„Ha a fejedre esik a vécékefe, az plusz pont!” - hangzik el a rendezői utasítás a sötét műteremben. „Értettem, mester!” - kiált vissza Rujder Vivien, aki rózsaszín parókát és szürke kezeslábast viselve, némileg csapzottan ül egy vécén. A színésznő vezényszóra feldobja a kefét, néhány tizedmásodperc múlva egy madzaggal messziről kinyitják a vécéfülke ajtaját, és ha minden jól megy, a kamera felveszi, ahogy a kefe leesik. Újból és újból felveszik a jelenetet, és én közben azon elmélkedem, hogy talán még sosem voltam ennyire izgalmas forgatáson.
Rujder Vivien a magyar Milla Jovovich
Vivien nem egy hétköznapi vécén üldögélt a forgatáson. A zöldes árnyalatú, ütött-kopott, oldalról nyitott mosdó egy nagy, forgó díszlet része, amelyet 360 fokban el lehet forgatni. Így aztán a saját szemünkkel láthattuk, ahogy érvényüket vesztik a gravitáció szabályai, és a színésznő nagyokat nyögve egy piszoár felett a mennyezeten végigcsúszik a mosdó egyik felső sarkáig, hogy aztán megkapaszkodjon a vécéfülkék tetejében, és a helyzethez képest meglepően kecses pózba merevedjen. Mintha Leeloo Az ötödik elem-ből akciózott volna egy magyarországi nyilvános vécében. És így már a lefelé zuhanó vécékefe is érthető válik: miután a filmben megfordul a mosdó a főszereplővel, slusszpoénként még az a minden bizonnyal piszkos és nedves kellék is fejbe kólintja.
„Az akcióknál szempont volt, hogy ne csak látványosak, hanem viccesek is legyenek” - avatott be a részletekbe Madarász Isti rendező. „Ne úgy mozogjanak bennük a szereplők, mint egy menő akcióhős, hanem bénázzanak a jelenetben. A kaszkadőröktől is mindig azt kérem, hogy legyenek esetlenek, essenek csúnyán.”
„Szívesen mentem volna fejjel a falnak, és csináltam volna mindent” – mondta el Rujder Vivien. „De Isti megtiltotta, mert van ez a csúnya szabály, hogy a kaszkadőrnek lehet baja, a színésznek nem. Ha csak megkarcolom az arcomat, attól megáll a film.” Ha igazán veszélyessé vált a forgás, Vivien helyét a kaszkadőre, Vanda vette át a díszletben, aki messziről gyakorlatilag megkülönbözhetetlen volt a színésznőtől.
„Az első napon még nagyon féltem, mivel még ennél is durvább mutatványt kellett végrehajtanom. Ismétlem, a legelső napomon” – emlékezett vissza Vivien. „Ugyanilyen forgó díszlet volt, csak egy másik helyiség. Az egész folyosó megfordult, én a kilincsbe kapaszkodtam, és lebegtem a levegőben. Ha nincs a beülős heveder és drót, amivel tartanak, akkorát zuhantam volna, hogy utána valószínűleg nem állok fel. Felkészítettek, de arra nem számítottam, hogy egy perc alatt kimegy a kezemből a vér. Zsibbadni kezdett, amitől bepánikoltam, és próbáltam minél erősebben kapaszkodni a kilincsbe. Még most is látszanak a vérhólyagok a tenyeremen.”
Rujder Vivien
Az első nap sokkja után most már lelkesen és magabiztosan nyilatkozott a mutatványokról: „Kívülről ijesztőbb nézni, mint nekem odabent. Ösztönösen tudom, hogy mit csináljak, hova nyúljak. Nagyon szívesen elmennék akciófilmbe szerepelni. Még azon is elgondolkodtam, milyen jó lehet kaszkadőrnek lenni, bennem is megvan az a habitus, amit bennük látok.”
