Dokumentumfilmek fejlesztése esetében elengedhetetlen segítséget tud nyújtani egy olyan támogatás, mint a MEDIA, hiszen az első időszakban még forgatókönyv nélkül megy a tervezés, csak a vízió van meg, a történet pedig zajlik a maga útján. Ebben a kezdeti időszakban nehéz meggyőzni a finanszírozókat. A KIX – The Story of a Street Kid alkotói rengeteget köszönhetnek a Kreatív Európa támogatásának.
A KIX-et képviselő Bulb Cinema az ELF Pictures testvércégeként alakult meg. Kiss Viki Rékának, az ELF Pictures egyik producerének Révész Bálint (Nagyi projekt), a film rendezője mutatta be ezt a különleges történetet. „A KIX egy budapesti utcagyerek története. 10 éven át követjük őt, egészen a felnőttkorig, ami alatt pimasz csínytevőből tulajdonképpen közellenséggé válik. Amikor Bálint találkozott az akkor még nem mozivászonra vagy televízió-képernyőre szánt anyaggal, rögtön elvarázsolta. Megkereste az alkotó képzőművészt, Mikulán Dávidot, és eldöntötték, hogy filmet csinálnak. Minket producereket pontosan ugyanúgy szippantott be ez a különleges és kreatív világ, mint először Bálintot, azóta pedig – szerencsére – sokakat, magyar és külföldi szakmabelieket és a filmszakmán kívüli embereket is.”
Kiss Viki Réka
Az ELF Pictures – Bulb Cinema irányítása alatt folytatódott ez a „szerelemprojekt”, amin máig szívvel-lélekkel dolgoznak, hogy a fiatal főhős folytatódó történetéből ne csak tévéfilm, hanem egész estés mozifilm születhessen. „Annyira gazdag anyag áll így rendelkezésünkre, amiből reményeink szerint egy igazi nagy ívű, a nemzetközi piacon is sikeres film tud készülni. A szakmai ambíciónkhoz hozzátartoznak mélyen emberi aspektusok is; ez egy szociálisan nagyon érzékeny projekt, ahol a filmkészítők fel vannak ruházva etikai és erkölcsi felelősséggel is. Ilyen hosszú idő alatt bizony belefolytunk a hátrányos helyzetű szereplőink életébe, ahol tudunk, segítjük is őket, és legfőbb célunk, hogy hűen tudjuk elmesélni ennek az alulreprezentált, marginalizált csoportnak a történetét – a városi szegénység, az urbanizációnak és a dzsentrifikációnak áldozatul esett fiatal (nem roma) gyerekek történetét, akik miközben róják a belváros utcáit, kihullanak a szociális védőhálóból, hiába az iskola vagy a gyermekjóléti szolgálat.”
Révész Bálint, a KIX projekt rendezője szerint a Kreatív Európa MEDIA fejlesztési támogatása a leghasznosabb, ami csak a rendelkezésükre állhat. „Ennek a támogatásnak köszönhető, hogy szabadon tudunk a történeten dolgozni egy projekt korai szakaszában, még szigorú elköteleződés nélkül. A KIX esetében rengeteg dolgunk volt a dramaturgiai ívvel, illetve a projekt érzékenysége miatt jelentős háttérkutatást kellett végeznünk különféle szakemberekkel, miközben az élet pedig írta tovább a forgatókönyvet, és nekünk mindig résen kellett lenni és egy kamerával megjelenni adott pillanatban adott helyen.”
Révész Bálint
A támogatás elmélyült „finomhangolási” munkát tett számukra lehetővé, szabadon tudtak dolgozni az anyaggal, egyszerre forgattak, vágtak, pilotot készítettek, hogy tovább tudjanak dolgozni a projekten. „Számos fórumot megjártunk ez alatt (CPH: FORUM, goEast, Sarajevo DocuTalents from the East, Verzió DocLab stb.), ami nem csak azért volt jó, mert díjakat nyertünk, ami esetenként pénzzel is járt, hanem mert iszonyú sokat tudott fejlődni a projekt, miközben a nemzetközi szakma is megismerte. Szereztünk német és dán (nem mellesleg Oscar-jelölt) partnereket is, akikkel zajlik a munka, a horvát koproducerünk pályázata pedig már nyert is az ottani filmalapnál. Mindez aligha valósulhatott volna meg a MEDIA támogatása nélkül.”
A cikk elsőként nyomtatásban, a Kreatív Európa MEDIA 2020-as Kreatív Európa történetek című kiadványában jelent meg.
Címlapkép: KIX – The Story of a Street Kid