Sodoma utóélete
Egy fasiszta diktátor kivágja egy engedetlen tinédzser nyelvét, egy pár, amely autóbalesetek látványára indul be, és klasszikussá vált sorok: „Ő nem a Messiás, csak egy nagyon rossz fiú.” Az iménti jeleneteket és az elhangzott mondatot olyan filmekből gyűjtötték a Time Out munkatársai, melyeket minden idők legellentmondásosabb alkotásaiként tartanak számon. Brutális kínzás, nekrofília, rituális megszégyenítés, csonkolás, és nem utolsósorban istenkáromlás áll a Time Out gondozásában hamarosan megjelenő 1000 film, ami megváltoztatja az életed című filmkalauz rövid listája élén.
Részlet Pasolini botrányfilmjéből |
Nagy Britanniában 1977-ben a rendőrség razziázott abban a moziban, ahol először vetítették a Sodoma vágatlan verzióját, így akadályozva meg a premiert. Végül, ha nem is az eredeti változatot, de hat éve bemutatták Pasolini botránymoziját, amikor a brit filmek besorolását végző bizottság megegyezett abban, hogy újból megvizsgálja a filmet. A bizottság tagjai belátták, hogy a Sodoma képes erőteljesen ábrázolni a mindent megrontó abszolút hatalmat.
A film alkotója az 1922-ben született megszállottan dolgozó olasz költő, író, festő, nyelvész, filozófus és filmes Pasolini, akit filmje bemutatója előtt, 1975 novemberében meggyilkoltak.
Valódi megváltás vagy istenkáromlás
A szabadon választó Krisztus |
A szigetországban megtörtént tiltásra itthon is emlékezhetünk. Néhány évvel korábban Martin Scorsese Krisztus-filmjét a hazai katolikus egyház püspöki tiltakozásának köszönhetően kétszer is a televíziós premier előtt vették le a műsorról, első alkalommal 1994-ben a Magyar Televízió, 1997-ben pedig az RTL vetítette volna. Azóta már látható volt a Krisztus utolsó megkísértése a televízióban és nem minden keresztény felekezet reagál elutasítással. A Budai Református Egyházközség idén húsvétkor filmklubjának műsorára tűzre Scorsese alkotását.
A lista talán legfurcsább darabja – a Guardian szerint - D. W. Griffith Egy nemzet születése című munkája. Az 1915-ös mozi alkotója véleménye alapján nem rasszista, ám Griffith filmje a fekete amerikaiakról meglehetősen gonosz képet fest. A feketék - akiket fehér színészek jelenítenek meg a vásznon - ölnek, fosztogatnak, erőszakoskodnak, és velük szemben a Ku Klux Klán jelenti az egyetlen hatásos védelmet. Az utóbbi időben éppen ezt a filmet használják fel a szekta újratoborzásáért küzdő csoportok.
Légy örök optimista! |
A legellentmondásosabb filmek tízes listája:
1 Salo, avagy Sodoma 120 napja (1975) - Pier Paolo Pasolini
2 Született gyilkosok (1994) - Oliver Stone
3 Karambol (1996) - David Cronenberg
4 Krisztus utolsó megkísértése (1988) - Martin Scorsese
5 Ördögök (1971) - Ken Russell
6 Pretty Baby (1977) - Louis Malle
7 Egy nemzet születése (1915) DW Griffith
8 Szalmakutyák (1971) Sam Peckinpah
9 Brian élete (1979) - Terry Jones
10 Bandit Queen (1994) Shekhar Kapur