A forgó szobáról rögtön eszünkbe jutott az Eredet, de Isti elmondta, hogy mindent elkövettek, hogy ezeket a jeleneteket látva ne ugorjon majd be a nézőnek Christopher Nolan filmje. Természetesen ő is kipróbálta a mozgó díszletet, majd hozzátette, hogy egy másik napon égő fáklyaként rohangáló embereket filmeztek. „Beengedtek minket a világ legnagyobb játszóterére” – mesélte nagy élvezettel a forgatásról. Egy kisebb csodaként jellemezte, hogy amit Veres Attila forgatókönyvíró több éve kigondolt és papírra vetett, az most megvalósult köszönhetően az Átjáróház vezető producerének Muhi Andrásnak (Csak a szél, Testről és lélekről), illetve Ferenczy Gábor producernek (A martfűi rém, Megdönteni Hajnal Tímeát).
„Ez a szerkezet a film egyik legdrágább technikai hozzávalója, több tízmillió forintba került. De igazából megtervezni és megépíteni volt bonyolult, a használata már egyszerű. Spielbergnek sok gondot okozott az állandóan meghibásodó mechanikus cápa, szerencsére a mi szerkezetünk működik. Előzetesen makett is épült belőle, a telefon kamerájával kerestük rajta a minél jobb szögeket, storyboardokat rajzoltunk, alaposan felkészültünk. Gyorsan és zökkenőmentesen megy a forgatás a forgó díszlettel.”
Horrort gyúrtak át romantikus komédiává
Ha valaki ebből a forgatási napból akarná kitalálni a film műfaját, az biztosan mellélőne. Hiába esik-kel Rujder Vivien egy álomszerűen mozgó mosdóban, ez valójában egy modern szerelmes film, vagy ahogy a film másik főszereplője, Bárnai Péter megfogalmazta: egy szerelmes fantasy. „Az egyik legvadabb napon jöttetek ki” - mondta nevetve Vivien. „Ha például akkor vagytok itt, amikor a közös jeleneteinket vesszük fel Péterrel, magától értetődő lenne, hogy ez egy romantikus komédia.”
A színésznő szerint ilyen típusú szerelmes film még nem készült Magyarországon: „Ugyanúgy lehet majd drukkolni a párnak, mint a többi romkomban, de a körülmények teljesen mások lesznek. Például én már a hatodik percben meghalok, és egy hullaházban találkozunk újra.”
„Ez elsősorban egy szórakoztató film lesz, ami ugyanakkor tartalmas és többrétegű is, így utólag el lehet majd gondolkodni rajta” - tudtuk meg Pétertől, aki azt is elárulta, hogy nyilvánvaló párhuzamok vannak Orpheusz és Eurüdiké klasszikus szerelmi történetével, amelyben Orpheusz alászáll az alvilágba, hogy visszaszerezze elhunyt kedvesét.
Egy sorsszerű találkozás után – biciklivel ütközik össze Ági és Krisztián – a srác randevúra hívja a lányt. Ági azonban meghal, átkerül az Átjáróházba, ahol a halottaknak 28 napjuk van arra, hogy könnyítsenek a lelkükön. Krisztián éjjeli őrként dolgozik ott, és mint a népmesékben, három próbát kell kiállnia a szerelmeseknek, hogy a halált legyőzve együtt lehessenek. Ebben leginkább a Boncmestert játszó Kulka János fogja megnehezíteni a dolgukat, ő az, aki a holt lelkek végzetét okozza.
Bárnai Péter
Ági előle menekül, amikor a forgó folyosón és a mosdón próbálja átküzdeni magát.Bárnai Péter karaktere idézi elő az épület átrendeződését: ő erről nem tud, de azzal, hogy próbál kirakni egy Rubik-kockát, a szobákat is mozgatja.
„Ennek a produkciónak a keletkezéstörténete majdnem olyan érdekes és fordulatos, mint a film által elmesélt történet” - emlékezett vissza Muhi András. „Számomra ez egy személyes projekt, én kértem meg Veres Attila forgatókönyvírót, hogy adja elő a filmterveit, és ez tetszett a legjobban közülük, ezt választottam, ő pedig megírta. Nagyon erős anyag, ami aztán rengeteg akadályba ütközött. Ez volt az első forgatókönyv, amit benyújtottam a Filmalaphoz. Azóta öt másik nagyjátékfilmnek lehettem producere, de most végre az Átjáróház is forog, és biztos vagyok benne, hogy el is fog készülni, hiába került váratlanul nagy bajba a filmipar a koronavírus miatt.”
