A nyolc hónap leforgása alatt három intenzív workshop fordulóból álló Katapult European Script Centre az Európai Unió által támogatott program. A tényleges anyagi támogatás mellett ez azt is jelenti, hogy a program résztvevői között legalább hetven százalék a nemzetközi filmtervek aránya: mivel a Katapult tizenöt filmtervet fogad, négy vagy öt magyar projekt előtt is nyitva áll a lehetőség. Noha a program eredetileg az Európai Unióhoz újonnan csatlakozott Közép – Kelet Európai régiót célozta meg, a jelentkezők másképp alakították az arányt, hiszen elsősorban Németországból, Nagy – Britanniából, Görögországból és Spanyolországból érkeztek a jelöltek, és csak egyetlen filmterv érkezett Lengyelországból. A régió együttműködését elsegítendő határozták el a szervezők, hogy az egyik személyes konzultációt Prágába helyezik, de erről még folynak a tárgyalások.

Európai színvonal

A workshopon háromszor ötfős csoportokban, angol nyelven történik a munka, egy-egy tanár vezetésével. A magyar jelentkezők aránya miatt tavaly az egyik csoportban magyar nyelven folyt az együttműködés, de mint utóbb kiderült, erre nem is lett volna szükség. Egyrészt a csoport tagjai jól beszéltek angolul, másrészt projektfejlesztés szempontjából jobban működik a vegyes csoport, ahol nemvárt kérdések és szempontok merülhetnek fel. Az idei évben minden csoport munkanyelve az angol  lesz, hiszen a vezető tanárok mindegyike nemzetközi.

Készülő filmjéről faggatják a diákok Jiri Menzelt


Az idei vezetőtanárokról Esztergályos Krisztina elmondta, hogy a tavalyi visszajelzések alapján egyértelmű volt, hogy Hana Cielova-val (forgatókönyvíró, dramaturg, kritikus Csehországból) továbbra is együtt fognak dolgozni – az ő csoportjából került ki a legtöbb befejezett könyv. Bár a tavalyi másik két tanárral Bíró Yvette-tel és Dettre Gáborral is szívesen dolgoztak volna tovább, ők sajnálatos módon elfoglaltságaik miatt nem tudták vállalni a részvételt az idei programban. Az új tanárok egyike Giovanni Robbiano, (forgatókönyvíró, rendező, producer Olaszországból) a Mediterranean Film Institute európai forgatókönyv fejlesztő program tanára, itt találkozott vele Esztergályos, és már a 2004-es próbaévben is közreműködött. Kirsten Harder-re (író, forgatókönyvíró, dramaturg Németországból) azért esett a választásuk, mert olyan szakembereket kerestek elsősorban, akik nemcsak a szakmában jártasak, de kiváló oktatók is, és át is tudják adni a tudásukat.

A szervezők szerint rendkívül fontos szellemi támogatás , hogy a program idei fővédnöke Jiri Menzel. A cseh rendező tavaly is részt vett az egyik workshopon, készülő filmjének forgatókönyvírói munkálatairól faggathatták a diákok egy informális találkozó keretében. Mivel a szóban forgó filmet mostanában forgatja a mester, elképzelhető, hogy a decemberi második fordulón már a kész produkciót vitathatják meg, de erről még folynak a tárgyalások.

A végső cél a megvalósítás

Az elmúlt év eredményeiről a projektvezető elmondta, hogy a tavalyi programon részt vevők közül ketten is beadták elkészült forgatókönyvüket a Media New Talent pályázatra, amelyre kizárólag EU által támogatott worshopon fejlesztett forgatókönyvvel lehet pályázni. Esztergályos szerint ez jó aránynak mondható, mert más programokon is az a tapasztalat, hogy az intenzív munka ellenére is kevés munka fejeződik be. A két elkészült könyv közül az egyik Tóth Barnabás Rózsaszín sajt munkacímen futó nagyjátékfilm-terve.

A tavalyi workshop résztvevői és szervezői

Éppen ezért, a munka elősegítésének érdekében megváltoztatták a tavalyi rendszert: az elmúlt évben a két személyes találkozást követte az online konzultáció, ez utóbbit most áthelyezték a két workshop közé, szeptemberre. A szervezők remélik, hogy a személyes decemberi találkozás jobban inspirálja majd a résztvevőket a munka befejezésére, azaz egy végleges első változat kialakítására. A középső online konzultáció is ezt segíti elő, egy jelszóval védett webes felületre feltöltött forgatókönyveket vitatják meg a kapcsolódó fórumokon.

A megvalósítás felé terjeszkedés másik jele, hogy terveznek egy pitching fórumot is a júniusi workshopra, ahol a résztvevők egy előadás keretében tájékozódhatnak a filmtervek eladásának mikéntjéről. A második fordulóra pedig fiatal, független producereket hívnak meg, akiken ki lehet próbálni az elsajátított pitching tudást. Esztergályos reméli, hogy ennek eredményeképpen egy-két producer és filmterv egymásra is talál, hiszen a végső cél az elkészült könyvek megvalósulása lenne.

A jelentkezés díja ötven euró: tavaly mintegy harminc tervből a vezetőtanárok és a Katapult Film független zsűrije választotta ki a tizenöt treatmentet. A kiválasztás szempontjairól Esztergályos elmondta, hogy elsősorban a sztori kidolgozottságát és megvalósíthatóságát tartják szem előtt, nincsenek műfaji megkötések – a tavalyi év során is bekerült egy horror filmterv.

A programon tizenöt filmterv vesz rész, és a szervezők nagyon szívesen veszik, ha az író mellett producer vagy rendező is részt vesz a workshopon. Noha a project angol nyelvű, és hetven százalékban nemzetközi orientáltságú, hazai produkciók jelentkezését is szívesen veszik. A részvétel díja hatszáz euró, amely a szakmai képzés mellett magában foglalja a szállás és az ellátás költségeit is. A képzés egy fővárosi szállodában zajlik, ahol a résztvevők a folyamatos együttlét következtében valódi közösséggé tudnak formálódni. A program négy filmterv részére ösztöndíj lehetőséget biztosít, ebből tavaly is kettőt magyar résztvevőknek ítéltek meg.

A workshop időpontja:

2006. június 01-06. (Budapest)
2006. szeptember (On-line)
2006. december 05-10. (Budapest vagy Prága)

A jelentkezés határideje: 2006. március 30.

Bővebb információ a http://www.katapultfilm.hu/workshop/ honlapon olvasható angol nyelven.