A 4. ScriptEast csapata
Berlinben egy megbeszélés és egy ún. pitch session várta a résztvevőket, amelyen egy pitch-oktató szakember, meghallgatván a nem élesben zajló pitcheket, értékelte őket, illetve további tanácsadók előadásokon világosították fel a résztvevőket az európai art-filmes világ működési sajátosságairól.
Következett Cannes, ahol lezajlott a verseny a Kieslowski-díjért (A csokoládé napja című könyv nyerte el, Jacek P. Bławut és Anna Onichimowska pályaműve), és sor került egy három alkalmas pitch-gyakorlásra is. Itt újfent produceri, forgalmazói, gyártási szempontú tanácsokkal lehettek gazdagabbak a produkciók.
Mindent összevetve természetesen nagyon hasznos volt a ScriptEast, mondja Ferenczi, egyrészt a sok egybecsengő véleményből le lehetett szűrni következtetéseket arra nézvést, hol min kell változtatni. Ezen túl pedig érdekes módon a rengeteg tanács egy senki által nem javasolt forma kialakítására késztette a szerzőket, ami nyilván abból fakadt, hogy más szempontok alapján újragondolták a forgatókönyvet. Így, bár a szakértők ilyen-olyan irányba vitték volna el A barátkozás lehetőségei-t, végül az írók rátaláltak a szellemiségében autentikus, új, letisztult formára. "Kipucoltuk az összes olyan elemet, amely olyan kérdéseket vetett fel, amelyekre a könyv nem tud válaszolni" - érzékelteti Ferenczi a kurzus által indukált változásokat.
Jelenetfotó A barátkozás lehetőségei c. tévéfilmből
Mindezen direkt hatások mellett a ScriptEast abban is segített, hogy bepillantást engedett az európai art-filmipar kulisszái mögé. Elég jómódú és remekül megszervezett kurzus a ScriptEast, a szervezőknek kitűnő kapcsolatrendszere van, amely révén Ferenczi is ráláthatott a forgalmazás, a támogatás trendjeire, és arra, hogy "milyen keveset is tudok" erről az egész rendszerről. Amely maga is piaci logikával működik, ahol el kell adni egy produkciót, tekintettel kell lenni a pre-sales működési logikájára, vagy érteni kell például a beszállni kívánó koprodukciós partnerek megszólításához. Ezért kiemelten fontos a fesztiválszereplés és -díj ezen a piacon, mint olyan referencia, védjegy, ami után sokkal könnyebb pozícióba kerülni az európai art-filmes piacon.
Maga A barátkozás lehetőségei, Bodor Ádám-novellák filmfeldolgozása jelenleg a források összegyűjtési fázisában van. A nyertes tévéfilmváltozat kompromisszum volt, egy részt dolgozott fel, most a teljes anyag - értelemszerűen a ScriptEasten elnyert új formában történő - feldolgozása következne. Az MMKA legutóbbi, még az előző kuratórium által megítélt gyártási szelektív támogatása körében 25 milliós szándéklevelet nyert el a produkció, amely kapcsán jelenleg bizonytalanság van, az új kuratórium egyéni elbírálás alapján dönt ezek érvényességéről. Bonyolítja a helyzetet Ferenczi Gábor filmkészítői státusza, az, hogy első nagyjátékfilmjére készül és 1950-ben született, azaz már kinőtt a tipikus elsőfilmes korból (hasonlóan a Príma Primaverá-t rendező Edelényi Jánoshoz).
Jelenetfotó A barátkozás lehetőségei c. tévéfilmből
Az MMKA-s támogatási ígéret mellett egy ír filmalap is érdeklődik a könyv iránt, és román koproducere is van már a produkciónak, csak most épp Romániában sem dől a játékfilmgyártásba a pénz. Nem egyszerű tehát a helyzet, "a pénz után loholunk", ám ha összejön a nem is olyan horribilis költségvetés, a játékfilmet is megalkotó stáb, közreműködők készen állnak. Persze ha külföldi koprodukciós partnerek lépnek be a finanszírozásba, az ő igényeikhez alkalmazkodni fog a gyártás, ahogy ez lenni szokott - azaz lehet, hogy belép pl. egy ír utómunkaszakasz, valamilyen román kreatív munkatárs vagy egy német forgatási etap (a példák fiktívek). A könyv mindenesetre kiforrott, készen van - hála többek között a ScriptEastnek.