Pálfi Szabolcs: A busz
Az animáció egy áldokumentumfilm a vezető nélküli fantombuszról. A számos hazai és nemzetközi díjat nyert alkotás a magyar vidék egyik sajátossága, a mindenki által ismert sárga busz motívumára épül; az egyik busz elszabadul, vezető nélkül robog az országúton. A szellemes animációs megoldásokat autentikus falubeli öregasszonyok, kocsmázó férfiak kommentálják - szövegeik által kerekedik áldokumentummá a rövid animáció, amely betekintést enged a magyar néplélek legmélyebb bugyraiba: a narancssárga szemeteskukától az 1848-as "felszabadulásig".
Igor és Ivan Buharov, Hans Blume: Mesék kegyetlen embereknek
"Az alapkoncepció - mint minden filmünknél - most is az volt, hogy nem volt koncepció" - nyilatkozták a Buharovok a Mesék kegyetlen embereknek kapcsán. Azért annyiban mégis lehet benne rendszer, hogy a film egy trilógia első darabjaként készült el, amelynek folytatásai a Vajon a gyilkos kimegy a temetőbe? és az Egyvezérszavas védelem című alkotások. A Mesék kegyetlen embereknek valóban a nézőre bízza, milyen koncepciót fedez fel az egymás után következő archív és animált képek sorozatában. Buharovék mindenesetre megteremtik az alapot a koncepciótlan koncepcióhoz; szexualitás, szabadság, erőszak - mindez kellemes zenével és egy csipetnyi retrohangulattal.
Bánóczki Tibor: c
Bánóczki első filmje egy mozdonyvezetőről szól, aki néhány évvel ezelőtt elnézett egy kanyart; kisiklott a vonat, a vagonok felborultak, sokan meghaltak. Akárcsak a Pálfi féle A busz, a Holtág is egy eldugott vidéken játszódik, ahová nem nagyon jár már senki, csak mozdonyvezető hősünk küzd az emlékeivel - ezeket Cserhalmi György érzékletes előadásában hallhatjuk, miközben Bánóczki esztétizáló képei peregnek a szemünk előtt, a múlt század elejének legkülönbözőbb -izmusainak stíluseszközeit váltogatva.