A 13. Mozinet Filmnapok keretei közt vetítették először Magyarországon a tavalyi Sundance Fesztiválon díjazott Smoke Sauna Sisterhood című észt-francia-izlandi dokumentumfilmet. Az érdeklődés kimondottan nagy volt, megtelt nézőkkel a Puskin mozi legnagyobb terme. Anna Hints filmje előtt ráhangolódásként a Varsányi Szirének autodidakta női acapella csoport lépett fel, utána pedig, Hortobágyi Andrea és Veiszer Alinda beszélgetett.
Az este központi témája a nőiség megélése volt, ezen belül pedig felmerültek a női test és lélek generációkon és országhatárokon átívelő kérdései. Alighanem sokakat érhetett meglepetésként, hogy mindehhez milyen jó apropóként szolgált az északi szaunakultúra világa, amelyről megtudtuk, tökéletes helyszíne nemcsak a külső, de a belső megtisztulásnak is. Anna Hints kamerája megfigyelői módszerrel, érzékeny közelikben mesél középkorú nők sorsáról, traumáiról, félelmeiről és küzdelmeiről, illetve arról, ahogyan a tradicionális füstszauna gomolygó párájában ülve egy női közösség tagjai képesek tabuk nélküli, őszinte beszélgetésekben megnyílni egymás előtt.
Smoke Sauna Sisterhood
Hortobágyi Andrea, női kör kísérő és jógaoktató a film utáni beszélgetés során elárulta, hogy a szereplők által megélt „kollektív élmény” nemcsak a szaunázáson keresztül jöhet létre, hanem minden női kör sajátja. „Azt gondolom, hogy hihetetlen erő van a női közösségekben. Számomra ez a legfontosabb mondanivalója a filmnek: bármilyen nehéz terhet is viszünk, ez a kör együtt elbírja. És kell, hogy a nők ezt átéljék.”
Egyáltalán hogyan lesz valakiből női kör kísérő? – merül fel a kérdés. Veiszer Alinda, a beszélgetés moderátora, láthatóan megdöbbenve hallgatta a választ. Mint kiderült, Andrea először egyáltalán nem akart részt venni női körökben. Sokáig inkább fiú társaságokban érezte jól magát, mivel női közösségekben csak széthúzást tapasztalt. Noha húsz éve dolgozik jógaoktatóként, kezdetben a női jógát is messzire elkerülte. Később mégis egy női jóga workshop jelentette a fordulópontot számára. „Ott megtapasztaltam, hogy milyen csodálatos nőnek lenni.”
Szóba került, kinek lehet szüksége az ehhez hasonló női körökre. „Egy ilyen kör akár gondolkodásmódban, akár életkorban nagyon sokszínű lehet” – mondta Andrea. „Egy körben van helye annak is, aki a húszas éveiben jár, és annak is, aki már túl van az ötvenen.” A lényeg, hogy létrejöjjön egy olyan tér, amelyben mindenki őszintén megnyilvánulhat, és mindenki egyenrangú. „Nincs meg az az alá-fölérendeltség, amivel a mindennapokban találkozunk. És mindenkire szükség van a körben ahhoz, hogy ez létrejöhessen.”
Hortobágyi Andrea beszélt Veiszer Alindával a film után
A Smoke Sauna Sisterhood ezt a fajta kitárulkozást persze azzal is fokozza, hogy hősei egymás és a kamera előtt teljesen meztelenül vannak jelen. „Nagyon szép volt azt látni, ahogy ezek a nők vállalják a saját testüket akkor is, ha az nem felel meg a társadalmi ideáloknak” – folytatta a jógaoktató. „A szégyen legkisebb jelét sem mutatták. Ehhez az kell, hogy ők maguk is rendben legyenek a saját testükkel.”
Veiszer Alinda felhívta a figyelmet a filmben látottak és a magyar viszonyok közti kulturális különbségekre. Az északi népek szerinte egészen másképp viszonyulnak a meztelenséghez, és a szaunakultúrájuk is ezt példázza. „Mi itt, Magyarországon nagyon prűdek vagyunk” – tette hozzá Andrea. „Kevés olyan szaunát ismerek, ahol megengedett a meztelenség.”
