A játékszabályok
A szakmában csak közönségfilmes pályázatként emlegetett kiírás szerint a produkciók 40 ill. 50 millió forintos gyártási, a hozzájuk kapcsolódó forgalmazók pedig 12 ill. 12,8 milliós forgalmazási támogatásra pályázhattak. Ennek fejében azonban a nyertes filmeknek 80 ill. 100 ezres nézőszámot kell produkálniuk. Amennyiben a filmek nem érik el a vállalt limitet, a látogatottsági támogatást a produkciók és a forgalmazók a teljesített nézőszámhoz képest arányosítva kötelesek visszafizetni az MMK-nak.
A pályázaton nyertesek közül elsőként bemutatott 50+12,8 milliót nyert két film pár hét alatt teljesítette is a 100 ezres kvótát. Az Apám beájulna több mint 160 ezer nézőt hozott, míg Herendi Gábor a Magyar vándor 440 ezer látogatójával idén is elviszi a legnézettebb magyar filmnek járó elismerést.
Kontroll - Nem nyert a pályázaton, nyert a moziban |
Az MMK nem fog engedni
„Még nem indult el semmiféle folyamat, erre akkor kerülhet sor, ha a futamidő végéhez érünk. Jogilag akkor fogunk lépni, de még előtte a kedvezményezettnek meg lesz a lehetősége, hogy magától rendezze a problémát, azaz visszafizesse az elnyert támogatást. Továbbá visszafizetési haladékot is kérelmezhet. Sok jogi lehetősége van”, mondta el lapunknak Martosi Mórocz Sándor, az MMK finanszírozási igazgatója.
Martosi Mórocz hangsúlyozta, hogy a felelősség erkölcsi és jogi értelemben fele-fele arányban terheli a gyártót és a forgalmazót, anyagilag azonban a gyártónak a gyártásra kapott összeg, a forgalmazónak pedig értelemszerűen a forgalmazásra kapott összeg visszafizetéséért kell kezeskednie. „A Magyar Mozgókép Közalapítvány jogilag érvényesíteni fogja az érdekeit, hiszen anyagi kereteink nem olyan bőségesek, hogy ilyen összegeket kiengedjünk a kezünkből. Az MMK minden esetben lépni fog, a kérdés csak az, hogy mennyi idő múlva.”
Némi engedékenységre azonban máris van példa az MMK részéről, hisz míg a kiírás szerint az itt nyertes produkciókat még 2004 első félévében be kell mutatni, addig a 80 ezer néző vállaló Nyócker, a Szezon és a Miskolci Bonnie és Klájd bemutatója őszig még biztosan várat magára, a 100 ezer nézőt ígérő Állítsátok meg Terézanyut! c. bestseller-film pedig még csak a forgatásának felénél jár. Martosi Mórocz ezzel kapcsolatban elmondta, hogy ezen produkciók esetében szakmai indokokra hivatkozva engedték eltolni a premierek időpontját a nyári uborkaszezon helyett a mozi-szempontból jóval kedvezőbb őszre.
A produkciók nem fognak belenyugodni
Getno - Mielőtt elmenne a furgon... |
Hollósi G. Zsuzsanna a Getnót gyártó Filmplus producere többet árult el a módszerekről. Ők például ősszel egy utókampányt terveznek a film számára, melyben - a producer állítása szerint - az InterCom is partner. „Ez egy nagyon szerencsétlen helyzet, hisz mi azt a pénzt gyártásra kaptuk, így el is költöttük. Nem akarunk belenyugodni ebbe.” A Filmlpus ráadásul annyival szerencsésebb pozícióban van a Laurinfilmhez képest, hogy számukra a 80 ezer néző ellenében „csak” 20 millió Ft-ot ítélt meg az MMK a megpályázott 40 helyett, de akármennyivel is kevesebbet kellene visszatéríteni, biztos, hogy rendkívül kellemetlen lesz a gyártó cég számára, ha a határidők leteltével realizálódik a visszafizetés réme.
Úgy tűnik azonban, hogy ez a kockázat nem riasztja el a filmszakmát, ugyanis az elmúlt hónapokban több producer is megkereste a Közalapítványt, hogy ismét írjanak ki látogatottsági pályázatot. Martosi Mórocz ennek lehetőségét nem veti el véglegesen, bár az MMK ezévi keretében nincs fedezet egy ilyen pályázatra. A kérdéssel a közeljövőben összeülő Kuratórium is foglalkozni fog.