A Halassi házaspár nyaralni indul a Balatonhoz, szexuális életük színesítésére egy vibrátort is beszereznek, ám nem minden alakul úgy, ahogy eltervezték. Először is, Halassi a vásárolt segédeszközt a gyárban felejtette, és indulás előtt még be kell ugrania érte. Kijövet fegyveres harcba keveredik a gyári őrséggel, amelyik még Lenin elvtársat sem ismeri fel. A nyaralókastélyba való megérkezés után a gondnok, népünk bölcs vezérének egykori sofőre segíti az elhelyezkedést, a bejelentkezést, a koszt megrendelését. A vibrátorban nincs elem, Ilona arcán pedig közben kinő egy elpusztíthatatlan szőrszál. Visszamennek Pestre. Mialatt Ilonával az orvosok kísérleteznek, Halassi körbejárja a várost. Szőrszál marad. Halassiék megpróbálnak együtt élni az öröknek és megszokhatónak tűnő abszurd világgal.

A magyar posztmodern film egyik kulcsműve sajátosan bizarr időutazásra hív a nyolcvanas évekbe Zala Márk és Lázár Kati főszereplésével. Gothár Péter az Ajándék ez a nap és a Megáll az idő után harmadik nagyjátékfilmjét Esterházy Péterrel közösen írt forgatókönyvből készítette. Az eredmény a mindennapi valóság szilánkjaiból összeálló szürreális, víziószerű jelenetek láncolata lett, ám a kibontakozó cselekményből az időszak hazai közérzete is pontosan átélhetővé válik. Az Esterházyra jellemző nyelvi játékosság találkozása Gothár képi ötleteivel és kivételes színészvezetési készségével különleges darabhoz vezetett.

Esterházy és Gothár együttműködése az Idő van mellett a rendező következő filmjében, a Tiszta Amerikában is folytatódott. Ahogyan Gelencsér Gábor Káoszkeringő című, a Gothár-életművet elemző kötetében kiemeli, „elsősorban nem nyelvi, hanem tematikus ’egymásra találás’ kapcsolja össze a két művészt...”, miközben „nem adaptációkról, már megjelent irodalmi művek megfilmesítéséről van szó, hanem a rendező számára írt forgatókönyvekről, amiknek a forgatást követően lett utóéletük: az Idő van szövege a Bevezeztés a szépirodalomba (1986) című opus magnumba került, a Tiszta Amerikáé pedig A kitömött hattyú (1988) írásai közé, Egy filmforgatókönyv életéből címen.

Gothár harmadik nagyjátékfilmje hamisítatlan posztmodern mű: szintén Gelencsér Gábor említi a Káoszkeringőben, hogy a rendező „elmesél egy történetet, a történet elmondása azonban annyi akadályt, idézetet, műfaj- és stílusváltást, illetve stílusparódiát illeszt, hogy ezzel a töredezettséggel már inkább a történet hiányára utal.

A jegyek elővételben megvásárolhatók online a Művész mozi honlapján vagy személyesen a mozi jegypénztárában.

 

Az eseményhez a grafikákat Grosan Cristina készítette.

A filmalkotást biztosította a Nemzeti Filmintézet Közhasznú Nonprofit Zrt.