1995-ben amerikai független filmesek egy csoportja megalapította a Slamdance Filmfesztivált, amelyet a mai napig kizárólag filmkészítők rendeznek - filmkészítőknek. Egyik legújabb akciójuk az Anarchy Online, amely nem más, mint egy internetes filmverseny; a honlapra felkerült, tíz percnél nem hosszabb filmekre egy gyors regisztrációt követően bárki szavazhat. Júliusban a magyar animációs filmek kerülnek terítékre.

A három film kiválasztásában többek között Paul Lenart, magyar származású filmproducer közreműködött, aki a filmhu-nak kifejtette: az Anarchy Online nagyszerű lehetőség olyan fiatal alkotóknak, akik kimagasló tehetségükkel nemzetközi ismertségre törnek. A kiválasztásban is ez játszott szerepet, azaz minél egyedibb, rövid, csattanóra épülő filmeket kerestek. Így került végül műsorra Pálfi Szabolcs A busz című alkotása, A Buharov-fivérek és Hans Blume filmje, a Mesék kegyetlen embereknek, valamint az Annecy-ban nemrég a legjobb diplomafilm díját elnyerő Bánóczki Tibor animációja, a Holtágban.

Pálfi Szabolcs: A busz

Az animáció egy áldokumentumfilm a vezető nélküli fantombuszról. A számos hazai és nemzetközi díjat nyert alkotás a magyar vidék egyik sajátossága, a mindenki által ismert sárga busz motívumára épül; az egyik busz elszabadul, vezető nélkül robog az országúton. A szellemes animációs megoldásokat autentikus falubeli öregasszonyok, kocsmázó férfiak kommentálják - szövegeik által kerekedik áldokumentummá a rövid animáció, amely betekintést enged a magyar néplélek legmélyebb bugyraiba: a narancssárga szemeteskukától az 1848-as "felszabadulásig".

Igor és Ivan Buharov, Hans Blume
: Mesék kegyetlen embereknek

"Az alapkoncepció - mint minden filmünknél - most is az volt, hogy nem volt koncepció" - nyilatkozták a Buharovok a Mesék kegyetlen embereknek kapcsán. Azért annyiban mégis lehet benne rendszer, hogy a film egy trilógia első darabjaként készült el, amelynek folytatásai a Vajon a gyilkos kimegy a temetőbe? és az Egyvezérszavas védelem című alkotások. A Mesék kegyetlen embereknek valóban a nézőre bízza, milyen koncepciót fedez fel az egymás után következő archív és animált képek sorozatában. Buharovék mindenesetre megteremtik az alapot a koncepciótlan koncepcióhoz; szexualitás, szabadság, erőszak - mindez kellemes zenével és egy csipetnyi retrohangulattal.

Bánóczki Tibor: c

Bánóczki első filmje egy mozdonyvezetőről szól, aki néhány évvel ezelőtt elnézett egy kanyart; kisiklott a vonat, a vagonok felborultak, sokan meghaltak. Akárcsak a Pálfi féle A busz, a Holtág is egy eldugott vidéken játszódik, ahová nem nagyon jár már senki, csak mozdonyvezető hősünk küzd az emlékeivel - ezeket Cserhalmi György érzékletes előadásában hallhatjuk, miközben Bánóczki esztétizáló képei peregnek a szemünk előtt, a múlt század elejének legkülönbözőbb -izmusainak stíluseszközeit váltogatva.