Kapcsolódó anyagok

Szexi, eukonform mentőangyal

Néhány évvel korábban a franciák legsikeresebb élő rendezője, Luc Besson bejelentette: abbahagyja a filmrendezést. „Tíz film és kiszállok a játékból.” A hamarosan mozikba kerülő Angel A-vel és a Karácsonykor látható Artúr és a minimoyokkal megvan az említett tíz mozi. Besson teaszürcsölgetés közben arról beszélt a Guardian munkatársának, Xan Brooksnak, hogy a mozi fiatal művészeti ág, amiből már kinőtt. A 47 éves rendező szerint a tízes jó szám. „Ha tíz töltényed van, akkor érdemes megfontolnod, hogy mire lősz. Inkább előbb fejezzem be a filmezést, mint később, mert sok olyan rendezőt láttam, aki egy kicsivel több mozit készített, mint kellett volna. Így néhány éve azt mondtam, bárcsak tíz filmem lenne, amire büszke vagyok! Ha ennyit forgattál és szereted őket, az nem rossz, igaz?”

Angel A - film egyszerűen

Besson a büszkeség, mint fontos kritérium mellett igyekezett a szerzőiséget féken tartani – állítja Brooks -, amit sokszor felrónak a francia alkotásoknak, azonban ő sem képes megtagadni szerzői lényegét. Filmjei mindenesetre egy változatos egyéniség megnyilvánulásai. Készített stílusos akciómozit, mint a Leon, a profi és a Nikita, egzotikus sci-fit (Ötödik elem), valamint „nagy érdeklődést kiváltó kudarcot” (Jeanne d’Arc), de amely még így is nagyon egyedi darab. A cikk szerzője kissé felszínesnek tartja az Angel A-t. A fanyalgással szemben az IMDb-n olvasható kommentárokban, ha nem is áradoznak, de kellemes moziélményről számolnak be azok, akik már látták az Angelt. Egyesek „elragadó komédia”-ként jellemzik, mások pedig a Párizst fekete-fehérben mutató stílusos képeket dicsérik. (Letölthető előzetes itt)

Nőtípusok és Besson

A történet egy piti tolvajról szól, akit az Amélie kissé ügyefogyott zöldséges segédjeként látott Jamel Debbouze alakít. Amikor André öngyilkosságot akar elkövetni, őrangyala megmenti őt. Az angyalt játszó Rie Rasmussen meglehetősen démonikusra sikerült, aki nagyon is bessoni karkater, hosszú lábakkal, vastagon sminkelve - egy fáradt és piszkos eukonform csaj, akinek a szíve aranyból van. Olyan alak, akihez hasonlót már láthattunk a Nikitában és az Ötödik elemben is. Ugyanakkor Besson tagadja, hogy egyféle nőtípus érdekli, hiszen Mathilda a Leonban 11 éves és sötét hajú, az Ötödik elem hősnője vörös, az Angeláé szuperszőke. Isabelle Adjani a Metróban nagyon burzsoá, míg Rosanna Arquette A nagy kékségben természetes. „Mindig szerettem azokat a figurákat, akiket megteremtettem, de soha nem azt a nőt próbáltam megmutatni, akibe szerelmes lennék.”

Besson, a profi. Ezt a filmet nagyon eltalálta!

Az Angel A egy kisköltségvetésű film sok párizsi utcával, és nem nagy történelmi tabló, mint aminek a Jeanne d’Arcot szánták. Ugyanakkor nem is hosszú utómunkálatokat kívánó, élő szereplőkkel és kompjútertechnikával készülő gyermek fantasy, mint az Artúr és a minimoyok. A Minimoyok történetének készítésében a legkellemetlenebb Besson számára, hogy három évet kellett a számítógép előtt ülve töltenie. Mindez pedig arra késztette, hogy a filmkészítés egyszerűbb módja felé forduljon. „Egy színész, egy színésznő, egy kamera, és gyerünk! Az Angel A nyilvánvalóan kisebb méretű alkotás, ami nem versenyzik az Ötödik elemmel, de nem ez a lényeg! A lényeg, hogy végig kell járni minden utat.”

Star Wars, képregények és Kurosawa

Besson Jugoszláviában és Görögországban nőtt fel, ahol szülei búvároktatókként dolgoztak. A fiú eredetileg tengerbiológus szeretett volna lenni, a film számára visszavonulás volt egy majdnem végzetes búvárbaleset után, még tinédzser évei végén.

„Soha sem befolyásolt a filmek világa, még tévénk sem volt 16 éves koromig. Megnyilvánulásaimban az általam megismert világra reagálok, ahol mindenki mezítláb, fürdőruhában jár, követi a tenger parancsát és a napfelkelték, naplementék természetes rendjét. Nem sokat tudok a filmvilág mestereiről. Az Ötödik elem például saját életemre vonatkozik, egy fiatal fiúról szól, akit beszippantott a Star Wars, a képregények és Kurosawa világa.” A filmes műveltségbeli hiányt egyesek erősségnek, mások gyengeségnek tekintik. Besson soha nem is volt a francia kritikusok kedvence, akik szerinte elutasították őt, mint kulturálisan szűklátókörű, a multiplex mozik közönségét kiszolgáló házaló producert. Ezekre a vádakra cáfolt rá az Ötödik elem. Besson a filmet széleskörű együttműködéssel készítette, Angliában forgatták, többek közt amerikai és brit színészekkel, Bruce Willisszel és Gary Oldmannel a főszerepben. Amikor elkészült az Ötödik elem, az vált a francia mozitörténet legsikeresebb darabjává, azonban egyesek szerint egyáltalán nem is francia film.

Az ember, aki a tenegrből érkezett
A nagy kékség

„Ostoba vita, nem? Vegyük Van Gogh virágait. Van Gogh holland, a virágok, amiket festett Franciaországban voltak, a festmények pedig most a Metropolitanben vannak, New Yorkban. A szakértők azt mondják, várjunk csak, milyen nemzetiségűek is? Nem mindegy?! Csak nézd a képeket!”

Besson a visszavonulását követően nem tervez különleges dolgokat, csak szeretne olyasmit csinálni, amit eddig kihagyott. „A filmkészítés sokat követelő szolgálat.” Ugyanakkor továbbra is írni fog forgatókönyveket és producerként is tevékenykedik. Cége, az EuropaCorp Párizs közelében kíván terjeszkedni.

Majd felvázolja, hogy a Minimoyok történetét trilógiának képzelte, akár A Gyűrűk Urát, ami természetesen azt jelenti, hogy még két alkotás várható tőle. Végül azzal fejezi be a beszélgetést, hogy lehet, két éven belül egy másik filmet is leforgat. Vagyis a Besson-rajongóknak úgy tűnik, nem kell a rendező végleges visszavonulásától tartaniuk. Az Angel A bemutatója jövő pénteken lesz az Egyesült Királyságban.