10. Clint Eastwood: Changeling

A hivatalos versenyprogramban csupán két amerikai rendező indulhat visszatérő alkotóként, Clint Eastwood és Steven Soderbergh. Eastwood thrillerje megtörtént eseményeken alapul: az 1920-as években, Los Angelesben elrabolnak egy kisfiút, ám a gyermek később visszakerül anyjához. A fiatal nőben azonban felébred a gyanú, hogy valójában nem is saját fiát, hanem valaki más gyerekét kapta vissza. A drámai főszerep megformálására Eastwood Angelina Jolie-t választotta.

IMDB
A Changeling a wiki-n

Az egyik amerikai versenyző: Clint Eastwood Changeling című filmje

11. Charlie Kaufman: Synecdoche, New York

Charlie Kaufman a Synechdoche, New York című filmmel debütál rendezőként, ám forgatókönyvíróként már jeles, Oscar-díjas (Egy makulátlan elme örök ragyogása) vagy Oscar közelébe került (A John Malkovich-menet, Adaptáció) produkciókat kapcsolhatunk nevéhez. A filmet eredetileg Spike Jonze rendezte volna, ám egyéb rendezői elfoglaltsága miatt ő csupán a produceri székben foglalt helyet, így a direktori és forgatókönyvírói feladat egyaránt Kaufmanra hárult. A Synechdoche, New York története színházi közegben játszódik, főhőse egy ambiciózus rendező, aki legújabb darabjában New York mását akarja megjeleníteni egy raktárépületben. A film, akárcsak Kaufman korábbi alkotásai, a valóság határait feszegeti, miközben felmutatja a kézirat és a főhős valós viszonyai közötti kapcsolódási pontokat. A színházi rendező szerepét Philip Seymour Hoffman formálja meg.

IMDB
A film posztere a filmbuzin
Being Charlie Kaufman (rajongói oldal)

A másik amerikai versenyző: Synedoché, New York

12. Steven Soderbergh: Che

Steven Soderbergh, aki 1989-ben már elvitte a fődíjat Cannes-ban a Szex, hazugság, videóval, ezúttal a dél-amerikai forradalmárról, Che Guevaráról készítette mintegy négy órát betöltő, két részes életrajzi elbeszélését. A forradalom kultikus alakjának kubai tevékenységét az első részben (The Argentine), míg életének későbbi szakaszát a második epizódban (The Guerilla) formálta meg a rendező, aki a Che főszerepét Benicio del Toro-ra bízta. Sokáig kétséges volt, hogy a film elkészül-e a cannes-i bemutatóra, tekintve epikus hosszúságát és szinkronizálási feladatait, ám most már biztos, hogy Soderbergh is teljes filmmel szállhat versenybe az Arany Pálmáért.

IMDB: The Argentine
IMDB: The Guerilla
Steven Soderbergh hivatalos

A harmadik amerikai versenyző: Steven Soderbergh Che című filmje

13. Paolo Sorrentino: Il Divo

Az olasz rendező már előző munkájával, a L’amico di Famiglia (Family Friend) című filmmel is szerepelt a cannes-i versenyfilmek között, a magyar nézők elsősorban A szerelem következményei című filmjét ismerhetik. Most az Il Divo című, valós történeten alapuló életrajzi filmmel indul az Arany Pálmáért, melynek forgatókönyvét is ő maga jegyzi. A sztori Giulio Andreotti politikai tevékenységét dolgozza fel, melynek érdekessége, hogy az itáliai parlament 1946-os alapítása óta ő az egyetlen kormányzati tag, akit nyolcszor választottak meg miniszternek és miniszterelnöknek. A film nem kendőzi el a politikai személyiség maffiakapcsolatait sem, ám mindemellet bemutatja a miniszter Vatikánhoz fűződő szoros viszonyát is. A főszerepet alakító Toni Servillo már Sorrentino egyik korábbi filmjében, a Le Conseguenze dell’amore című maffiatörténetben is látható volt. A címként választott Il Divo kifejezés a politikus populáris megnevezésére, a „Giulio Divo”-ra utal, mely egyben feleleveníti bennünk Julis Caesar alakját a „Divinus Iulius” tiszteletbeli névre való referálással.

