A FIAPF döntését már Cannes-ban előrevetítette az a rendkívüli találkozó, amit Losique és a Velencét igazgató Moritz de Hadeln valamint a Torontóért felelős Piers Handling között hívtak össze. Valójában a FIAPF nincs abban a pozícióban, hogy lefokozzon egy fesztivált, afelett viszont dönthet, hogy az adott évben akkreditálja-e a kérdéses filmmustrát. Így jövőre nagy valószínűség szerint Montreal újra visszakapja A-listás helyét, amennyiben a fesztivál időpontját elmozdítják és lecsökkentik a többi mustrával való átfedéseket.

A Nemzetközi Producerszövetség egy 4 kategóriás rendszer szerint sorolja be a nemzetközi filmfesztiválokat. Az általában csak A-listásként emlegetett 1. kategóriába a "nem specializált versenyfesztiválok" tartoznak. Minden ország csak egy ilyenre jogosult, ld. Cannes-t, Berlint vagy épp Velencét. A 2. kategóriába a "specializált versenyfesztiválok" kerülnek. A 3. kategóriában a nem versenyjellegű játékfilmes mustrák találhatók - ilyen például Toronto, míg a 4. kategória a kisjátékfilmes-dokumentumfilmes fesztiválokat foglalja magában.

Az egyelőre még nem világos, hogy Montreal elutasítása mit fog jelenteni a fesztivál számára. A FIAPF akkreditációja egyfajta minőségi biztosítékként szolgál arra, hogy az adott fesztivál betart olyan alapvető szakmai szabályokat, mint a producerek szerzői jogainak védelme, limitált vetítésszámok és optimális vetítőtermi kondíciók.

A montreáli időeltolás hátterében valójában az áll, hogy a fesztivál úgy érezte, elszürkül a másik nagy kanadai filmmustra, Toronto mögött, amely profitált Velence viszonylagos közelségéből, így pár nappal a csatornák városa után már itt is kvázi világpremiereket tarthattak.