Muhi és Durst dömpingje

Az elmúlt évek tendenciáinak megfelelően idén is magasan a két "independent" producer, Muhi András és Durst György produkciói lesznek legnagyobb számban a Szemlén. Míg az Inforg Stúdiót vezető Muhi összesen 14 filmmel jutott be (1 nagyjáték, 6 kisjáték, 2 kísérleti, 5 doku), addig Durst a Duna Műhely, a Kép-Árnyék Bt. és a Duna TV révén 12 filmmel lesz jelen (2 nagyjáték, 3 kisjáték, 1 kísérleti, 6 doku).

A Duna Televízió közreműködésével összesen 21 produkció készült, mely a Filmszemle programjában szerepelni fog. A televízió ún. dramaturgiai keretéből 5 nagyjátékfilm kapott támogatást (A mohácsi vész, Másnap, Mélyen őrzött titkok, József és testvérei, Drum-Bun - Jó utat). Az elmúlt évben a DTV által 10 millió forinttal támogatott Dunatáj Alapítvány szintén 5 alkotással szerepel majd a dokumentumfilmes kategóriákban, valamint a televízió 3 saját gyártású műve is itt lesz látható. A Duna Műhely 3 dokumentum-, 3 kisjáték-, 1 kísérleti és 1 nagyjátékfilmmel (Nincs mese) vesz részt a versenyprogramban.   

A mesélés a lényeg

A Szemlére nevezett 85 kisfilmből 35-öt válogatott ki a 3 tagú előzsűri, akik közül Varró Attilát kérdeztük tapasztalatairól. Varró szerint a három zsűritag különböző szempontok alapján ítélte meg a műveket. Ő leginkább az érdekes és érthető elmesélést kereste, hiszen ennek a kis műfajnak ez a legnehezebb feladata.

A zsűrizés könnyen ment, a 35 bejutott kisfilm felénél teljes egyetértés mutatkozott a döntésben, míg a másik felénél is 2-2 zsűritag támogatta a produkciót. 

A nevezett alkotások között egészen különböző jellegű filmek voltak. A különféle műfaji kísérletektől az olyan erős szerzői képekkel készített munkákig, mint Mundruczó Kornél vagy a Buharovok filmjei. Ugyanakkor Varró arra is felhívta a figyelmet, hogy sok jó kisfilm nem juthatott be a versenyprogramba. Az előzsűrizés rendszere a kritikus szerint inkább a középszernek kedvez, a merészebb, formabontóbb kísérleteknél kérdésesebb a zsűri egyetértő tetszése. A díjnyertes film talán éppen az lehet a bejutottak közül, amelyik kísérletezőbb irányt képvisel, vélekedik Varró.

A dokuknál a minőség volt a szempont

A filmszociográfia és az ismeretterjesztő kategória dokumentumfilmes előzsűrijéből a válogatás szempontjairól Hammer Ferenc nyilatkozott a filmhunak. Mint kérdésünkre elmondta, nem néhány aranyszabály alapján kívánták eldönteni, hogy mely filmek kerüljenek a versenyprogramba. A három zsűritag között először abban született egyetértés, hogy mely filmek azok, amelyek nem jók. Így – elsősorban technikai okok miatt - a benevezett művek felét kiselejtezték. Tíz százalék volt az, amelyet egyetértően nagyon jónak tartottak, a maradék negyven százalék pedig vita tárgyát képezhette. Végül ennek a mezőnynek a felét beválogatták, majd kiderült, hogy ezekkel együtt éppen megvan a lehetséges létszám. 

A minőség volt tehát a legfontosabb szempont: kiderüljön, hogy miről szól a film, ne legyen alulszerkesztve, stb. Emellett azonban a döntéshozók figyelembe vették a témaválasztást, amennyiben az egy fontos problémát igyekezett jól körüljárni. Ugyancsak értékelték, ha a filmesek meg tudták találni a filmek szereplőit: egy-egy érdekes személyiség egy középszerű filmet is megmenthet.

Hammert a benevezett filmek mezőnye kissé elszomorította. Fele részben ugyanis olyan filmek érkeztek, amelyekről az embernek olyan érzése támad, hogy a 70-es években mintha már látta volna ezeket a munkákat. A szakma finanszírozási rendszerén túl az olcsó technikára készült, túlságosan is hosszú, vagy felelőtlenül elkészített filmek eredményezhetik ezt az állapotot Hammer szerint.

A nagyjátékfilmes mezőny:

Antal Nimród:  KONTROLL
Böszörményi Zsuzsa: MÉLYEN ŐRZÖTT TITKOK
Cantu Mari: RÓZSADOMB
Fischer Gábor: MONTECARLO!
Fliegauf Benedek: DEALER
Hajdu Szabolcs: TAMARA
Herendi Gábor: MAGYAR VÁNDOR
Janisch Attila: MÁSNAP
Jeles András: JÓZSEF ÉS TESTVÉREI
Lóth Balázs: NINCS MESE
Nándori József: ROM-MÁNIA
Salamon András: GETNO
Sas Tamás: APÁM BEÁJULNA
Steven Lovy (Lővy István): MIX
Török Ferenc: SZEZON
 
betára készült filmek (besorolásuk nem végleges): 
ALMAFA - apa filmje
Martinidesz László: ÁTVÁLTOZÁSOK - LABIRINTUSSZERELEM
Robert Ralston: DRUM BUN - JÓ UTAT
Szalay Kristóf: NOMEN EST OMEN
Trömböczky Péter: NYERS VILÁG
Hatvani Balázs: INDIAI CSERESZNYE

