Kapcsolódó anyagok

A forgalmazó és a kisfilm

Politzer „akció-természetfilm”-je a Válótársak című angol-ír romantikus vígjáték kísérőjeként lesz látható a mozikban. A filmben Pierce Brosnan és Julienne Moore tehetséges és sikeres New York-i válóperes sztárügyvédet alakítanak. Munkájuk során a megromlott szerelmi kapcsolatok legszörnyűbb példáival találkoztak nap, mint nap, miközben saját kilátásaik is vitathatóak e téren.

A forgalmazó tudatosan rakta egymás mellé az első pillantásra műfaj és szereplők szempontjából össze nem illő filmeket. A döntés alapja az, hogy „a két mozi egy elvont perspektívából szemlélve – széles látószögből nézve – mély párhuzamokat és összefüggéseket mutat."

"A Somlói galuska volt az első kisfilmünk, amelyet nagyfilmmel, a Belleville randevú - Francia rémessel együtt mutattak be a mozik, a Duett a második” – mondta Tamás Dorka az SPI sajtófőnöke. „Tudatosan nem járunk utána a kisfilmeknek, de aki megkeres minket, azzal feltétlenül foglalkozunk, és így nem kizárt, hogy a jövőben is forgalmazunk majd kisfilmet.

A döntés demokratikusan születik, négy-öt ember megnézi, átbeszéli az alkotást. A végső szó természetesen az ügyvezető igazgatóé, aki viszont megbízik az ízlésünkben!

Ami a kisfilmek hosszát illeti, ott élnek bizonyos korlátok. Meskó Zsolt Somlói galuskája, ami a Belleville randevú előtt fut, a maga 15 percével eljutott a határig.

A döntésnél további fontos szempont, hogy valamilyen kapcsolatot találjunk a kisfilm és a nagy között, továbbá, hogy a kisfilm készítőinek megfelelő legyen az a kópiaszám, amivel a nagyot forgalmazzuk. Egyelőre a gyártási költségekbe nem szálltunk bele, viszont mi azzal tudunk nem anyagi, de marketing szempontból értékes segítséget nyújtani, hogy megfelelően magas kópiaszámmal a mozikba juttatunk kisfilmeket.”

Film a véletlen pók-castingból

Politzer Péter az Inforg Stúdió munkatársa, végzős vágó szakos hallgató a Színház és Filmművészeti Egyetemen. Közel ötven kisfilm és doku mellett ő volt a vágója a mozikban is vetített Libiomfinak, valamint az idei Filmszemle nagyjátékfilmjei között induló A fény ösvényei című Mispál Attila alkotásnak, és a kísérleti szekcióban nevezett Kardos Sándor produkciónak, a Résfilmnek is.

2003-ban önállóan rendezett mini mozija, a Gránátok a 34. Filmszemle kisjátékfilm rendezői díját nyerte, a filmet több mint húsz nemzetközi mustrán, köztük az 56. Cannes-i Filmfesztivál Kritikusok Hetén is bemutatták.

Vágóként a nemrég befejezett A fény ösvényei című filmről Politzer elmondta: ”Vágói szempontból hatalmas kihívás volt a körülbelül egy éves munka. Meg kellett találni a két, párhuzamosan futó sorsnak azokat a drámai fordulópontjait, ahol azok összeilleszthetőek, ami azért volt nehéz, mert a két szereplő története más-más időtartamot ölet fel. Ezt tovább bonyolította, hogy az egyik főszereplő, Csilla életét egy baleset két, jól elhatárolható idő-részre osztotta. Így a munkánk egy fázisában kitapétáztuk a vágószoba falát a két szereplő színes papírokra jegyzett jelenet-sorával.” A fény ösvényei befejezése után jelenleg második önálló rendezésén, a War Next Door-on dolgozik.

A Duett születésével kapcsolatban Politzer Péter elmondta: „Operatőr barátom, Dobóczi Balázs és Bakos István producer szerettek volna készíteni egy természetfilmet, amelyhez az Állatkerttől kértek kölcsön két keresztespókot, amelyekkel technikai próbafelvételek készültek. Ebből az anyagból kezdtem el dolgozni. Zenét kerestem először a képekhez, ez határozta meg a film hosszát is.

A képek nem egy konkrét történet mentén voltak felvéve, hanem véletlenszerűen rögzítették, mintegy húsz percben az, amit a pókok éppen csináltak. Az egész felvétel inkább optika-, kamera- és világításpróba volt. A filmnek ebben a stádiumában nem volt rendezője, kiforrt koncepciója, így amikor két évvel később hozzám került a nyersanyag, azt tehettem vele, amit akartam. Történetet kerestem benne. A vágás természetéből adódóan érzelmeket is sikerült két keresztes pók találkozáshoz kapcsolni, például ijedtséget vagy éppen fenyegetést, amint azt látod, hogy az egyik állat a lábát rázz.”

„A filmecske nagyon megnyerte Muhi András producer tetszését, az ő segítségével sikerült a cinemascope felnagyítás, Meskó Zsolt pedig a kapocs volt köztünk és az SPI között, illetve anyagilag is beszállt a 15 kópia elkészítésébe.”

Arra a kérdésre, hogy csak alkalmi kirándulást tett, vagy tartósan a rendezői pályán szeretne maradni Politzer úgy válaszolt "A Duett egyedi vállalkozás, vágói játék, alapvetően vágó vagyok. De ha akad még filmkészítési lehetőség, akkor azt nem fogom elszalasztani.”

Politzer Péter másik, szintén saját rendezésű kisjátékfilmjével, a War Next Doorral kapcsolatban hasonló céljai vannak, mint a Duett-tel, vagyis hogy moziba kerüljön, és széles közönség előtt legyen levetítve. Egyelőre ezzel kapcsolatban csak remények vannak, konkrét megállapodás még nincs egyik forgalmazóval sem.