Sikerrel zárult a magyar cannes-i részvétel: Mundruczó Kornél Delta című szemlefődíjas munkája a nemzetközi kritikusok fődíját, a FIPRESCI-díjat érdemelte ki, a Script East forgatókönyves fórum Kieslowski-ról elnevezett fődíját pedig Fliegauf Benedek nyerte el Womb című filmtervéért.
A rövidfilmes versenyprogramban szerepelt Erdélyi Dániel 411-Z című hétpercese, a Kritikusok Hete pedig M. Tóth Géza Ergo című munkáját hívta meg. Simonyi Balázs Törökországban forgatott Pamuk-adaptációját a Kritikusok Hetének kísérőprogramjában vetítették. A European Film Promotion által minden évben megrendezett produceri fórum magyar résztvevője az Extreme film vezetője, Hidasi Dalma volt.
Az OKM 38 millió forinttal támogatta a magyar részvételt, a május 20-i nagysikerű, Lajkó Félix koncerttel kísért magyar fogadásról felsőfokú jelzőkkel tarkítva cikkezett a sajtó. "Nagyon nagy siker volt a Delta-bemutató, a szereplők mögötti sorban ültem, és amikor a film utáni ovációt egy hosszú és szeretetteljes taps zárta, mindannyiunk arcán megindultak a könnyek." - mondta a filmhunak Tóth Erzsébet, a Mozgókép Közalapítvány főtitkára. A premier után az művészfilmeket vetítő német-francia televízió csatorna, az ARTE hajóján volt egy fogadás, ahol egyértelműen kiderült, hogy a partnerek elégedettek a filmmel. Este kilenckor kezdődött a magyar fogadás Villa de Mai-ban: "Nagy siker volt, hiszen 8-900 meghívót küldtünk ki, és ebből 700-an el is jöttek, főként külföldiek."
A fogadás Hiller István miniszter nyitotta meg, majd Lajkó Félix adott koncertet, aki az utána fellépő dj műsorába is bele-bele zenélt. "Jó időnk is volt szerencsére, és nagyon felszabadult volt a hangulat: a stáb sugárzó öröme átragadt ránk is. Biztos Te is láttad már a videót, történetesen éppen az ARTE programigazgatója mellett táncolok."
Egykoron a Mokép kereteiben működő Hungarofilm Division foglalkozott a magyar filmek nemzetközi értékesítésével. Kálomista Gábor, a Megafilm és a HungariCom vezetője az elsők között ismerte fel, ki kell lépni a nemzetközi piacra a hazai filmekkel. Tavaly első alkalommal képviseltette magát a cannes-i Marché du Film-en a HungariCom önálló standdal. A Hungaricom idei katalógusában idén 32, külföldi forgalmazásra váró magyar film szerepelt, amelyből 8 teljesen új.
Animációs sikerek a cannes-i filmvásáron
A tavalyinál sokkal jobb eredménnyel zárult a HungariCom cannes-i részvétele: az eladásra szánt magyar filmek promóciója, jelenléte hatékonyabb volt. Ez persze annak is köszönhető, hogy a tavalyi, első részvétel egy folyamat része volt, amelynek gyümölcsei mára beértek, mondta el a filmhunak Kálomista Zsuzsa, a HungariCom ügyvezető igazgatója.
A külföldi filmforgalmazók figyelmét leginkább a magyar animációt keltette fel. Ezen belül is Csupó Gábor új filmje, az amerikai-magyar koprodukcióban készült, egyelőre csak angol címmel rendelkező Immigrants (L.A. Dolce Vita) aratott sikert, mivel ez (egyelőre csak) angolul beszél, olyan sztárok adták a figuráknak a hangjukat, mint Eric McCormack, Carl Lumbly vagy Christina Pickles. És nyilván Csupó Gábor neve sem hatott riasztóan. A film sorsa véglegesen akkor dől el, amikor kiderül, ki lesz az amerikai forgalmazó, de már így is van értékesítője Oroszországban, pár volt szovjet tagállamban, illetve Kelet-Európára is van egy opció.
A Macskafogó 2. és az Egon és Dönci is jól szerepelt, előbbi televíziós jogai keltek el a Távol-Keleten, utóbbit pedig Indiában fogják bemutatni. A Macskafogó kapcsán érdemes megjegyezni, hogy nagy volt az érdeklődés, sokan emlékeztek az első epizódra, és többen érdeklődtek a nagy magyar klasszikusok forgalmazási joga iránt is.
Bacsó Péter Majdnem Szűz című alkotása is sikerrel szerepelt, mivel ekkor már tudható volt, hogy a filmet beválogatták a Moszkva Filmfesztivál versenyprogramjába. A filmet sikerült Törökországba eladni, ahol szerethetik a magyar filmeket, mert az Egon és Dönci, és a Macskafogó 2 ide is elkelt. Novák Erik Zuhanórepülése pedig Tajvanban lesz látható.
Kálomista Zsuzsa elmondta még, hogy a megváltozott vásárlási szokások miatt még több üzlet is köttethet a jövőben, hisz ma az a jellemző, hogy sokan csak érdeklődnek, de nem vásárolnak jogokat ott helyben, hanem kivárnak, és sokszor fél-egy évvel később valósul meg egy üzlet. Ezért is fontos az információ: az Immigrants sikere például a hátán viheti be a többi magyar produkciót Nyugat-Európába, ahonnan szintén nagy az érdeklődés.
A Cannes-i filmfesztiválon versenyző Fipresci-díjas magyar film, a Delta nemzetközi forgalmazója a The Coproduction Office, ők foglalkoznak az értékesítésével. A Cineuropa közlése szerint a Deltá-t eladták Franciaországba (Le Pacte), Spanyolországba (Silenzio), a Benelux-államokba (Lumière and Filmuseum), Svájcba (Look Know!), Görögországba (Seven Films), Bulgáriába (Art Fest), Indiába, Koreába és Mexikóba.