Erdélyi Dániel Magasfeszültség című kisfilmje két ember egy napját mutatja be, akik néhány utcányira laknak egymástól, útjaik mégsem keresztezik egymást. „Hogyan élnek párhuzamosan, kapcsolat nélkül, egymás mellett az emberek manapság, és milyen mély szakadékok keletkeznek a társadalomban azáltal, hogy van, aki tudja használni a modern technológiát, és van, aki nem. Van, aki tud élni annak áldásaival, másnak viszont ugyanaz átok”. Erdélyit közben felkérték az SOS Szerelem 2-re és New York-ban forgatandó új filmjére is készül.
Forog a Magasfeszültség (fotó: Stalter Judit)
„Teljesen kiszámíthatatlan, és annyira gyors a számítógépek közötti információ áramlás, hogy nem lehet felmérni egy-egy intézkedés hatását. Például, ha most Görögországban történik valami, milyen hatással lesz ránk, itt, Magyarországon, és milyen hatással lesz mondjuk másfél óra múlva Portugáliára. Olyan komplex ez a világ, hogy gyakorlatilag nem is tudhatod, hogy kinek-mit okozol egy-egy cselekedeteddel, döntéseddel, akár egy-egy gombnyomással” - mondta a rendező a történet mozgatórugóiról.
A kisfilm egyik érdekessége, hogy Bogdán Árpád játssza a szegény cigány fiút, barátnőjét pedig Fátyol Hermina alakítja. „Bogdán Árpit, mint filmrendezőt ismertem, de tudtam, hogy színészkedett is korábban. Ő egy olyan fizimiskájú srác, aki jól illik ebbe a filmbe” - mondta Erdélyi Dániel, aki szintén szerepel a filmben, egy kisebb szerepben. A cameonak a rendező elmondása szerint részben technikai-pénzügyi okai voltak, másrészt pedig ezzel magát is elhelyezte a történetben, "azok közt, akik egyelőre lépést tudnak tartani a gyorsuló világgal, értik és tudják használni a modern technológia vívmányait."
Bogdán Árpád és Fátyol Hermina - háttérben a címszereplő (fotó: Stalter Judit)
Közel két éves munka után hamarosan befejeződnek a Szentesen és környékén forgott Magasfeszültség utómunkálatai, amely az alkotók reményei szerint valamelyik nemzetközi fesztiválon lesz bemutatva. „A nagy álmom Velence lett volna, de ott pechemre idén nem lesz kisjátékfilm verseny” - mondta Erdélyi Dániel. A filmet Locarnoba biztosan be fogják nevezni, és a hazai bemutatóval sem akarnak a 2011-es szemléig várni.
Az S.O.S Szerelem 2. rendezői posztján is Erdélyi Dániel található az MMK támogatási listájának tanúsága szerint. "Produceri felkérés volt, úgy tudom, a producereknek tetszettek azok az akciódús vígjátékok, amelyeket az HBO Született lúzer sorozatában rendeztem, és valószínűleg azt gondolták, hogy van vénám a humorhoz, és van elég rutinom a közönségfilmek terén – mondta a rendező. "Számomra ez egy nagyon komoly szakmai kihívás, hiszen egy jó vígjáték megrendezése az egyik legnehezebb feladat.” A film sztorijával kapcsolatban a Erdélyi csak annyit árult el, hogy "az első részben megismert társaság egy új, különleges feladatot kap, és mindenféle vicces és meglepő kalandokba sodródnak majd bele".
Nézd meg az S.O.S Szerelem csúcsjelenetét!
Erdélyi Dániel a Csikesz Judit és Agnes Fernandes által jegyzett forgatókönyvet is jónak találta, ezért különösen meglepte a hír, hogy a 80%-ban összeállt költségvetést nem egészítette ki az MMK - a kért gyártási támogatás helyett forgatókönyv-fejlesztésre ítélt meg 1 millió forintot. Így az S.O.S Szerelem 2. sorsa egyelőre bizonytalan, hiszen a szponzorok lemorzsolódhatnak, ha sokáig húzódik a forgatás, az pedig, hogy a "gyökeresen átalakuló MMK támogatni fogja-e az előzőleg fejlesztett filmtervek gyártását, teljesen bizonytalan".
"Ez volt a negyedik - más szcénákban sikeres - forgatókönyvem, amire nem kaptam gyártási támogatást az MMK-tól - ami előtt a 2008-as Cannes-i szereplésem fényében eléggé értetlenül állok" - mondta a rendező. "Ha az MMK-n múlik, a Magasfeszültség sem készül el, hiszen a 411-Z fesztiválszereplései után kapott normatív támogatás nagyon csekély összeg volt" - tette hozzá. „Úgy döntöttem, hogy megpróbálok kihajózni a nemzetközi vizekre, és a következő játékfilmemet előre láthatólag New Yorkban fogom forgatni” - beszélt jövőbeni terveiről a rendező.
A 2008-as Cannes-i szereplés tárgya: 411-Z
Az amerikai-magyar koprodukcióban készülő low-budget kamaradráma a tervek szerint 2010-ben forog majd. „Így az egész magyar filmes szcénát kihagyva tudok filmet készíteni, egy olyan közegben, ahol nem csak a személyes kapcsolatok motiválják az értékek elismerését” - mondta Erdélyi Dániel. A produkció háttere már összeállt, megvan az amerikai producer és a gyártási bázis, illetve az amerikai és magyar színészgárda is körvonalazódott. A történetről és a szereplők kilétéről a rendező egyelőre nem árult el részleteket: „ha elmondanám miről szól, elolvasná valaki, és másnap le is forgatná” - viccelődött.
A Filmhu és az NFI közreműködésében készültő Filmgyár podcast adásaiban a hazai mozgóképipar, a filmfinanszírozás és a filmgyártás szakterületeiről beszélgetünk filmesekkel és a Filmintézet szakembereivel.
November 15-én kilencedik alkalommal rendezik meg az Inkubátor Program pitchfórumát. Mi pedig szokásunkhoz híven egyenként bemutatjuk az alkotókat és filmterveiket.
Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.
Október 29-én indul az első BIFF, azaz a Budapest International Film Festival a Corvin moziban. A november 3-ig tartó eseményen olyan filmeket láthat először a magyar közönség, mint a Velencében körülrajongott The Brutalist, Andrea Arnold legújabb könnyfakasztója, a Bird vagy épp a német Oscar-nevezés, A szent füge magja.