2024. 08. 26. filmhu

Kreatív Európa történetek: Sokfélék vagyunk, és ez adja az erőnket

Az Inforg–M&M Film nyertes projektjei

A rendszerváltás eseményeinek megörökítőjéből lett a magyar filmgyártás meghatározó producere Mécs Mónika, az Inforg–M&M Film társalapítója. Számos sikeres koprodukció áll mögöttük és előttük, az összetett társadalmi problémákról és a mély emberi drámákról szóló alkotásaik egész Európában rezonálni tudnak.

A 2011-ben alapított Inforg–M&M Film több ember kollaborációját takarja: Mécs és férje, Mesterházy Ernő közösen jegyzik az M&M Filmet, és azzal a céllal alapították az új céget az Inforg Stúdiót vezető Muhi Andrással együtt, hogy közösen gazdagítsák a magyar kultúrát új tehetségek felkutatásával és értékes filmek tető alá hozásával. „Mi műhelyként működünk, tehát ha bejön hozzánk egy alkotó a forgatókönyvtervével, akkor azon onnantól kezdve közösen dolgozunk a kreatívokkal, több szem többet lát alapon analizáljuk és fejlesztjük a filmterveket. Gondozzuk a projekteket az elejétől a végéig” – mesélte Mécs az Inforg–M&M Film működéséről.

Mécs filmes karrierje a rendszerváltás idején, azzal szoros összefüggésben kezdődött. A Fekete Doboz nevű független filmesekből álló csapat tagjaként Magyarország és a kelet-közép-európai régió többi országának rendszerbontó eseményeit rögzítette kamerára az utókornak. Ekkoriban került be a Színművészeti Főiskolára producer szakra, ahol együtt tanult a rendező, operatőr és vágó osztálytársakkal; ez a kollaboratív szemléletmód azóta is meghatározza a munkáját. „Olyan producereket képeztek, akik nemcsak a filmkészítés financiális és jogi részéhez értenek, hanem rendelkeznek egyfajta látásmóddal, ízléssel, műveltséggel és akár alkotótársként is együttműködnek a stábbal, a rendezővel. Ezt az attitűdöt vittem magammal – együtt dolgozom a munkatársaimmal, belefolyok a forgatókönyv írásába, a castingba és a filmkészítés minden más elemébe.”

Testről és lélekről

Ezen szemlélet eredményeként az alkotók szeretnek újból és újból Méccsel dolgozni; többek között Enyedi Ildikó, akinek legutóbbi két filmje, a Berlinale fődíját elnyerő és Oscar-jelölt Testről és lélekről, illetve a cannes-i filmfesztivál versenyprogramjába bejutó A feleségem története is a Kreatív Európa MEDIA program támogatásával valósulhatott meg. Enyedi legújabb filmje, a Csendes barát szintén az Inforg–M&M Film égisze alatt forog idén, európai koprodukcióként. Emellett számos másik projekt jár az előkészítés szakaszában, köztük Mécs első forgatókönyve, ami a MEDIA program csomagtervpályázatán nyert támogatást. 

Az Inforg–M&M Film öt nagyjátékfilmmel és egy kisjátékfilmmel pályázott sikerrel, ezek közé tartozik Mécs forgatókönyve is. A Testet egy kómába esett terhes nő megtörtént esete ihlette, ami nehéz etikai és érzelmi döntés meghozására kényszerítette a családot: vetessék el a magzatot az anya életesélyeinek növelése érdekében, vagy próbálják meg életben tartani méhen belül a gyermekét? A csomagterv-támogatás keretében fejlesztik továbbá a Molnár Ferencről szóló életrajzi filmet, egy, az aktív eutanázia kérdéskörét körbejáró családi drámát, illetve az ősemberek idején játszódó alkotást az empátia felfedezéséről. Ezekből a példákból is látszik, hogy Mécs nem fél az érzékeny vagy szokatlan filmtémáktól. „Általában az olyan projektek mellé szoktam odaállni, amelyek érzelmileg is megmozgatnak. Már a fekete dobozos időszakomban is érdekeltek a határhelyzetek és a társadalom perifériáján élő emberek – illetve a bonyolult és nehezen megmagyarázható vagy egyértelműen nem behatárolható és felcímkézhető témák. Fontosnak tartom ezeket bemutatni és elemezni.”

Mécs Mónika és Enyedi Ildikó

A filmek által boncolt súlyos témák ellenére Mécs számára fontos az optimizmus megőrzése. „Én félig tele a pohár mentalitású ember vagyok. Mindig mindenben meglátom a kiutat, a reményt, a lehetőséget. A filmjeinkben is fontosnak tartom, hogy legyen valami remény. Például ott van a Tóth Barnabás rendezésében készült Akik maradtak, ami a nehéz témája ellenére az újrakezdés lehetőségéről szól.” Az Akik maradtak két holokauszttúlélő valószínűtlen, de annál meghatóbb barátságát járja körbe, de Mécs kómába esett anyáról szóló forgatókönyvében sem a tragédián van a hangsúly. „Ez a test még ebben az állapotában is sorsokat mozgat, életet ad és újjászületési lehetőséget nyújt sokaknak. A szerettei életére is hatással van, akik bejárnak hozzá a kórházba és végül az egész kórterem egy különleges találkozóhellyé válik.”