Információba nevezve: 
Jancsó Miklós: A MOHÁCSI VÉSZ
Ömer Kavur: TALÁLKOZÁS (KARSILASMA)

A kisjátékfilmes mezőny:
(előzsűri: Dettre Gábor, Hirsch Tibor, Varró Attila)

Banner Szűcs Lóránd: A TITKOS HELY 
Béres Dániel: PÁTERNOSZTER
Buvári Tamás: JÁTSZÓ GYEREKEK 
Császi Ádám - Tóth Zoltán Gábor: 1 HÉT 
Dési András György, Moray Gábor: JOCÓ 
Esztergályos Krisztina: PARKÉLET 
Fazakas Péter: MINDJÁRT MEGHALOK 
Fliegauf Benedek: TORNASOR 
Gayer Zoltán: REC LAMP 
Kovács Tibor: ÉDES KETTES 
Lakatos Róbert: GEN(I)US DIABOLIS avagy ÖRDÖG TÉRDJE 
Lóránt Demeter: LAG
Madzin Attila: FÜSTHEGY
Meskó Zsolt: FIÚK A HÁZBÓL
Mészáros Péter: KI A MACSKA?
Schilling Árpád: HATÁRONTÚL 
Schwechtje Mihály: EGY SZÉP NAP
Simonyi Balázs, Tóth Barnabás: (terep)SZEMLE 
Skultéti Róbert: S/HE
Ujj Mészáros Károly: A HÁZ 
V. Nagy Attila: BABA
Zilahy Tamás: A MÚZSA CSÓKJA

A kísérleti kisjátékfilmes mezőny:

Bernáth Szilvia: After
Garami Richárd: Vidámpark
Gibárti Viktor: Exit 
Groó Diana: Tarka képzelet 4.- Rousseau álmai
Gulyás Tibor - Irimiás Balázs: Mobility
Hegedüs 2 László: Magányos cédrus
Igor & Iván Buharov: Hotel tubu
Jancsó Zoltán: A he-he-hetvenes évek
Molnár János Péter: 1 és a Semmi
Mundruczó Kornél: Kis apokrif No.1. 
Nemes Gyula: A mulandóság gátja
Pater Sparrow: T?ick
Perrin György: Mélypont

A dokumentumfilmes mezőny:
(Az 1. és a 4. kategória előzsűrije: Bori Erzsébet, Hammer Ferenc, Vészi János
A 2. és 3. kategória előzsűrije:Elbert Márta, Nádasy László és Stöhr Lóránt)

Filmszociográfia: 
Almási Tamás: Valahol otthon lenni
Csillag Ádám: Nincs kegyelem a földi pokolban (Prostitúció I.)
Felvidéki Judit: Életke I-II.
Hegedüs Péter: Örökség: Egy halász története
Kóthy Judit: Zárt karokkal - filmszociográfia 1997-2002
Litauszki János: Szerencse fel!
Németh Gábor Péter: Elszakítva
Papp Bojána: A tévé és én
Papp Gábor Zsigmond: A birodalom iskolája (történelmi dokumentumfilm)
Sós Ágnes: Teri nagyi
Tóth Péter Pál: A tanárnő és a biznisz
Varga Ágota: Akác utca
Wilt Pál: Túlélők
Zsigmond Dezső: Aranykalyiba - Egy év Karácsony Emilkével a gyimesi Hidegségben

Kísérleti dokfilm kategória: 
Cs. Nagy Sándor: Az öldöklés mestere
Domokos János, El Eini Sonia, Szalay Péter, Szekeres Csaba: A vonat
Oláh Lehel: Gubera-Budapest
Péterffy András: Brassói Pályaudvar
Silló Sándor: Mozi zongorára

Portréfilm kategória:
B. Révész László, Kecskeméti Kálmán: Lombos fám tövében… - (Ferdinandy György portré 1-2)
Berki Veronika: Szórásszabadság
Bicskei Éva: Ág, lomb, gyökér nélkül kiáltok - podolini Németh Kálmán szobrászművész emlékére
Frivaldszky Bernadett: "Ide hallgassatok pulyák…"
Király Eszter: "Kicsit vissza kell már fognom magam…" (beszélgetés nagynénémmel)
Kisfaludy András: R.B. Kapitány (történelmi portré)
Körtési Béla, Martinidesz László: Ha csak egyetlenegy
Mátis Lilla: "Mély kútba tekinték…" - emlékezés dr. Virág Terézre
Muhi András: Dés
Muhi Klára - Muhi András: Koltai napló 2001-2003
Petrovics Eszter: Tálentum - Vidnyánszky Attila rendező
Sopsits Árpád: Haraszty István
Surányi Z. András: Két hét pihenő
Szirmai Márton: A remete remeke
Tolnai Szabolcs: Egy ismeretlen naplója - Nagy József portré (adatlap nincs)
Varga Ágota: A költőnő és a bányász

Ismeretterjesztő kategória: 
Fátyol Tivadar: Tegyetek tanítványokká minden népeket
Lugosi Lugo László: Tükörképek
Mosonyi Szabolcs: Amikor a Tisza virágzik…
Siklósi Szilveszter: Ötvenhat mártír
Sós Mária: Amikor a magyarok sielni mentek Finnországba...
Szederkényi Júlia: A Gresham
Tölgyesi Ágnes: Cigány ABC