Czirják Pál modernista filmkép és archaikus világkép viszonyát vizsgálja a rendező korai rövidfilmjeiben. Beke László a Pályamunkások című etűdöt elemzi. Veres Bálint a Sodrásban zenei olvasatát nyújtja. Varga Balázs a hatvanas években született Gaál-filmek (Sodrásban, Zöldár, Keresztelő) társadalomképét értelmezi. Vincze Teréz Gaál István filmjeinek tájábrázolását elemzi. Gelencsér Gábor írása a Magasiskola adaptációs stratégiáit vizsgálja. Wilheim András Gaál István Bartók-portréfilmjét (Gyökerek), Vajda Judit pedig a rendező városfilmjeit (Római szonáta, Rendhagyó párizsi leltár, Keralai mozaikok) elemzi. Pintér Judit interjúja mellett az összeállításban szerepel egy eddig nem publikált Gaál István-filmterv (Pokoljárás), illetve megszólalnak a képíró-rendező olasz és indiai tanítványai is.

Mint mindig, a Metropolis életmű-összeállítását most is teljes filmográfia és válogatott irodalomjegyzék egészíti ki.