Az északír polgárháború utáni Belfastban két frusztrált huszonéves és egy lemezlovas irodalomtanár (nemzeti) hip-hop bandát alapít KNEECAP néven, ám ezzel váratlanul az ír nyelvvédő civil mozgalom élharcosaivá és a nemzeti identitás öntörvényű úttörőivé válnak.
A Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot! sodró lendületű, emlékezetes zenékkel és őrült pillanatokkal megpakolt vígjáték az ír hip-hop megszületéséről, így aztán nemzeti és nemzedéki közérzetfilmként is megállja a helyét.
A Kneecap egyfelől egy rapbanda, másrészt pedig egy ír kulturális jelenség. Betiltotta őket az ír közszolgálati tévé, az RTE. Kirúgták őket a saját koncertjükről Dublinban. A DUP nevű párt nyilvánosan bírálta őket. Ezek a zenészek olyan médiatermékek ingerküszöbét lépték át, mint a Sunday Times vagy a Channel 4 esti híradója, és állandó címlapsztorit szolgáltattak az ír lapok számára. Mindössze néhány év alatt Mo Chara, Móglaí Bap és DJ Próvaí színpadi és színpadon kívüli jelenléte annyira hírhedté tette a formációt, amihez foghatót nem láttunk még az ír zene történetében.
„Kezdettől fogva úgy éreztük, hogy a nyelvi kérdések, valamint ezek kapcsolata a nemzeti identitással olyan elemek, amik a mi történetünkhöz is kötődnek” – nyilatkozta Rich Peppiatt, a film rendezője, majd hozzáteszi: „Nagy rajongója vagyok a régi sulis hip-hopnak, és számomra a Kneecap nyelvhez fűződő kapcsolata nagyon hasonlít ahhoz, ahogyan az afroamerikai rapperek újraértelmezték az angol nyelvet, hogy saját, elnyomott társadalmi helyzetükre reagáljanak.”
A Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot! november 28-tól vetítik a magyar mozik.