Nagyon magas volt a színvonal, és borzasztó nehéz volt a szelekció - összegzi tapasztalatait Kocsis Ágnes (kisfilmjei: Szortírozott levelek, 18 kép egy konzervgyári lány életéből, A vírus). "A 134-es mezőnyből eredetileg 25 filmet kellett volna kiválasztanunk, de ezt a számot feltornáztuk először 30-ra, majd végül 33-ra, és még tovább is mentünk volna, ha rajtunk múlik." Az előzsűri ezért javaslatot tett egy olyan kiemelt információs vetítés létrehozására, amely a többi információs vetítéstől eltérően nem az Urániában, hanem a MOM-ban zajlana, és további 10 értékesnek, és szakmailag is magas színvonalúnak ítélt filmet mutat be, amelyek azonban sajnos már nem fértek be a versenyprogramba.
Az előzsűrizők számára hamar kitűnt az a kb. 25 film, amelynek ott a helye a mezőnyben, azonban még mindig maradt 15-20 nagyon jó film. Ebből az erős középmezőnyből kellett a maradék 5-8 helyre kellett kiválasztani a kiválasztandókat. Ennek érdekében a zsűritagok kitartóan győzködték egymást, és az egynapos első ülés után még egyes filmeket újranéztek és újranézettek, és a skype-sessionöket rendeztek, hajnali telefonokat intéztek (Kocsis "mellesleg" a Pál Adrienn utómunkálatain is dolgozik). A szelekció már a két ünnep között megkezdődött, de csak január első napjaiban jutott az előzsűri dűlőre.
A Hajónapló tévés sorozatból öt epizód is bekerült a versenybe |
S hiába a hatalmas túljelentkezés, a tagok abban is megegyeztek, hogy csakis a filmek számítanak, a szakmai színvonal dönt, így adott esetben egy rendező két filmmel is bekerülhetett, ha mindkét filmje valóban érdemes volt rá. Erre végül egy példa akadt, Nagypál Orsi Paktum és Hidegzuhany című alkotásaival is képviselteti magát a versenyben, amelynek zsűrije a tavalyi évhez hasonlóan, megegyezik az előzsűrivel.
A döntés során figyelembe kellett venni, hogy ebben a mezőnyben indultak kísérleti, animációs filmek is - Kocsis szerint elképzelhető, hogy el kéne gondolkodni egy külön kategória létrehozásán, mert sokszor nehezen összemérhetőek az ennyire más jellegű filmek.
„Úgy gondoljuk, hogy a versenyprogramot sikerült demokratikus szavazással úgy összeállítani, hogy mindhármunk ízlése megjelenjen benne, így mindenféle stílusú, és műfajú filmek szerepelnek, kielégítve a különféle ízlésű nézők igényét, miközben abban mindnyájan teljesen egyetértettünk, hogy mindegyik film igen magas szakmai színvonalat képvisel.”
A kiemelkedően magas színvonal egyik oka lehet, hogy igen sok főiskolás kisfilm is nevezett, amit pl. Kocsis Ágnes még nem tehetett meg főiskolásként, úgy látszik, változtak a főiskolai szabályok. Ő személy szerint még legalább öt filmet rakott volna be a mezőnybe, de a többieknek is voltak további kedvelt filmjeik, melyeket nehéz szívvel engedtek el, ugyanakkor a kizsűrizetteknek nem érdemes teljesen elkeseredniük (bár persze nehéz ilyesmivel vigasztalni a kiesetteket), de ma már több jó fesztiválon megmérettetheti magát egy alkotás, és egészen bizonyos, hogy ezek a filmek is megtalálják az utat a sikerhez. Ugyanezt üzeni azon kedves, ötletes amatőrfilmeknek, amelyeknek ebben a mezőnyben esélyük sem volt a bekerülésre, azonban a diák- és amatőrfilmszemléken akár kiemelkedően is szerepelhetnek.
Kocsis számára úgy tűnt, hogy a díjak odaítélése talán még nehezebb feladat elé állítja majd a zsűrit, mert azt tapasztalta, hogy nem volt olyan alkotás, amely mindhármuk számára egyformán toronymagasan kitűnt volna a mezőnyből.
Érkeztek szép számmal műfaji filmek is (Géczy Dávid: Stricik) |
Tóth Zsolt operatőr szintén még több filmet látott volna a versenymezőnyben, s kiemelte, hogy nagyon erős középmezőny jött össze, alul és felül csak kevés film lógott ki. Számára 10-15 film volt kiemelkedő, mely közül bármelyik megnyerheti a fődíjat. Tóth, bár a szakmája szerint operatőr, nem kezelte kiemelten a filmek operatőri munkáját, döntéseiben az összhatás számított, így a fényképezésnél is az adekvátság, a funkcionalitás döntött, vagyis hogy mennyire szolgálta a film érdekeit.
Feltűnt neki, hogy egyre több saját gyártású film készül (melyek mögött sokszor kis produkciós cégek állnak), most a mezőny harmada ilyen volt. És nem egy közülük ötletes, ígéretes alkotás, melyekből sajnos sok nem tudott bekerülni a mezőnybe, és jók voltak a főiskolás filmek is. Trendként a történet nélküli, vagy nem elsődlegesen történetre épülő hangulat-, életérzés-, állapotfilmek nagyobb számát emelné ki, amelyek egy figurára, egy hangulatra koncentrálnak - ezekből több be is került a versenymezőnybe.
Demokratikus és reprezentatív döntés született, mondja Tóth, amelyben 15-20 film közül döntött a három zsűritag személyes, de kollektív ízlése.
Mészáros Péter annyit emelt csak ki, hogy szerinte a 33 versenyfilmből 24-25 bármely más zsűri által is kiválasztásra került volna, a többi tekinthető a személyes ízlésből fakadó döntésnek. "Bár lehetett volna 43-at beválogatni - nagyszerű éve ez a kisfilmnek" mondja Mészáros, aki kifejezetten élvezte a válogatás munkáját, a szenvedélyes vitákat, s azt, ahogy mindhárman őszintén lelkesedtek a filmekért. Ugyanakkor az is jó jel, hogy a 134 induló között csak kevés kifejezetten gyenge film akadt.