A ScriptEast-es tapasztalatokról Ferenczi Gábor számolt be a filmhunak. Az első találkozóra Lengyelországban került sor, itt hat nap alatt négy tutor, forgatókönyv-szakértő foglalkozott a projektbe válogatott könyvekkel, és személyre szóló tanácsokat adott. Ez napi két órát és olyan scriptdoctori tanácsokat jelentett, amelyek megpróbálták megtalálni azt az utat, amely felé az adott könyvnek tovább kell haladnia. Ezen intenzív tanácskozások alatt nem volt lehetőség továbbírásra, erre az a három hónap adott lehetőséget, amely a következő, berlini együttlétig eltelt.


ferenczi_hir_sz1
A 4. ScriptEast csapata


Berlinben egy megbeszélés és egy ún. pitch session várta a résztvevőket, amelyen egy pitch-oktató szakember, meghallgatván a nem élesben zajló pitcheket, értékelte őket, illetve további tanácsadók előadásokon világosították fel a résztvevőket az európai art-filmes világ működési sajátosságairól.
Következett Cannes, ahol lezajlott a verseny a Kieslowski-díjért (A csokoládé napja című könyv nyerte el, Jacek P. Bławut és Anna Onichimowska pályaműve), és sor került egy három alkalmas pitch-gyakorlásra is. Itt újfent produceri, forgalmazói, gyártási szempontú tanácsokkal lehettek gazdagabbak a produkciók.

Mindent összevetve természetesen nagyon hasznos volt a ScriptEast, mondja Ferenczi, egyrészt a sok egybecsengő véleményből le lehetett szűrni következtetéseket arra nézvést, hol min kell változtatni. Ezen túl pedig érdekes módon a rengeteg tanács egy senki által nem javasolt forma kialakítására késztette a szerzőket, ami nyilván abból fakadt, hogy más szempontok alapján újragondolták a forgatókönyvet. Így, bár a szakértők ilyen-olyan irányba vitték volna el  A barátkozás lehetőségei-t, végül az írók rátaláltak a szellemiségében autentikus, új, letisztult formára. "Kipucoltuk az összes olyan elemet, amely olyan kérdéseket vetett fel, amelyekre a könyv nem tud válaszolni" - érzékelteti Ferenczi a kurzus által indukált változásokat.


ferenczi_hir_sz2
Jelenetfotó A barátkozás lehetőségei c. tévéfilmből

Mindezen direkt hatások mellett a ScriptEast abban is segített, hogy bepillantást engedett az európai art-filmipar kulisszái mögé. Elég jómódú és remekül megszervezett kurzus a ScriptEast, a szervezőknek kitűnő kapcsolatrendszere van, amely révén Ferenczi is ráláthatott a forgalmazás, a támogatás trendjeire, és arra, hogy "milyen keveset is tudok" erről az egész rendszerről. Amely maga is piaci logikával működik, ahol el kell adni egy produkciót, tekintettel kell lenni a pre-sales működési logikájára, vagy érteni kell például a beszállni kívánó koprodukciós partnerek megszólításához. Ezért kiemelten fontos a fesztiválszereplés és -díj ezen a piacon, mint olyan referencia, védjegy, ami után sokkal könnyebb pozícióba kerülni az európai art-filmes piacon.

Maga A barátkozás lehetőségei, Bodor Ádám-novellák filmfeldolgozása jelenleg a források összegyűjtési fázisában van. A nyertes tévéfilmváltozat kompromisszum volt, egy részt dolgozott fel, most a teljes anyag - értelemszerűen a ScriptEasten elnyert új formában történő - feldolgozása következne. Az MMKA legutóbbi, még az előző kuratórium által megítélt gyártási szelektív támogatása körében 25 milliós szándéklevelet nyert el a produkció, amely kapcsán jelenleg bizonytalanság van, az új kuratórium egyéni elbírálás alapján dönt ezek érvényességéről. Bonyolítja a helyzetet Ferenczi Gábor filmkészítői státusza, az, hogy első nagyjátékfilmjére készül és 1950-ben született, azaz már kinőtt a tipikus elsőfilmes korból (hasonlóan a Príma Primaverá-t rendező Edelényi Jánoshoz).

ferenczi_hir_sz3
Jelenetfotó A barátkozás lehetőségei c. tévéfilmből



Az MMKA-s támogatási ígéret mellett egy ír filmalap is érdeklődik a könyv iránt, és román koproducere is van már a produkciónak, csak most épp Romániában sem dől a játékfilmgyártásba a pénz. Nem egyszerű tehát a helyzet, "a pénz után loholunk", ám ha összejön a nem is olyan horribilis költségvetés, a játékfilmet is megalkotó stáb, közreműködők készen állnak. Persze ha külföldi koprodukciós partnerek lépnek be a finanszírozásba, az ő igényeikhez alkalmazkodni fog a gyártás, ahogy ez lenni szokott - azaz lehet, hogy belép pl. egy ír utómunkaszakasz, valamilyen román kreatív munkatárs vagy egy német forgatási etap (a példák fiktívek). A könyv mindenesetre kiforrott, készen van - hála többek között a ScriptEastnek.