Ki vesztett ezen most igazán nagyot? A gálát ezek szerint nem-közvetítő NBC, a filmek komoly promociójától eleső producerek, a Golden Globe átadásában illetékes emelkedő presztízsű HFPA, vagy az írók státuszának helyreállításáért küzdő WGA? Návai Anikó szerint elsősorban "a művészek, akik nem vehetik át a díjat és nem ünnepelhetnek együtt. A nézők, akik nem élvezhetik a Golden Globe díjkiosztás kellemes izgalmát. Az HFPA tagjai (köztük magam is) akik januártól decemberig 25O filmet és 5O tévéshow-t néztek végig azért, hogy felelősséggel oda tudják ítélni a díjakat."
Beláthatatlan a vége |
"És egy téves információ, amely az interneten több helyen is megjelent: igaz, hogy a mi újságírószövetségünk legalább 2,5-5 millió dollárt veszít az elmaradt tévéközvetítés miatt, de ez semmiképp sem fogja befolyásolni, hogy idén is oda fogjuk ítélni azt a kb. 1 millió dollárt, amelyet az HFPA minden évben adományoz külföldi mozik helyreállítására, kópiák megóvására és filmfőiskolások ösztöndíjára." - osztotta meg velünk Návai.
A legutóbbi, 1988-as sztrájk huszonkét hétig tartott, a mostani a tizedik hetében jár, miözben a független stúdiók különmegállapodásokat kötnek az írókkal. "Jay Leno sztrájkot tört, Letterman cége különmegállapodást kötött az írószakszervezettel csakúgy, mint Tom Cruise cége, a United Artists. És várható, hogy további kisebb stúdiók - vagy nagyobb produkciós cégek (hirek szerint a Lions Gate és a Weinco) is ezt teszik."
De valóban fenyegeti a jubilemi Oscar-gálát is a sztrájk? Az Oscar ugyanis valamivel szerencsésebb helyzetben van, mint a Golden Globe. "A Golden Globe-ot közösen gyártjuk a Dick Clark Productions-szel, mely szintén perben-haragban áll a szakszervezetekkel, az amerikai filmakadémia viszont maga gyártja az Oscart. Így, ha addig nem születik megállapodás az írószakszervezet és a stúdiók, illetve a tévétársaságok között, elképzelhető - és valószínű - hogy "dark" lesz az Oscar-díjkiosztás, értsd: elmarad a tévéközvetítés, de a teremben átadják a díjakat, és a szakszervezetek nem fognak tüntetni sem a "red carpet", sem a "dark show" ellen, mert az ABC nem közvetíti a gálát. Csak az amerikai és a külföldi tévénézők maradnak ki a jóból és az amerikai filmakadémia esik el a reklámbevételtől."
A forgatókönyvírók munkabeszüntetése elsőként a tévés produkciókat érintette érzékenyen. "Ha a sztrájk végig gyűrűzik, ahogy várható, áprilisban a rendezők állnak le, júniusban a színészek. Következésképp 2OO9-ben amerikai stúdiófilmet nemigen fogunk látni. De talán rá is fér a világra, hogy egy kicsit jobban oda figyeljen a független, kockázatos, izgalmas amerikai és külföldi filmekre, amelyek mögött nincs akkora marketing-masina, mint a stúdiófilmek mögött és megkockáztatom, esetleg még jobbak is..."
Pálfi Gyuri fricskát hány azoknak, akik ezt a fajta filmet nem szeretik |
Návai Anikó nem kívánta kommentelni az 56 csepp vér itthon komoly indulatokat gerjesztő Oscar-önjelölését. "Nem vagyok az amerikai filmakadémia külföldi filmbizottságának tagja, erre nem érzem magam hivatottnak válaszolni." A legjobb külföldi film kategóriájába nomináltTaxidermia esélyeiről pedig ennyit mondott: "Pálfi Gyuri nyíltan maga is vállalta, hogy fricskát hány azoknak, akik ezt a fajta filmet nem szeretik. Azt, hogy a Taxidermia eredeti film és a rendezője tehetséges alkotó, mindenki elismeri a világon." És hogy milyen esélyekkel indul a román 432, a francia Persepolis, vagy a tajvani Ellenséges vágyak mellett? "A felsorolt filmek nemzetközi kritikai fogadtatása ismert, diadalútjukon nincs mit csodálkozni. A listához egyébként hozzá tenném Julian Schnabel francia nyelven készült Szkafander és pillangó és Marc Forster kurdul forgatott Papírsárkányok című filmjeit, melyek nagyszerű alkotások és a magyar nézők is hamarosan láthatják őket. "