12., szerda

Az idén 10 éves Verzió DocLab 10 workshop prezentációja
A nemzetközi workshop záróeseményeként hat nemzetközi projekt (georgiai, spanyol, olasz, finn, ukrán és magyar) mutatkozik be a közönség és a nemzetközi szakmai döntéshozók előtt. Ez a DocLab hagyományos, már jól ismert záróeseménye, amely a projektfejlesztés folyamatát és eredményeit mutatja be.

MADOKE x Verzió Hun Doc’s Cookin’ prezentációk – magyar újdonság
Idén először a Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete (MADOKE) és a Verzió együttműködésében négy további magyar projekt is lehetőséget kap, hogy a hazai és nemzetközi döntéshozók előtt mutatkozzon be. Ez a blokk kiemelt jelentőségű a magyar dokumentumfilm szakma számára, hiszen ritka alkalom, hogy a magyar projektek ilyen széles szakmai közönség előtt prezentálhatják magukat itthon.

DocPro Academy nap a CEU-n
November 13., csütörtök

A diákok számára szervezett masterclassok és workshopok betekintést nyújtanak a dokumentumfilmkészítés gyakorlati oldalába. Balázs Ádám zeneszerző a dokumentumfilm zenéjének erejéről, Lemhényi Réka filmvágó pedig az egyediség és univerzalitás szerepéről tart mesterkurzust. Emellett inspiráló beszélgetéseken mesélnek az alkotók az helyi témák nemzetközileg is érthető feldolgozásáról, a nemzetközi workshopok és pitchfórumok jelentőségéről, valamint a vizuális stílus és képalkotás nehézségeiről a dokumentumfilmes műfajban.

Osztályok regisztrációja: Sedon Enikő, industry@verzio.org (Teljes osztálynévsort kérnek, nevekkel és email címekkel.)
Egyéni regisztráció

MADOKE nap a CEU-n
November 14., péntek

A Magyar Dokumentumfilmesek Egyesületével közösen szervezett nap keretében két izgalmas és mindenki számára érdekes panelbeszélgetés mellett bemutatják az új elnökséget, az idei katalógust, és azt a white papert, amely egy hónapok óta készülő javaslat a magyar dokumentumfilm a finanszírozási modelljének megújításáról, nemzetközi standardok alapján.
Az esemény bárki által látogatható, de regisztrációköteles. Regisztráció

Szakmai hétvége, nem csak szakembereknek a CEU-n
November 15–16., szombat–vasárnap

A hétvégi program fókuszában a kortárs és érzékeny dokumentumfilmek állnak. Szombaton a masterclass és panel az ukrajnai háború dokumentumfilmes ábrázolását és a közösségi média szerepét vizsgálja, majd a fiatal közönség bevonásáról, a dokumentumfilm izgalmassá tételéről folytatódnak a beszélgetések.

Vasárnap a személyes dokumentumfilmek bizalmi és kapcsolati kihívásairól, valamint az influenszer-együttműködések hitelességéről és hatékonyságáról esik szó. A program során a résztvevők nemzetközi és hazai szakemberektől tanulhatnak a legjobb gyakorlatokról, érzékeny témák etikus kezeléséről, valamint a filmes kommunikáció új lehetőségeiről.

Részletes program és Facebook esemény 


A magyar és külföldi projektek, amelyek a DocPro 2025 nyitónapján mutatkoznak be a közönség és a nemzetközi szakmai döntéshozók előtt.

DocLab projektek

My Sister and the Eternal Feminine (Georgia)
Egy olyan társadalomban, ahol egy nő értékét az anyaság határozza meg, Dea, egy fiatal georgiai nő tizenhárom éven át küzd a meddőséggel, a veszteséggel és a társadalmi elvárások nyomásával. Testvére kameráján keresztül egy mélyen személyes portré bontakozik ki önazonosság-kereséséről – arról, hogyan találja meg önmagát a világot meghatározó elvárásokon túl.

1978 (Spanyolország)
A rendező és idősödő apja közös autóútra indul Barcelonából Németországba – arra az útra, amelyet az apa élete során már sokszor megtett, most azonban 78 évesen a múlt terheit is magával cipeli. A fiú abban reménykedik, hogy ez az utazás segít megérteni apja hallgatásának okait és családjuk német gyökereit. Amikor azonban előkerül egy fénykép, amelyen a nagyapa SS-egyenruhában tartja karjában a csecsemő apát, a múlt elkerülhetetlenül a előtör. A személyes családtörténet fokozatosan összefonódik a történelem traumáival, és az út során a fiú lassan megbékél apja csendjével – miközben saját múltját is újraértelmezi.

