Jürgen FabritiusA hangsúly ilyenkor a pozicionáláson van. Meg kell határozni, miről is szól a film, és ami még fontosabb, kinek készült. Ebből vonatkoztathatóak azok az egyetemes alapgondolatok, amiket mindenhol megértenek a nézők, majd az egyedi eladási tényezők is, amiket a különféle piacokon lehet kiaknázni. A célcsoportok meghatározása gondos elemzést igényel.

A sajtót már a gyártás során lehetőség szerint be kell vonni, felhasználni promóciós célokra. A Vándormadarak című nemzetközi koprodukciós dokumentumfilm készítéséhez például szükség volt egy madáriskolára, ahol a főszereplő madarakat megtanították többek között repülőgép mellett és mögött repülni. A gyártás során ez a madáriskola nemzetközi sajtófigyelem központjában volt a gondos marketingmunkának köszönhetően.

Mivel a DVD-forgalmazás egyre jelentősebb a film költségeinek megtérülése szempontjából (az ebből származó bevétel Németországban kétszerese a moziforgalmazásból befolyó jövedelemnek), nagyon fontos a megfelelő megtervezése. Az extra anyagok leforgatása egy-egy produkciónál már szinte ugyanolyan fontos, mint magának a filmnek a gyártása. Külön forgatókönyv készül a DVD-re kerülő extrák, illetve televíziós sajtóanyagok forgatásához.

Esettanulmányként Fabritius egy másik úgynevezett event dokumentumfilmet prezentált, a tengerek élővilágát bemutató Deep Blue-t. Mesélt a fesztiváloztatás nehézségeiről, a megfelelő filmfesztivál kiválasztásáról. Ők a San Sebastian fesztiválon tartották a Deep Blue díszbemutatóját, ahol promóciós eseményként a film zenéjét szolgáltató Berlini Filharmonikusok élőben kísérték a bemutatót. Ennek az eseménynek a megszervezése 250 ezer euróba került.

Németországban körülbelül 80 kisebb-nagyobb forgalmazó cég 400-450 filmet mutat be évente. Van olyan csütörtök, hogy 20 premierfilm verseng egymással a nézők figyelméért. A versengés nem csak a sajtófigyelemért óriási, de azért is, hogy a mozik egyáltalán helyet biztosítsanak a film bemutatására. A sikeres sajtó marketinghez a film bemutatója előtt 4-5 hónappal kész kópiával kell rendelkeznie a produkciónak. Az igazán népszerű magazinok szerkesztői fél évvel a bemutató előtt látni kívánják a filmet, hogy a bemutató alkalmával egyáltalán írjanak róla kritikát.

A film eladása szempontjából Fabritius szerint a legfontosabb promóciós eszköz a trailer, amit a tévés szpotok és a szájhagyomány követ. A nem mainstream filmek számára ezután jön a sajtóvisszhang és a kritikák megjelenése. Voltaképp a legkevésbé lényeges és hatásos reklámeszköz a filmplakát. Ennek kijelentése után az előadó tucatnyi plakáttervet mutatott, amik a Deep Blue disztribúciójához készültek, mintegy illusztrálandó, mennyire összetett feladat egy film eladása.