Szabó Gábor: Két javaslat
 
Az utóbbi időben egyre többször tapasztalom, hogy a mozikban DVD-ről “vetítenek” le játékfilmeket. Azt gondolom, abban egyetérthetünk, hogy ez egyrészt méltatlan az alkotók számára, másrészt a nézők szempontjából is elfogadhatatlan, hogy miközben pénzt adnak ki azért, hogy mozi-körülmények között nézzenek meg egy filmet, valójában azt nagyítják fel számukra, amit otthon is megnézhetnének a saját DVD-lejátszójukon, és aminek ebből adódóan semmi köze sincs a filmes képminőséghez. Szerintem ennél rosszabbat nem is tehetünk most, amikor az a kérdés, hogy mivel tarthatjuk a nézőt a moziban, mi az a plusz, amit csak a mozi nyújthat a néző számára. (A Két javaslat teljes szövege)

Dévényi Tamás (H.A.E.S.) feljegyzése

2009. január 27-én este kontrollvetítésre mentem a 40. Magyar Filmszemle egyik leglátogatottabb helyszínére a MOM Park Palace Cinema mozijába. A Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatóinak három versenybe beválogatott kisjátékfilmjét terveztük megnézni, hogy a hivatalos vetítéseken ne érjen meglepetés. De sajnos az ott tapasztaltak a legkevésbé voltak megnyugtatóak. Folytatás...

Nyerges András Imre, Zányi Tamás (H.A.E.S.) jegyzőkönyve a tavalyi szemlés vetítésekről

A videó vetítő rendszerek telepítését kapkodás, apró műszaki hibák sokasága, amatőr berendezések és kábelek használata jellemzi. Hangbeállítás, hangnyomás mérés egyáltalán nem történt, ami súlyos hiba. A hangjelek a vetítő Left-Right hangszóróira vannak továbbítva, a Center hangsugárzó nincs használatban. Moziteremben a Left-Right hangsugárzás hibának számít, mert ping-pong hatású sztereó kép alakulhat ki, és a közében ülő nézők egy „lyukas” hangképben ülnek. Javasoljuk ezért, hogy a jövőben ezek a külső eszközről csatlakoztatott hanganyagok a Dolby Surround (Pro Logic) dekóderen keresztül kerüljenek vetítésre, mely bekapcsolja a Center hangsugárzót is. A Surround hangszórókat ebben az esetben javasolt kikapcsolni. (A teljes jegyzőkönyv)


Két szakmai javaslatom lenne:
 
1.
 
Az utóbbi időben egyre többször tapasztalom, hogy a mozikban DVD-ről “vetítenek” le játékfilmeket. Azt gondolom, abban egyetérthetünk, hogy ez egyrészt méltatlan az alkotók számára, másrészt a nézők szempontjából is elfogadhatatlan, hogy miközben pénzt adnak ki azért, hogy mozi-körülmények között nézzenek meg egy filmet, valójában azt nagyítják fel számukra, amit otthon is megnézhetnének a saját DVD-lejátszójukon, és aminek ebből adódóan semmi köze sincs a filmes képminőséghez. Szerintem ennél rosszabbat nem is tehetünk most, amikor az a kérdés, hogy mivel tarthatjuk a nézőt a moziban, mi az a plusz, amit csak a mozi nyújthat a néző számára.

Ezért szeretném, ha saját szakmai hatáskörünkben változtatni kezdenénk ezen a gyakorlaton. Ennek két feltétele van: egyrészt el kéne határoznunk, hogy a zsűrizésre és egyéb privát használatra készült DVD-ken kívül nem adunk le a filmjeinkből HD (Blue Ray) minőségnél rosszabbat. Ezt gyakorlatilag plusz költség nélkül is megtehetjük, mert az utómunka során a filmek többsége úgyis legalább 2K-ban van, azaz nem kell mást tennünk, mint megtartva a nagyfelbontást, egy HD lemezt másoltatnunk a késztermékről. (Ez egyébként is ajánlott, mert így elkészül az a HD master, ami a későbbi Blueray forgalmazás alapja lehet, és nem akkor kell majd extra költségen megcsináltatni,amikor egy év múlva felmerül a film Blueray-forgalmazásának igénye.)

A másik feltétel, hogy a mozik le tudják vetíteni a Blueray lemezeket. Már most is sok mozi rendelkezik ilyen lejátszóval és úgy érzem – tekintve, hogy ezek a termékek minden Médiamarktban kaphatóak egyszerű otthoni felhasználásra, ma már egy magánember számára is elérhető áron – ez a minimum, amit egy mozitól elvárhatunk, amely pénz ellenében vetít filmeket. Ez ügyben, ha a filmszakma egységes álláspontot képvisel, szerintem a mozisoknál is nyitott kapukat fogunk döngetni. (Legalábbis remélem.)
 
2.
 
Remek kisjátékfilmjeink vannak, sorra nyerjük velük a nemzetközi fesztiválokat, ráadásul ez az a terep, ahol a legújabb generáció bemutatkozik. Ennek ellenére legtöbbször csak hallunk ezekről a filmekről, olvasunk a sikereikről, de sehol nem tudjuk megnézni őket. Pedig kíváncsiak is vagyunk rájuk, másrészt ezekből ismerhetnénk meg a legújabb rendező/operatőr/vágó nemzedéket. Mivel ezek a kisfilmek gyakorlatilag nem forgalmazhatók moziban és a televízióban sem jellemzően vetítik őket, talán a filmszemle “K”-blokkjai lennének az egyedüli alkalmak, amikor meg lehetne nézni őket. Aki ezt elszalasztja, többé nemigen láthatja őket. Sajnos a szemleprogram zsúfoltsága miatt itt is többnyire csak úgy lehet megnézni őket, ha valaki a párhuzamosan vetített játékfilmek megnézéséről lemond. (Bár idén állítólag lesznek olyan délelőtti kisfilm-vetítések, amelyek nem ütköznek a nagyfilmekkel.)

Valószínűleg egy vállalkozókedvű forgalmazó hatalmas munkája sem térülne meg, aki mondjuk azt tűzné ki célul, hogy egy gyűjteményes DVD-lemezen minden évben kiadja a filmszemlén résztvevő kisjátékfilmeket.

Ezért jobb híján egy kompromisszumos megoldást javasolok: létesítsünk egy olyan weboldalt, ahol ezeket a kisfilmeket megnézhetjük. Ha ez nem túl nagy felbontású, akkor nem veszélyezteti a film esetleges DVD (vagy Blueray) forgalmazását, de arra azért elég jó lehet, hogy legalább mi megnézhessük egymás (sehol-se-megnézhető) munkáit. Tudom, hogy van néhány fesztivál, ahol feltétel, hogy a weben ne legyen fent a film, de ezeknek a filmeknek egy évvel a bemutatásuk után is komoly információs értékük lenne, amikor már nem veszélyeztetik a fesztiválszereplésüket. Jó lenne, ha egy-egy fesztiválsikerről szóló filmhír mellé a Filmlevélben odatehetném a film linkjét, ahová rákattintva meg lehetne nézni a filmet.

Ennek is két feltétele van: az egyik technikai: kell egy elég nagy szerver és egy weboldal – de úgy gondolom, hogy ez ma már nem megoldhatatlan probléma. A másik feltétel, hogy a kisfilmek producerei és rendezői egyetértsenek ezzel a javaslattal és – ha létrejön – rendelkezésre bocsássák a filmjeiket erre a célra.
Ha valakinek ennél jobb ötlete van, szívesen közreadom.