„Kész forgatókönyvvel kerestek meg, amit már három éve fejlesztettek a Filmalapban” – mondta el Isti. „Ez gyakorlatilag egy horrorfilm volt. Rendezőt is találtak hozzá, de végül nem valósult meg. Engem kerestek meg, hogy tudnék-e valamit kezdeni ezzel a projekttel. Megtetszett a könyv, viszont azt mondtam, hogy romantikus vígjátékot szeretnék csinálni belőle. Először hülyének néztek, de írtam egy három oldalas treatmentet, amiben benne volt, hogyan lesz ebből romkom nagyjából ugyanezekkel a szereplőkkel és helyszínekkel. Ez aztán mindenkinek tetszett. Egy sötét és félelmetes anyagot gyúrtunk át világossá, viccessé, romantikussá és meseszerűvé. Hozzám ez áll közelebb.”
Fiatal szerelmesek
„Az a fajta filmrendező vagyok, aki sokat jár színházba, és folyamatosan figyelem a színészeket. Vivient két éve szúrtam ki, tetszett a játéka, a kinézete, a humora. A castingon sok más színésznőt is megnéztük, és ő volt a legjobb” – emlékezett vissza Isti az egyik főszereplő kiválasztására. „Vivien tévésorozatot ugyan már sokat forgatott, de ez az első mozis főszerepe. Ehhez képest gondolkodás nélkül csinálnék vele még egy filmet, aminek ismét ő lenne a főszereplője.”
„Szerencsés az, aki akár egyszer az életében főszerepet kap mozifilmben” – árulta el Vivien. „Az is lehet, hogy a koporsóig nem kapok még egy ilyet lehetőséget, szóval most kell minél jobbnak lennem.” Amúgy a hullatepsibe már belefeküdt, és nem félt tőle, hiába tolták be a szűk rekeszbe. A koporsós jelenet miatt viszont aggódik, az még hátra van.
Rajtunk kívül másoknak is feltűnt a hasonlóság Az ötödik elem főszereplőjével, akit Milla Jovovich játszott el. Vivien örül az összehasonlításnak, elmondta nekünk, hogy a színházi munkái miatt nem festhette be a haját rózsaszínre, helyette parókát kell viselnie. Időközben megtetszett neki a szín és a fazon, és még az is lehet, hogy nyáron befesti a haját.
„Bárnai Péter elég későn került a képbe. Sok színészt megnéztünk, és hajlottam is valaki felé” – tért át Isti a másik főszereplőre. „Amikor biztossá vált, hogy forgathatunk Kulkával, többször is elmentem hozzá beszélgetni, és megnéztem három darabját, amelyet a Trojka társulattal játszik. Kíváncsi voltam, mennyire terhelhető fizikailag. Bárnai Peti is ehhez a társulathoz tartozik, így egy hét alatt háromszor láttam őt játszani. Lenyűgözött a játéka, és nem értettem, hogy miért nem jött el a castingunkra. Elhívtuk, jól teljesített a szereplőválogatáson, megnéztük őt együtt Vivivel, és úgy még jobbak voltak.”
„Amikor kiválasztottam, még csak kevés kamerarutinja volt, de mire eljött az Átjáróház ideje, ő már túl volt száz forgatási napon a Bátrak földjé-vel. Nagyon jót tesz egy színésznek, ha sokat forgat” – tette hozzá Isti. Péter egy laza, bohém srácként jellemzi a karakterét, amit a színes, retro hangulatú öltözéke is tükröz.
Mi van a halál után?
Az Átjáróház hatodik percében meghal Ági. De ez nem a végét, ellenkezőleg, az elejét jelenti a két főszereplő románcának. Ezen felbuzdulva kíváncsiak voltunk, mit gondol a rendező és a két színész, mi vár ránk a halál után.
„Én hívő keresztény vagyok, hiszek a kereszténység túlvilágképében” - válaszolta Madarász Isti, aztán a filmről mesélt: „Amit mi itt csinálunk, az mese. Próbáltuk semlegesre belőni a film képét arról, mi van a halál után. Mi nem mondjuk meg, hogy a halottak hova mennek tovább. Bár azért van egy nagyon szép lépcső, ami fölfelé vezet az égbe. Ez finoman utal a mennyországra, de ezzel együtt a film üzenetét univerzálisra hangoltuk.”
