Olyan, mint egy nagy szerelem, belezúgsz, és nem akarsz kiszállni belőle” – mondta el az animációk készítéséről Temple Réka producer, a Cinemon Entertainment vezetője, aki leginkább a fiatalokat szeretné megcélozni a cége által gyártott filmekkel és kiadott könyvekkel. Az NFI közreműködésével megvalósuló Filmgyár másik vendége Maruszki Balázs forgatókönyvíró volt, aki a Filmintézet konzulenseként több egész estés animációk fejlesztésében is részt vett.

Kettejük karrierjében a 2017-ben megjelent Salamon király kalandjai című animációs film képezi a közös pontot, így főként ennek a filmnek a készítésén keresztül mutattuk be az adásban, hogyan is folyik egy animáció fejlesztése a Filmintézetnél. Réka kifejezetten pozitívan mesélt a folyamatról, elmondta, hogy rögtön gyártási pályázatért folyamodtak, de visszaküldték őket egészen a forgatókönyv-fejlesztés fázisának az elejéig. „Ez volt a legjobb dolog, ami a filmmel történhetett, utólag rájöttem, hogy a forgatókönyv nem állt készen a gyártásra.

Maruszki lett a fiatal Salamon fejlődéstörténetének a konzulense. Fejlesztői munkáját így foglalta össze: „Belsőépítészként dolgozom, nem én határozom meg, hogy milyen házat építünk, azon belül kérek számok dolgokat. Jó helyen van-e az ajtó, az ablak. Dramaturgiai szempontból próbálom a film saját vállalásait számon kérni.” A Salamon esetében ez azt jelentette, hogy a coming-of-age történetek elmesélésének szabályait vonatkoztatta Rékáék filmjére, a műfaji jelleget erősítette.

Salamon király kalandjai

A magyar animációhoz kapcsolódó általános kérdések is felvetődtek, átvettük az elmúlt években kijött egész estés filmek nézőszámait, megvitattuk, hogy érdemes-e ezeket összevetni a Disney- és a Pixar-filmek nézettségével.

Az elmúlt évtizedben mindösszesen kettő Filmintézet által támogatott egész estés animáció debütált a mozikban, a már említett Salamon király legendája és a Ruben Brandt, a gyűjtő. A következő pár évben ideális esetben akár hét új, NFI által támogatott animációt is bemutatnak, így bőven volt miről beszélnünk.

Mit jelent a rotoszkóp technika, amivel a Műanyag égbolt készül? Hol tartanak a Kék Pelikan munkálatai, és miért pont animációs dokumentumfilm formájában dolgozza fel Csáki László a Moszkva térben is szerepet kapott vonatjegyhamisítást? A Csongor és Tünde kapcsán kíváncsiak voltunk, mennyire kell, illetve mennyire szabad hozzányúlni Dargay Attila 50 éves terveihez, hogy a kész film egy mai gyerek számára befogadható és élvezhető legyen?

Minden a rokonom

A Cinemon égisze alatt, Gauder Áron vezetésével készülő Minden a rokonom című animációról bővebben is beszélgettünk. „Az indián teremtéstörténet középpontjában az ember és a természet harmoniája áll, a Föld, a növények, az állatok, mindaz amire vigyáznunk kell” – mondta el Réka, akit a produkció érzékeny témaválasztásáról, a hitelesség fontosságáról is kérdeztünk.

Balázs a gyártási támogatásért folyamodó Piszkos Fred, a kapitány kapcsán az adaptálás kihívásairól is beszélt, elmondta, miért meglepően nehéz Rejtő Jenő műveit átültetni filmre. Több konkrét példán keresztül világítottuk meg, miben tér el egy élőszereplős és egy animációs film fejlesztése és gyártása. Réka többször is szóba hozta, hibának tartja, hogy az Inkubátor Program már nem fogad be animációs filmtervet, ez a döntés egy fontos pályázati lehetőségtől fosztotta meg az első nagyjátékfilmüket elkészíteni vágyó, fiatal alkotókat.

Befejezésképpen a jövőbeli terveikről kérdeztük a két vendéget, Réka felhívta arra a figyelmet, hogy a Cinemon ajtaja mindig nyitva áll az animációs alkotók előtt, Balázs többek között egy formabontó vállalkozásáról mesélt. Az elmúlt években jelentek meg a világon az első olyan típusú filmek (Keresés, Profil), amelyek végig egy számítógép képernyőjén játszódnak. Kerékgyártó Yvonne-nal ők is egy ilyen filmet írnak éppen.

Menetrend:

  • 00:00 Hogyan kerültek kapcsolatba az animációval
  • 07:05 Miért van kevés animációs nagyjátékfilm
  • 09:55 Reális elvárás Pixar vs magyar animáció
  • 13:15 Animációs dokumentumfilm és a Kék Pelikan
  • 20:35 Műanyag égbolt és Hol rontottam el?
  • 24:05 Salamon király kalandjai
  • 32:30 Karakterek megteremtése az animációban
  • 37:00 Az animációban nincsenek határok
  • 45:05 Minden a rokonom
  • 53:10 Rejtő Jenőt adaptálni
  • 1:00:53 A forgatókönyv végleges és a hangfelvétel
  • 1:07:09 Csongor és Tünde
  • 1:12:55 Animációs dömping a közeljövőben
  • 1:14:40 Hol vannak a fiatalok mozifilmjei?

A podcast meghallgatható a lenti lejátszóra kattintva, fent van az Anchor, a Spotify, az Apple és a Mixcloud oldalán, illetve más népszerű podcast-alkalmazásokban is elérhető.

A címlapképet Pozsonyi Janka készítette.