A két ország közötti látványos különbségek ellenére mégis bőven felvet a film olyan problémákat, amelyek egy hazánkban élő nő számára éppolyan ismerősek, mint a film szereplőinek. Ahogy Alinda megjegyezte, mindkét esetben egy posztszovjet társadalomról beszélünk, így a szocializmus évtizedeinek árnyéka a rossz beidegződéseken keresztül a mai napig rávetül az emberi kapcsolatokra. Andrea úgy fogalmazta meg: „Hozunk magunkkal egy csomagot az előző generációktól.”
Példaként felmerült a menstruáció megélése, amely szinte minden női kör visszatérő témája. A film egyik középkorú szereplője azt meséli, kamasz lányként teljesen felkészületlenül érte az első menstruációja, mivel a családban tabu témaként kezelték. Megijedt, és azt hitte, valami nincs rendben a testével. Andrea szerint ez a helyzet mára abszolút pozitív irányba változott.
A Varsányi SZIrének énekeltek a vetítés előtt
A film készítői hosszú csöndekkel, a füst és pára misztikusan gomolygó képeivel, és a testek zavarba ejtően naturalista ábrázolásával igyekezték visszaadni a női közösség erejének spirituális élményét. Andrea szerint a szakralitás általában valamilyen formában jelen van a női körökben, de ez változó, és függ az egyéni igényektől. „Fontos, hogy csak addig menjünk el ebben, amíg még önazonosak vagyunk. Puszta megfelelési kényszerből nem kell kántálni. De ha azt érzed, hogy ez belülről jön, akkor mindenképp!”
A film végén helyet kapott egy jelenet, amelyben közösen kántálnak, énekelnek a szereplők. Ez a különös, ősi kultúrákat idéző rituálé az elengedés, a megtisztulás fontos részeként jelenik meg. A szinte eksztatikus állapotig eljutó, egyre hangosabban kántáló nők képsora az egyik legmarkánsabb, legtovább kísértő jelenet a filmben. Azokban, akik idegenkednek az ilyesmitől, joggal merülhet fel a kérdés, hogy miért nem mentek el inkább egy csoportos pszichoterápiára. Egyáltalán mennyiben különbözik a kettő egymástól?
Andrea szerint leginkább abban, hogy a női körök vezetői általában nem képzett pszichológusok. „Egy kör gyógyító ereje abban rejlik, hogy van egy közös tér, ahol kimondható az is, ami esetleg máshol nem. Viszont nem adunk tanácsot, nem javaslunk megoldásokat. A pszichológia ezt alacsony intenzitású segítségnyújtásnak nevezi.”
„Neked és a te köreidnek mi a viszonya a feminizmushoz?” – kérdezte Veiszer Alinda. Andrea elárulta, távol áll tőle, hogy bármilyen ideológiát a zászlójukra tűzzön. Szerinte nem azért jönnek létre a körök, hogy valamiért harcoljanak, hanem hogy egy kicsit önmagukkal foglalkozzanak a kör tagjai. „A feminizmus nagyon sok mindent elért, amiért nekünk már nem kell harcolni. Vannak azonban olyan momentumai, amivel én sem tudok azonosulni.”
„El tudsz-e képzelni olyan utópisztikus világot, ahol nincs szükség női körre?” „Nem” – érkezett azonnal a válasz Andreától. Szerinte pont az az ideális világ, ahol minden nő női körbe jár. Noha ettől még messze vagyunk, de addig is mindenki kárpótolhatja magát a Smoke Sauna Sisterhood megnézésével, amely február 1-jétől látható a mozikban. Akár női, akár férfi, akár vegyes társasággal ülsz be rá, a moziteremből való távozás után garantáltan egy tabuk nélküli, heves beszélgetést generál.
A Smoke Sauna Sisterhood február 1-jétől látható a mozikban a Mozinet forgalmazásában.
A cikk a Mozinettel együttműkődésben készült.