Az idei Valentin-nap estéjét egy moziteremnyi ember az Urániában töltötte, előbb a Von Erich pankrátorcsalád társaságában - legalábbis a vásznon keresztül, majd a film után a Vaskarom operatőre, Erdély Mátyás váltotta őket, hogy beavasson minket a forgatás kulisszáiba, és általánosabb kérdéseket is megválaszoljon a szakmájáról. Amit rendkívül magas színvonalon művel, a Saul fia díjesője után ezt bizonyítja a Vaskarom nemzetközi kritikai és pénzügyi sikere is.

Semmilyen” – válaszolta az operatőr arra a kérdésre, milyen prekoncepciói voltak a pankrációról a film előtt. „Itt Közép-Európában sokunknak ez egy viccnek tűnik, és egy kicsit nekem is egy viccnek tűnt, mielőtt bármit tudtam volna róla.” Sean Durkin rendező azonban nagy rajongója a témának, és már első közös mozifilmjük, A fészek forgatásakor említette Erdélynek, hogy egy pankrátorfilm lehet a következő munkája.

A magyar operatőr először az hitte, hogy Durkin poénkodik vele, de nem, ez teljesen komoly elgondolás volt a részéről, a gyerekkorának fontos részét képezte a pankráció. „Ez olyan lehet neki, mit nekünk a népmesék, mindig nyer a jó, a gonosz pedig elbukik” – magyarázta alkotótársa eltérő hozzáállását. Szerinte amerikaiként ez egy tökéletes szelep lehet arra, hogy újból és újból megélhessék a jó és a gonosz küzdelmét.

Erdély elárulta, hogy a kezdet hitetlenkedés, majd utáni a pankráció világában való alámerülés fontos lecke volt számára. „Bármi is legyen a téma, ha nyitottan és érdeklődően állsz hozzá, akkor mindig meg lehet találni benne a drámát, az izgalmas emberi sorsokat, amiből kijön egy film.

Erdély sok helyen elmondta már, hogy nagyon megválogatja, kinek mond igent. Baski Sándortól megtudtuk, hogy például a Szólíts a neveden fényképezését sem vállalta el. Így adódik a kérdés, mi történt volna, ha nem Sean Durkin irja, akivel már megvolt a bizalom, és úgy olvassa a forgatókönyvet. A válaszában többek között arról beszélt az operatőr, hogy egy jó rendező egy rossz forgatókönyvből inkább tud jó filmet csinálni, mint fordítva. A podcastból az is kiderül, hogyan kezdődött a munkakapcsolatuk Durkinnel.

Mennyire akarták a laikusoknak elmagyarázni, hogy működik a pankráció? És céljuk volt-e bármilyen, pozitív vagy éppen negatív állítást megfogalmazni erről a sportról? Arra is ktértek a beszélgetésben, mennyire támaszkodott Erdély a korábbi pankrátoros filmekre vagy a konkrét felvételekre a Von Erich-család mérkőzéseiről. „Egy jelenetet mindig a jelenetet tartalma határoz meg” – fejtette ki, hogyan közelít egy-egy jelenet fényképezéséhez. Tudnia kell, mi az a gondolat, amit mi közvetíteni akarnak, és ez a tudás határozza meg a felvétel módját.

Melodráma sportfilmes elemekkel” – így határozta meg a moderátor a Vaskarom műfaját, Erdély azonban máshogy viszonyul a filmez: „Talán nem is a mi dolgunk, hogy meghatározzunk egy műfajt, mi a tudásunk szerint egy történetet próbálunk a lehető legjobb módon elmesélni. Ha te ezt melodrámaként határozod meg, akkor az neked melodráma, és ha valaki másként, az ugyanúgy érvényes.

A beszélgetésben szóba került még a filmből hiányzó testér, a „hülye frizurák” jelentősége, és az is, miért ragaszkodik Erdély a 35 mm-es analóg filmhez. Érdekes témafelvetésnek bizonyult az is, vajon mennyi kreatív szabadsága van az operatőrnek: „Az operatőrség egy alkalmazott műfaj. Azért vagyok ott, hogy a rendező vízióját segítsem a leírt szavakból képeké formálni. Ez a dolgom. Nem a saját utamat, hanem azt az utat járom, amit a rendező kijelöl, és minden lépésnél ott vagyok, és segítem az ő útját.

 

Nagyon kevesen tudják laikusként eldönteni, hogy mi számít jó operatőri munkának – hangzott el Erdély Mátyástól a Filmhu podcastban. Erre kérdezett rá Baski Sándor, támpontokat kért, hogy laikusként jobban el tudjuk dönteni a fényképezés minőségét. „Sokszor van az, hogy ha van egy szép naplemente, az Oscar díjat kap, mert szép a naplemente. Pedig a naplementét lefényképezni nem annyira bonyolult, mint egy pici szobában felvenni egy hosszú jelenetet, ami nem lesz feltétlenül szép, de lehet hogy iszonyúan hatásos, és részben az operatőr miatt lett olyan."

Lehet egy operatőrnek felismerhető stílusa? Ha rajta múlik, a nagynevű színészek közül kit jelölt volna Oscarra? Vajon a fiaiból bármi áron pankrátort nevelő apát megformáló Holt McCallany munkastílusán érződött, hogy többször is együtt dolgozott David Fincherrel? A beszélgetés alapján készült podcast meghallgatható Spotify-on.

A Vaskarom március 21-től lesz látható a magyar mozikban.

A cikk a Mozinettel együttműködésben készült.