A tartalomból:

FILMKÁNON
A Sight & Sound minden idők legjobb filmjeit rangsoroló összeállítása 2012-ben is
megmozgatta az olvasókat. A lista az ízlések és értékek megvitatásának kézenfekvő eszköze. Egyszerű, hatékony és provokatív, hisz nincs az a felsorolás, amelybe ne lehetne belekötni. A listákban való gondolkodás a nyugati kultúra egyik sarokpontja, a lista értelmében vett kánon pedig a hatalmi dinamikák ellen lázadó csoportok célpontja. Nem minden lista tekinthető kanonizációs gesztusnak, a kánon azonban leggyakrabban listában fogalmazódik meg.

- Varga Balázs: Csak egy lista (A 10 legjobb film)
- Schubert Gusztáv: Mozimatek (Mire jó a filmlista?)

ANTONIONI
Minden megtalált kép mögött a valósághoz közelebb álló másik kép rejtőzik. Hiűába
hántjuk le a valóság újabb és újabb rétegeit, akár a hagymahéjat, mindegyik mögött lesz egy következő, „egészen egy abszolút, titokzatos valóság képéig, amelyet nem láthatunk meg soha”. Idén lenne százesztendős modern filmművészet egyik legnagyobb mestere és kételkedője.

- Báron György: Michelangelo tekintete (Antonioni töredékek)
- Kelecsényi László: Magyar kapcsolat (Antonioni Pesten)

GENGSZTER-KÓD
A filmtörténeti emlékezet néha igaztalanul rostál. Fontos művekről nem vesz tudomást, vagy önmagukban ugyan kevéssé jelentős, ámde hatásukban mérvadó filmeket kirekeszt magából. A korai amerikai gengszterfilm példája ragyogóan illusztrálja mindkét lehetőséget. A Hays-kódex előtt készült gengszterfilmek mára feledésbe mentek, pedig ismeretük megváltoztatja a zsánerről alkotott elképzeléseinket.

- Pápai Zsolt: Törpe cézárok (Elfeledett klasszikus gengszterfilmek)
- Varró Attila: Vad bandák (Retró-gengszterfilmek)

MARILYN
„I wanna be loved by you / just you and nobody else but you...” – énekli Marilyn Monroe az 1928-as év nagy slágerét a Van, aki forrón szereti (1959) híres lokál-jelenetében; a két sor akár mottója is lehetne a sztár életének: Marilyn Monroe egész életében szere-tetre és elfogadásra vágyott, csakhogy ezt – a dallal ellentétben – nem egy bizonyos férfitól várta, hanem az egész világtól. Nem kis részben ez a kielégíthetetlen szeretetéhség is közrejátszhatott e nagy tehetség fo-kozatos széthullásában és korai halálában.

- Ádám Péter: A védtelenség diszkrét bája (Marilyn Monroe 1. rész)

NABOKOV
Nabokov szerint az irodalmi alkotásban a nyelvi cizelláltság, a mérték, az arányosság a lényeg. Ebben az ars poeticában az erkölcsi vagy politikai „üzeneteknek” nincs helye. A filmes megjelenítés elvileg mond ellent a Nabokov-metódusnak. Ennek ellenére két nagyhatású film is készült Nabokov-prózájából: Kubrick Lolitája és Fassbinder Kétségbeesése.

- Kulcsár Géza: A Nabokov-négyszög (H. és H. – bűn és kétségbeesés)
- Ardai Zoltán: Utazás a nimfával (Lolita-adaptációk)


MAGYAR MŰHELY
Eszme és politika ellentmondásos viszonya, alkalmanként abszurd fordulata Déry Tibor egész életét végigkíséri. A két világháború közötti időszakban egyszerre üldözi a szektás baloldal és a Horthy-féle rezsim. 1945 után végre sorra jelennek meg művei. Az ötvenes években előbb támogatója, majd bírálója a rendszernek. 1953-tól Nagy Imre köréhez tartozik, a forradalom alatt azonban megromlik a viszonya a politikussal. 1956 előzményeiben és napjaiban is aktív szerepet játszik: ’56 júniusában felszólal a Petőfi Kör sajtóvitáján, a forradalom napjaiban rádiószózatot intéz a néphez, beszél az Írószövetség év végi ülésén. 1957-ben letartóztatják, s a „nagy íróper” fővádlottjaként kilencévi börtönbüntetésre ítélik. Három év után egyéni kegyelemmel szabadul, majd a kádári–aczéli konszolidációs politika jegyében megkezdődik lassú visszatérése az irodalmi életbe.

- Gelencsér Gábor: 738 perc Déry Tibor életéből (Egy film-nagyregény lapjai)
- Bán Zsófia: A jó banalitása (Amerikai monográfia Forgács Péterről) 40


TELEVÍZIÓ
Az analízist még mindig babonás hiedelmek övezik. A Terápia-sorozat reális képet fest arról, mi is zajlik pszichológus és páciense között.

- Pintér Judit Nóra: Forró szék (Enyedi Ildikó – Gigor Attila: Terápia-sorozat)
- Kovács Kata: Lelki Columbo (Beszélgetés Gigor Attilával)


MOZIPEST
- Sipos Júlia: Pest nagytotálban (Beszélgetés Nagy Bálinttal)

FILM/REGÉNY
Vajda Judit: Betyár, becsület (Don Winslow: Barbár állatok)
Sepsi László: Zöld MacGuffin (Oliver Stone: Vadállatok)

KRITIKA
- Kovács Kata: Sosem fogok a hajamon lógni (Deák Krisztina: Aglaja)
- Kovács Marcell: Szemtanú nélkül (Peter Strickland: Berberian Sound Studio)

HATÁRSÁV
- Baski Sándor: „Hamarosan a könyvesboltokban” (Irodalmi trailerek)

A Filmvilág már az interneten (dimag.hu) is előfizethető és olvasható!