Grandfather Puzzle (Magyarország, USA)
Egy százéves magyar holokauszt-túlélő férfi unokája Magyarországra utazik, hogy lefotózza nagyapja meneküléstörténetének helyszíneit, majd ezekből egyedi kirakókat (puzzle) készít. Miközben együtt rakják ki a múlt darabjait, a férfi elhallgatott emlékei és az unoka saját gyökérkeresése összefonódnak. Az intim film a trauma generációkon átívelő hatásait és a hazatalálás lehetőségét vizsgálja.

Entr’actes (Ukrajna)
Az Entr’actes, Olena, egy 73 éves volt portás életét követi Kijevben, aki idős amatőr színészekből álló társulatot vezet háborús körülmények között. Az alkotás a próbákat, mindennapokat és intim pillanatokat mutatja, miközben Olena új darabot ír, és felkészíti a csapatot egy versenyre. A próbák kaotikusak és humorral teliek, de a háttérben családi aggodalmak és a háború árnyéka húzódik. A film lírai és abszurd portré Kijevről, ahol a mindennapok és a művészet kitartása találkozik.

End of Season (Olaszország)
Az olaszországi Zadina városában, egy tengerparti üdülőhelyen, amelyet leginkább idősebb turisták látogatnak, az idő mintha megállt volna. Egy nyár alatt Laura, Beppe és Giovanni – naptejjel, fürdőruhával és rengeteg humorral felszerelkezve – szembesülnek saját jövőjük bizonytalanságával.

Inherited Shadow (Finnország)
A finn siratóénekek hagyománya évszázadok óta segíti a traumák feldolgozását. Mariana Reyes mexikói pszichológus és terapeuta saját sebeit is így gyógyítja, amikor Finnországba utazik, hogy az utolsó siratónők egyikétől megtanulja saját siratódalát. Visszatérve Mexikóba, dalának segítségével édesanyjával való kapcsolatát próbálja rendezni.


MADOKE x Verzió Hun Doc’s Cookin’ projektek

East of Hope
Ugron Réka East of Hope című filmje egy személyes, intuitív portré a Duna-delta világáról. A rendező a nagypapája meséi nyomán ismerte a vidéket, de felnőttként szembesül a valósággal: a túlélés és a boldogság lehetőségei a helyiek számára gyakran korlátozottak. A film a Delta mindennapjait, az emberek életkörülményeit és személyes történeteit mutatja be érzékenyen és közelről.

Home is a Dollhouse
Márton Dorottya első egész estés filmterve, személyes dokumentumfilm az eltávolodott édesanyával való újrakapcsolódásról. Dorottya gyermekkora hiányok és megválaszolatlan kérdések között telt, miután édesanyja Los Angelesbe költözött. A film archívok, megrendezett emlék jelenetek és a közös alkotás segítségével követi kísérletüket a kapcsolat újraépítésére, miközben az identitás, örökség és generációk közötti kibékülés kérdéseit vizsgálja.

Journey Home II: Orbán and Me
A ’56-os és identitáskeresésről szóló történeteiről nagyon is ismert magyar–amerikai rendező, Pigniczky Réka új filmjében visszatér Budapestre, hogy kapcsolatba lépjen azokkal, akik átéltek a rendszerváltás történelmi pillanatait. A filmben egy csaknem lehetetlen küldetésre készül: interjút akar készíteni a hosszú ideje hivatalban lévő miniszterelnökkel – aki az átmenet idején hős volt, ma pedig megosztó személyiség –, miközben saját ambivalenciáját is vizsgálja, Orbán örökségéről, és a nemzeti identitás, a liberális demokrácia, valamint a szabadság ígéretei, ellentmondásai és tartós kérdései körül kutat.

Borders of Belonging
A színésznőként már sokat bizonyított Ubrankovics Júlia új terepre lép, első dokumentumfilmje, a Borders of Belonging, egy személyes és kreatív útkeresés története. A film kiindulópontja, hogy a rendezőt egy chicagói vacsorán rasszistának bélyegzik, ami mélyen megrendíti önazonosságát.. Ennek feldolgozására 40 napos amerikai útra indul, ahol különböző világnézetű emberekkel találkozik, Puerto Ricóban psychodráma-jelenetekkel dolgozza fel a múlt eseményeit, majd Sopronban, gyermekkorának helyszínén szembesül az örökölt traumákkal és belső határaival.