Bár az Inforg–M&M Film a bevételek helyett inkább az értékteremtésre helyezi a hangsúlyt, a filmkészítésnek és a produceri munkának elengedhetetlen eleme a szükséges finanszírozás megszerzése. Amikor egy filmterv finanszírozása több országon keresztül történik, jócskán meghosszabbodhat az elkészítési folyamat, mint egy csak hazai forrásból készülő film esetében, de a koprodukciók kihívásai eltörpülnek az előnyei mellett. „A koprodukcióval nemcsak a költségvetést lehet jelentősen növelni, de megnyílnak a piacok is, hiszen minden beszálló partner automatikusan forgalmazza az elkészült filmet a saját országában is. A filmkészítés mégiscsak közösségi munka, és minél szélesebb körben vonunk be másokat, annál izgalmasabb, sokszínűbb lesz a végeredmény. Az Európai Unió előnye is az, hogy sokfélék vagyunk és ez adja az erőnket – az európai koprodukciók is gazdagodnak a különféle látásmódok kreatív összefonódásával.”

A cikk elsőként a Kreatív Európa MEDIA történetek - Sikeres magyar projektek 2021-2024 című kiadványában jelent meg.
Címlapfotó: Mécs Mónika és A feleségem története

Még több magazin

magazin

Ha elveszik a gyereked, elfelejted még a szülést is

Kritika az Apám lánya című filmről

Az Apám lánya főszereplője gyerekként sokáig azt hitte, hogy a strici valamilyen bicikli. Becsapások, már gyerekként elsajátított nagy hallgatások,…

tovább

magazin

Elveszett lány egy elveszett családban

Kritika a Miroirs No. 3. című filmről

A két évvel ezelőtti Tűzvörös égbolt után Christian Petzold idén váratlanul új filmmel jelentkezett: a Miroirs No. 3. nem az őselem-trilógia…

tovább
 
hirdetés

Inkubátor 10

November 21-én tartják meg a Nemzeti Filmintézet 10. Inkubátor pitchfórumának döntőjét, ahol tíz pályakezdő filmes fogja prezentálni az első egészestés (és egy rövid animációs) filmtervét. A következő két hétben az összes alkotót bemutatjuk.

Megvannak a 10. Inkubátor Pitch Fórum nyertesei

Inkubátor 10 – Budavári Balázs: Alvó Emberek

Inkubátor 10 – Kotsis Gergely: Kill Boat

a teljes dosszié

Sárkányok Kabul felett

November 20-án kerül a mozikba a Sárkányok Kabul felett című magyar háborús akciódráma. Dyga Zsombor valós eseményeken alapuló filmjének főbb szerepeit Jászberényi Gábor, Mészáros Blanka, Borovics Tamás, Hajmási Dávid, Dietz Gusztáv, Trokán Nóra, Ertl Zsombor és Stohl András alakítják.

A magyar katonák az afgán káoszban is rendet vágnak

Dyga Zsombor: Szívem szerint életem végéig némafilmeket csinálnék

Mészáros Blanka: A játékunkkal képesek vagyunk gyógyítani a közönséget

a teljes dosszié

22. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál

A 22. Verzió Filmfesztivál idei szlogenje az "Együtt létezünk". November 11. és 19. között Magyarország egyetlen emberi jogi dokumentumfilm-fesztiválja 11 szekcióban mutatja be újra a világ legaktuálisabb és legerősebb kreatív dokumentumfilmjeit.

Közös létezésünket dolgozza fel a 22. Verzió programja

Mikroszkopikus közelség és izgalmas távlatok – magyar verseny a Verzión

A Verzióval együtt idén is érkezik a DocPro

a teljes dosszié

Árva

Nemes Jeles László történelmi családkereső-trilógiájának záródarabja az apaság kérdését, az apai szerep ellentmondásosságát állítja a középpontba. Az Árva Velencében debütált, a magyar közönség először pedig a Cinfesten láthatta először.

Nemes Jeles arról mesél, milyen egy diktatúra közepén, apátlanul

Nemes Jeles László: A saját eredetem foglalkoztatott

Kemény Ildikó: Nagyon szeretem az ambíciót

a teljes dosszié
 
hirdetés
 
Lábosból enni gusztustalan! Ezek szerint igaz: az iráni barbár népség!

Persepolis

Oszd meg! Az összes idézet