Négyesi János mindenekelőtt leszögezte: az Erste Bank nem rendelkezik még nagy tapasztalattal a filmfinanszírozás területén, de remélik, hogy egyre több produkció létrejöttében vállalhatnak szerepet. Mivel a filmes szakmát – amely egyrészt művészet, másrészt iparág – vitathatatlan tőkeszegénység jellemzi, a gyártók kénytelenek hitelezőkhöz fordulni – míg meg nem kapják az utólagos támogatásokat.

Az eddigi tapasztalatok alapján a bank általában az állami és az adótámogatások előfinanszírozását tudja gond nélkül vállalni (hiszen ezeket biztosan viszontlátja), az ezen felüli költségek tekintetében viszont már mérlegelniük kell: megtérül-e a kockázat?

Több tényezőt is vizsgálnak
Egy bejelentkező produkció esetén több tényezőt is vizsgálnak. Természetes módon ilyen a gyártó cég anyagi helyzete, gazdálkodásának eredményessége és átláthatósága. Mérlegelésre kerül a konkrét produkció megvalósíthatósága is, mint ahogy a cég cash-flowja is alapvető a visszafizetések fedezetének szempontjából.

Természetesen fontosak a gyártó cég referenciái, korábbi produkcióinak eredményességi mutatói is, de a cég vezetőinek vagy a projektben résztvevő alkotóknak a személye, kapcsolati rendszere is kellő garanciát jelenthet a hitelintézet számára. Ahogy Négyesi fogalmazott: „Hála istennek, pontosabban az MMK-nak, Magyarországon nem szoktak félbemaradni a megkezdett filmek.”

Elmondása szerint vannak olyan papírok, amelyeket a gyártónak érdemes már az első tárgyalásra magával vinnie. Ide tartoznak a cég működéséről szóló iratok, mint az alapító okirat, vagy az elmúlt két év mérlege. Ha történetesen év közben kerül kapcsolatba a bank és a produkció, úgy az időszakos eredménykimutatás is megteszi. Fontos lehet a már meglévő támogatási szerződések bemutatása is, de nagyra értékeli a bank, ha egy rövid szinopszist is kapnak a megvalósítandó filmtervről.

fotó: Szandtner Dániel