A Magyar Nemzeti Galéria új kiállítása a két világháború között kibontakozó úgynevezett első filmavantgárd alkotásait mutatja be. A 20. századi avantgárd számos jelentős képzőművésze egyaránt foglalkozott a mozgókép újfajta kifejezési lehetőségeivel is. Man Ray, Fernand Léger, Marcel Duchamp, Viking Eggeling, Hans Richter, Walter Ruttmann, Luis Bunuel és Salvador Dalí szürrealista és dadaista mozgóképeinek hatása a magyar filmavantgárdban is tetten érhető. A magyar filmművészetnek ezt a különös fejezetét, illetve az ehhez tartozó filmeket azonban a közönség még soha nem láthatta így egybegyűjtve.

A kiállításon bemutatott huszonkét film között az avantgárd film olyan emblematikus alkotásai, mint Fernand Léger Mechanikus balettje vagy Louis Bunuel Andalúziai kutyája mellett három premierre is sor kerül. A legizgalmasabb ezek közül kétségkívül Gerő György Béla című filmje. A rejtélyes életű, akkor 19 éves Gerő 1924-ben közölte első filmötletének forgatókönyvét. A filmből sajnos csupán néhány kocka maradt fönn. Ezek és a forgatókönyv, pontosabban a "filmpartitúra" alapján a filmet 2010-ben rekonstruálta egy amerikai művész, Bruce Checefsky. A Gerő által "kinetikus víziónak" tekintett alkotás a magyar avantgárdfilm úttörő darabja.