Madarász Isti
„Mindig mást gondolok. Aztán egyszer azt álmodtam, hogy meghalok” – kezdett bele Vivien. „Azóta csak úgy tudom elképzelni a halált, mint abban az álomban. Viszont ezt az élményt nehezen tudom szavakba önteni. Azt álmodtam, hogy fejbe lőnek, és megvan ez az érzés az agyamban. Ahhoz tudom hasonlítani, amikor kirántják a tévé kábelét a falból: elsötétül a kép és elhalkul az adás.”
„Sokat olvastam erről és gondolkodtam ezen” – felelte Bárnai Péter. „A tudomány szerint az álmok nem a valós időt követik: több órás, vagy akár több napos cselekményt is felölelhetnek, de az a valóságban pár másodperc alatt játszódik le benned. Van egy elmélet, amely szerint a túlvilág az egy sokáig tartó álom, amely során az elméd minden olyan dolgot feldolgoz, amit addig félresepertél, elrejtettél magad elől. Ez persze csak az egyik elmélet, ami megragadt bennem. Hozzám a buddhizmus áll közel.”
Bizonytalan ideig felfüggesztve
Egy szokványos időkben készült forgatási riportnak nagyjából itt lenne vége, még gyorsan felsorolnánk pár nevet, a tervezett premierdátumot és megemlítenénk a költségvetést. A koronavírus magyarországi megjelenése azonban sok más szektor mellett a filmiparnak, ezen belül pedig az Átjáróház munkálatainak is betett.
Március 9-én voltunk kint a forgatáson. Egyre riasztóbb hírek érkeztek Olaszországból, a szomszédos országokban már elkezdtek lemondani pár tömegrendezvényt, de akkor még eszünkbe sem jutott, hogy a forgatásnak idő előtt vége szakadhat. A koronavírusra a műteremben kifüggesztett egészségügyi tájékoztatók emlékeztettek csak.
Két nappal később, március 11-én bevezették a veszélyhelyzetet, amelynek keretében betiltották a 100 főnél nagyobb beltéri rendezvényeket. Istit március 12-én, csütörtökön értük utol telefonon, elmondta, hogy a stábuk 90 fős, szóval a rendelet értelmében forgathatnak tovább, de amúgy teljes a bizonytalanság, és minden este megbeszélést tartanak arról, hogyan folytassák, és hogy meddig lehet ezt elhúzni. Sorolta a jeleneteket, amiket már biztosan nem tudnak felvenni: korházban, csecsemőkkel forgattak volna, külföldön vettek volna fel egy rövid tengerparton játszódó részt, illetve tervben volt egy lakótelep, ahol a lakók a vírus miatt már nem örültek volna annak, hogy ötven ember hirtelen megjelenik.
„Most három napon keresztül az egyik legnagyobb jelenetet vesszük fel, amely egy háztetőn játszódik Ha belehalunk, ezt akkor is megcsináljuk” Ezt még valóban leforgatták Istiék, aztán március 16-án, hétfőn jött a bejelentés: „Az utolsó pillanatig bíztunk benne, hogy sikerül befejezni a filmet, de leálltunk mi is. Amilyen hamar csak lehet, elindulunk majd újra. Köszönjük a csodálatos stábnak az eddigi kitartó munkát!”
A jövő bizonytalan: nem elég, hogy nem lehet előre tudni, hogy mikor lesz vége a járványnak, a stábot sem lesz egyszerű meló ismét összehívni, illetve a költségvetés is emelkedni fog, hiszen a forgatás leállítása, majd hónapokkal később az újraindítása számos plusz költséggel jár. A döntés persze nemcsak elkerülhetetlen, de helyes is volt. Az emberek egészsége a legfontosabb.
Az Átjáróház bemutatóját eredetileg 2021. február 14-re, azaz Valentin-napra időzítették volna. A film a Nemzeti Filmintézet 480 millió forintos támogatásából készül, további fontos szerepekben Kútvölgyi Erzsébet, Galla Miklós, Árpa Attila és Dobó Kata lesz majd látható.