A Ludwig Múzeumban, Anton Corbijn Munka című fotókiállításának fajsúlyos darabjai között hirdetett eredményt az intézmény a videoklip-pályázat kapcsán. A kiírásban megfogalmazottak szerint a világhírű holland fotós ötlete alapján a mai, könnyen elérhető, olcsó digitális technológia segítségével, "követve Corbijn módszerét, személyes környezetben, saját ötletek és egyéni látásmód alapján, mindenfajta formai megkötés nélkül" újra kellett gondolni az Enjoy the silence című Depeche Mode-számot. A kiírók "Olyan fiatalokat céloznak meg, akiknek a legszemélyesebb tárgyuk a mobiltelefonjuk és a digitális kamerájuk, amivel naponta megörökítik az őket körülvevő világot, az őket érintő élethelyzeteket.", vagyis a pályázat nem elsősorban a kidolgozottság minőségére, hanem a látásmód frissességére, egyediségére koncentrált.
Persze a Corbijnről elnevezett videópályázatra óhatatlanul rátelepszik az alkotó világlátása, a több mint 108 pályázat között számos olyan akadt, amely inkább a rendező ma már klasszikusnak számító klipjeinek formai megoldásait vette át, mintsem a szellemiségét. A múzeum képviselője szerint a pályázat megpróbálja összekötni a múzeumok elit világát a vizuális kultúrát napi szinten fogyasztó, de a magaskultúrához nem kötődő rétegekkel. Hogy ez valamelyest sikerült, az is mutatja, hogy a klipeket is tartalmazó corbijnbudapest.hu weboldalnak a pályázat alatt 108 ezer látogatója volt.
A pályázatnak a múzeum kulturális céljai és a T-Mobile informatikai háttere mellett szüksége volt a Depeche Mode beleegyezésére is, amit az együttes, ahogy azt az EMI képviselője is elmondta, szívesen adott, hisz mindig szívesen és gyakran jönnek az általuk kiemelten kezelt, szeretett Magyarországra.
Dióbél gitár, harmonikaszintetizátor |
Az eredményhirdetés keretén belül beletekinthettünk a 10 kiemelt klipbe, ezek amúgy láthatóak lesznek az MTV klipadón. Az első tíz közül hétnek ez adatott jutalomként, míg az első három helyezett tárgy- és pénzjutalomban részesült. A több szúrós tekintetű Corbijn-fotók között elindult a vetítés, de a szervezők rögtönzésének hála csak a tizedik helyezett klipet láthattuk teljes egészében, a többibe csak belenéztünk, ami által az eredményhirdetés résztvevői elkerülték, hogy besokalljanak a tízszer hallott daltól.
Így is rengeteg kreatív ötlet, jó formai megoldás volt látható: a tizedik Ecsedi Zsolt barkács-báb-klipjében egy stop-motion technikával mozgó együttes játssza el a számot, de a karaokezható szöveg nem egyezik a Dave Gahan által énekelttel, hisz, ahogy a dal is mondja, a szavak olyan haszontalanok - amúgy a gitár teste dióbélből van, a szintetizátort pedig egy szájharmonika testesti meg. Fillér Máté alkotása a 80-as évek számítógépes grafikáját idézi meg, Leboniczki Dalma az expresszionizmus formai jegyeivel játszik, Nagy Gábor István filmjében egy Corbijn világából ismerősen feketére festett félarc és tükörképe énekli a számot, minimalizmus Szirtes János jegyében, igazi, személyes klip.
A harmadik helyzett Galler András klipje színtiszta Corbijn-utánérzés, a beállítások, a fény-árnyék viszonyok nagyon jellegzetesek, ez a profi klip Bicskei Illéssel a főszerepben minden elismerést megérdemel, csak a zsűri (Liptay Gabriella (T-Mobile, kommunikációs ágazatvezető), György Péter (EMI Magyarország, ügyvezető igazgató), Pohárnok Gergely (operatőr), Tompa Balázs (Kirowski, kreatív igazgató), Dobos Tamás (operatőr), Dömötör Tamás (rendező), Fabricius Gábor (Republic of Art, kreatív igazgató),Bencsik Barnabás (Ludwig Múzeum, igazgató)) a díjazással mintha épp az invenció, az egyediség szempontját nem tartotta volna szem előtt. A második helyet Sánta Balázs klipje nyerte el (formailag ő inkább egy Michel Gondry-típusú világot alkotott), az első helyezett pedig Nagy Péter lett.
Feketén, corbijnesen anyagszerű minimalizmus |
Az összes helyzett neve a corbijnbudapest.hu-n olvasható (sajnos a klipek közt nem lehet alkotóra szűkítve keresni, s a nyertesek nevére kattintva sem jelenik meg az általuk készített klip).
A közönségdíj sajnálatosan nem kerülhetett kiosztásra, mert valaki manipulálta a szavazófelületet, aminek következtében nem lehet megállapítani a valós szavazati arányokat.