Egy útikönyvíró (Andorai Péter Krisztián) a Balatonnál találkozik egy festőnővel (Vészabó Noémi), aki éppen a tihanyi apátságról készít képet. A férfinak bevillan, hogy ezt a festményt már látta korábban is, méghozzá a nagyszülei házában. De hogyan festheti meg valaki ott, az orra előtt ecsetvonásrról ecsetvonásra ugyanazt a művet, mint ami 1938-ban készült?

Dézsy Zoltán Balázs Béla-díjas rendező elsősorban dokumentum-és riportfilmjeiről ismert (Pincebörtönök I-II, A Seuso-kincsek rejtélye), de korábban már két nagyjátékfilmet (Az ügynökök a paradicsomba mennek, Element az öszöd) készített.

Legújabb filmje, a Tíz perc múlva három viharos gyorsasággal született meg: “Olyan hirtelen jött az egész, mint a forgószél” - idézte fel a rendező, akinek tavaly tavasszal jutott eszébe a történet, miközben a korlátozások miatt heteken keresztül szemezett otthon Vészabó Noémi egyik festményével. “Műfaja szerint melodráma, de én misztikus romantikus filmként definiálom, melyben egy idő-paradoxont próbál megfejteni Simon, a riporter.”

Vészabó Noémi és Farkas Viktória (fotó: Dézsy Zoltán)

A festményt azóta elárverezték, de a sztoriból májusra végleges forgatókönyv lett: “Ha pályázok, a döntési mechanizmusok miatt legalább egy évet kellett volna várni, ám nem volt türelmem. Annyira benne voltam, hogy elhatároztam, saját energiából legalább a nyári jeleneteket leforgatom azzal a szűk stábbal, akikkel évek óta dolgozom.”

Nagy szerencséjük volt a júniusi időjárással, a felvételekkel pedig mindössze 15 nap alatt végeztek. “Beleforgatok a valóságba, de természetesen engedéllyel és a személyiségi jogok tiszteletben tartásával” - mesélte arról, hogyan filmeztek például a menetrendszerinti kompon. Az önkormányzat és más támogatóknak hála olyan helyszíneket használhattak ingyenesen, mint a tihanyi sétány, a levendulamező, és még a Bencés Apátságba is beengedték őket forgatni. A filmet Szulyovszky László és Pánovics Rajmund fényképezték.

Andorai Péter Krisztián és Szulyovszky László (fotó: Dézsy Zoltán)

Az főhős szerepét elmondása szerint kifejezetten Andorai Péter Krisztiánra írta: “Egy tépelődő, vívódó, harmincas értelmiségiként képzeltem el a karaktert." Krisztiánt már jól ismerte, mivel az édesapja, Andorai Péter szerepelt első játékfilmjében. Az író nagymamáját Kassai Ilona játszotta, a 92 éves, Kossuth és Jászai Mari-díjas színésznő jeleneteit a saját otthonában rögzítették.

Mellettük Farkas Viktória és Pánovics Rajmund lesz látható a filmben, de több önmagát alakító “civil” szereplő, köztük a film zeneszerzője, Pálinkás Gergely is feltűnik benne. A betétdalt Charlie adja elő, akinek Álarc nélkül című videoklipjében már láthatunk jeleneteket a filmből.

A film jelenleg fényelés előtt áll, de már nincs messze a befejezésről: “A filmirodai bejegyzéstől a DCP-kópia megszületéséig a tervek szerint egy év sem telik el” - mondta a rendező, aki elkötelezett mozirajongóként ragaszkodik hozzá, hogy a Tíz perc múlva három először a nagyvásznon jusson el a nézőkhöz. Ideális esetben szeptemberi premierrel terveznek, és Dézsy Zoltán előtte még nyári filmesztiválokon is indítja a filmet.