FILM ÉS IRODALOM

Bikácsy Gergely: Don Quijote filmet keres (Cervantes adaptációk)

Varró Attila: Az író szelleme (Ewan McGregor: Amerikai pasztorál)

Baski Sándor: „Filmeket látok a fejemben” (Beszélgetés Dragomán Györggyel)

Pethő Réka: Elillanó mágia (Alex Helfrecht és Jörg Tittel: A fehér király)

Murai András: Élet és mű (Bergman tükörképei)

Don Quijote filmet keres. Talán már a mozgókép feltalálása óta. Hiszen a korai rajzfilm azonnal megtalálta a lovagot. A producerek és filmrendezők okkal gondolhatták, hogy a zseniális, és évszázadokon át népszerű regény a nézőket is vonzani fogja. Don Quijote azonban a moziban sem járt nagyobb sikerrel, mint regénybeli kalandjaiban. Sorsszerű, hogy az adaptációk sorából épp egy soha be nem fejezett film emelkedik ki.

GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ

Bácsvári Kornélia: A mozgóképíró (García Márquez és a film)

Gabriel García Márquez: És ideje van a halálnak (Forgatókönyv-részlet)

A Nobel-díjas kolumbiai szerző film iránti szenvedélyével korántsem áll egyedül a latin-amerikai írók között. A műveiből készült filmes adaptációk csak egyetlen elemét jelentik az írót a filmhez fűző sokrétű viszonynak. Gabriel García Márquez nem csak mágikus realista prózájával hatott a kortárs latin-amerikai filmre, forgatókönyvíróként, iskola-alapítóként és tanárként is alakítója volt.

MAGYAR MŰHELY

Szekfű András: Filmes múltunk jövője (Beszélgetés Ráduly Györggyel)

Tóth Péter Pál: Tanítványok (A Gulyás testvérek – Pálya és kép)

„A kisváros spiclihálózattal ellenőrzés alatt tartott gimnáziumában kegyetlen, totális kontrollon, megfélemlítésen alapuló terror uralkodik.” A Tanítványok (1967) a magyar filmtörténet sokáig rejtett remekműve.

Horváth Eszter: Apokalipszis után (Tarr Béla: A világ végéig)

Kránicz Bence: Nem mindenki (Magyar Filmhét: Kisjátékfilmek)

ÚJ RAJ

Varró Attila: Érdekkapcsolatok (Joachim Lafosse)

A Haneke, Dardenne, Pialat jelzőfényeit követő belga rendező családi drámái a fogyasztói társadalom anyagi és érzelmi deficitjéről, a párkapcsolatokat romboló hatásáról szólnak.

A KÉP MESTEREI

Lichter Péter: Ellenfény és textúra (Janusz Kaminski)

„Ha az operatőr munkáját csak a kameratechnika és a világítás mentén jellemeznénk, az olyan lenne, mintha a jelmeztervező művészetéről csak a varrógépeken keresztül beszélnénk.” – vallja Kaminski, amivel lényegében a hollywoodi szemléletet teszi zárójelbe. Ez az operatőri filozófia egy európai szerzővel párosítva nem is lenne különösebben extrém – Kaminski azonban Spielberg szemléletét újította meg.

FESZTIVÁL

Simor Eszter: A nevetés gyógyító ereje (Berlin)

Bartal Dóra: Az elnyomottak félelme (Cseh Filmkarnevál)

Szalkai Réka: Északi szivárvány (Finn Filmnapok)

KRITIKA

Gelencsér Gábor: Kísért a múlt (Török Ferenc: 1945)

Török Ferenc új filmje a magyar társadalomnak a holokauszt miatt viselt felelősségét állítja történetének középpontjába.

Huber Zoltán: Nyereg alatt (Herendi Gábor: Kincsem)

Kránicz Bence: Mellébeszélők (Moll Zoltán: Víziváros)

Kolozsi László: Tétmeccs (Rohonyi Gábor – M. Kiss Csaba: Brazilok)

(A címlapon: Török Ferenc: 1945 (Angelus Iván és Nagy Marcell) – A Katapult Film áprilisi bemutatója.)