A játékszabályok

A szakmában csak közönségfilmes pályázatként emlegetett kiírás szerint a produkciók 40 ill. 50 millió forintos gyártási, a hozzájuk kapcsolódó forgalmazók pedig 12 ill. 12,8 milliós forgalmazási támogatásra pályázhattak. Ennek fejében azonban a nyertes filmeknek 80 ill. 100 ezres nézőszámot kell produkálniuk. Amennyiben a filmek nem érik el a vállalt limitet, a látogatottsági támogatást a produkciók és a forgalmazók a teljesített nézőszámhoz képest arányosítva kötelesek visszafizetni az MMK-nak.

A pályázaton nyertesek közül elsőként bemutatott 50+12,8 milliót nyert két film pár hét alatt teljesítette is a 100 ezres kvótát. Az Apám beájulna több mint 160 ezer nézőt hozott, míg Herendi Gábor a Magyar vándor 440 ezer látogatójával idén is elviszi a legnézettebb magyar filmnek járó elismerést.

Kontroll - Nem nyert a pályázaton, nyert
a moziban
A Budapest Film forgalmazásában kihozott fenti kora- ill. későtéli bemutatókkal ellentétben az InterCom nem járt jól a tavasszal elindított újabb két látogatottsági támogatást nyert filmmel. Igaz, hogy még messze van a pályázati kiírásban szereplő 12 hónapos határidő, azonban a március 4-én bemutatott Getno 13.370-es és az április 8-án bemutatott Rap, revü, Rómeó 18.559-es április 30-i látogatószáma alapján a forgalmazói tapasztalat azt mutatja, hogy ilyen indulás mellett vajmi kevés az esély a vállalt 80 ezer néző begyűjtésére. Annál is inkább, mert szigorúan mozinézőkről van szó a kiírásban, így az utólagos DVD- és videoforgalmazás sem segíthet a számokon. (Ehhez képest szereti az MMK Kuratóriumának orra alá dörgölni a produceri szakma, hogy az év meglepetésfilmjeként csaknem 240 ezer nézőt csináló Kontroll nem nyert a látogatottsági pályázaton.)

Az MMK nem fog engedni

„Még nem indult el semmiféle folyamat, erre akkor kerülhet sor, ha a futamidő végéhez érünk. Jogilag akkor fogunk lépni, de még előtte a kedvezményezettnek meg lesz a lehetősége, hogy magától rendezze a problémát, azaz visszafizesse az elnyert támogatást. Továbbá visszafizetési haladékot is kérelmezhet. Sok jogi lehetősége van”, mondta el lapunknak Martosi Mórocz Sándor, az MMK finanszírozási igazgatója.

Martosi Mórocz hangsúlyozta, hogy a felelősség erkölcsi és jogi értelemben fele-fele arányban terheli a gyártót és a forgalmazót, anyagilag azonban a gyártónak a gyártásra kapott összeg, a forgalmazónak pedig értelemszerűen a forgalmazásra kapott összeg visszafizetéséért kell kezeskednie. „A Magyar Mozgókép Közalapítvány jogilag érvényesíteni fogja az érdekeit, hiszen anyagi kereteink nem olyan bőségesek, hogy ilyen összegeket kiengedjünk a kezünkből. Az MMK minden esetben lépni fog, a kérdés csak az, hogy mennyi idő múlva.”

Némi engedékenységre azonban máris van példa az MMK részéről, hisz míg a kiírás szerint az itt nyertes produkciókat még 2004 első félévében be kell mutatni, addig a 80 ezer néző vállaló Nyócker, a Szezon és a Miskolci Bonnie és Klájd bemutatója őszig még biztosan várat magára, a 100 ezer nézőt ígérő Állítsátok meg Terézanyut! c. bestseller-film pedig még csak a forgatásának felénél jár. Martosi Mórocz ezzel kapcsolatban elmondta, hogy ezen produkciók esetében szakmai indokokra hivatkozva engedték eltolni a premierek időpontját a nyári uborkaszezon helyett a mozi-szempontból jóval kedvezőbb őszre.

A produkciók nem fognak belenyugodni

Getno - Mielőtt elmenne a furgon...
A két érintett produkciót az MMK filmszakmai terjesztési ellenőre folyamatosan tájékoztatja nehéz helyzetéről. A Rap, revü, Rómeót gyártó Laurinfilm egyik producere Kende Zsófia úgy fogalmazott, hogy „negatív prekoncepcióval nem élünk az esélyeket illetően. Mindent meg fogunk tenni, hogy elérjük a kívánt nézőszámot, rengeteg módszerünk van. Elsősorban az, hogy vetítjük a mozikban. Nem determinálnám azt a lehetőséget, hogy ez nem sikerül, hiszen az nem csak nekünk, de a forgalmazónak is igen-igen rossz lesz.”  

Hollósi G. Zsuzsanna a Getnót gyártó Filmplus producere többet árult el a módszerekről. Ők például ősszel egy utókampányt terveznek a film számára, melyben - a producer állítása szerint - az InterCom is partner. „Ez egy nagyon szerencsétlen helyzet, hisz mi azt a pénzt gyártásra kaptuk, így el is költöttük. Nem akarunk belenyugodni ebbe.” A Filmlpus ráadásul annyival szerencsésebb pozícióban van a Laurinfilmhez képest, hogy számukra a 80 ezer néző ellenében „csak” 20 millió Ft-ot ítélt meg az MMK a megpályázott 40 helyett, de akármennyivel is kevesebbet kellene visszatéríteni, biztos, hogy rendkívül kellemetlen lesz a gyártó cég számára, ha a határidők leteltével realizálódik a visszafizetés réme.

Úgy tűnik azonban, hogy ez a kockázat nem riasztja el a filmszakmát, ugyanis az elmúlt hónapokban több producer is megkereste a Közalapítványt, hogy ismét írjanak ki látogatottsági pályázatot. Martosi Mórocz ennek lehetőségét nem veti el véglegesen, bár az MMK ezévi keretében nincs fedezet egy ilyen pályázatra. A kérdéssel a közeljövőben összeülő Kuratórium is foglalkozni fog.