IMDB
Előzetes a Youtube-on

Az olasz versenyző Il Divo című munkája Giulio Andreotti-ról

14. Jia Zhangke: 24 Cities

A fesztivál ázsiai filmjei között egyetlen kínai filmként száll versenybe Zhangke 24 Cities című munkája. A Kína legutolsó nagy krónikásának tartott rendező három időperióduson és három nőalakon keresztül érzékelteti velünk hazája történelmi viszontagságait és a történelmet megszűrő szubjektumot. A kollektivizáció világából kiszakadni vágyó nők a múltban és a jelenben próbálják megtalálni saját magukat, s mindeközben elvonul szemünk előtt az 50-es évek, a 70-es évek és a jelenkor Kínájának díszlete.

IMDB
Jia Zhangke a Wiki-n

A kínai versenyző: Jia Zhangke

15. Eric Khoo: My Magic

Eric Khoo 2005-ben debütált Cannes-ban, Be with Me című filmjével. A szingapúri rendező legújabb filmjének különlegessége, hogy szövegének nagy része tamil nyelven hangzik el, bár maga a rendező nem beszéli ezt a nyelvet. A történet egy valóban létező személyiség, Francis Bosco tűznyelő történetét dolgozza fel, aki lecsúszott alkoholistaként próbál újra közeledni kamaszkorban lévő fiához. Az alacsony költségvetésből készült filmet Khoo mindössze nyolc nap alatt forgatta le.

IMDB
Eric Khoo a Wiki-n

A szingapúri versenyző: Eric Khoo

16. Brillante Mendoza: Serbis

A Fülöp-szigetekről származó Mendoza előző filmjét, a Foster Child-ot a tavalyi fesztiválon már vetítették Cannes-ban, ám versenybe csak most került Serbis című munkájával. Brillante „Dante” Mendoza a második Fülöp-szigeteki rendező 1984 óta, akinek filmjét beválogatták a cannes-i versenyprogramba. Az első és mindeddig az egyetlen alkotás Lino Brocka Oranoprobis című opusza volt, mely a világnak erről a részéről érkezett a fesztiválra. A Serbis történetében egy pornómozi közösségének életét követjük nyomon: a szereplők élete teljesen hétköznapi módon zajlik, csak éppen egy külvilág által erkölcstelennek tartott közegben.

IMDB
Ismertető a filmről

A Fülöp-szigeteki versenyző:  Brillante Mendoza

17. Lucrecia Martel: La Mujer Sin Cabeza (The Woman who Lost her Head)

Az argentin rendezőnő, aki előzőleg a The Holy Girl című alkotásával képviseltette magát Cannes-ban, mostani versenyfilmjében szintén a politikai színezetű dráma műfajával kísérletezik, melynek központjában ismét a nő társadalmi szerepe és a női sors megélése áll.

IMDB
Lucrecia Martel a Wiki-n

Az argentin versenyző: Lucrecia Martel

 
18. Daniela Thomas, Walter Salles: Linha De Passe

Szintén Latin-Amerikát képviseli a Thomas – Salles rendezőpáros Linha de Passe című, különleges műfajú filmje is. Walter Salles neve elsősorban a Központi pályaudvar és az Egy motoros naplója című filmek rajongóinak lehet ismerős, Daniela Thomas pedig a magyar mozikban futó Párizs, szeretlek egyik eipzódját rendezte. A városi road movie a modern Brazília szociális környezetét jeleníti meg, felhasználva Sao Paolo blokkházas lakótelepeit a történet háttérkulisszájaként. A film négy fiútestvér sorsát mutatja be, kiknek közös vágya, hogy futballsztárrá váljanak.

IMDB
Walter Salles a Wiki-n

A brazil versenyző: Linha De Passe

19. Pablo Trapero: Leonera

Pablo Trapero Lucrecia Martel mellett a másik argentin nemzetiségű rendező a cannes-i szelekció latin-amerikai filmjei között. Korábbi filmjei stílusukban és tematikájukban koherensnek mondhatóak, hiszen legfőbb jellemzőjük a hétköznapi emberek szociális problémáinak analizálása a modern dél-amerikai társadalmi helyzet keretei között. Aktuális filmje egy asszony küzdelmeit mutatja be, aki mindent megtesz azért, hogy fiát kiszabadítsa a börtönből.

IMDB
Egy jó cikk Trapero-ról

A másik argentín versenyző: Pablo Trapero