Az elmúlt napok női központú berlini filmjeiben az a közös, hogy nem távoli kontinensek politikai elnyomásában élő asszonysorsokat ismerhetünk meg általuk, hanem a nagyon is ismerős nyugati társadalmakban élő értelmiségi nők életébe tekinthetünk be. Három erős női rendezést néztünk meg eddig a Berlinalén. A francia Mia Hansen-Love, a drogos rave-partik világában játszódó Eden rendezője új filmjében egy középkorú párizsi filozófiatanár életének meghatározó éveit mutatja meg csendes finomsággal. Anna Zohra Berrached algériai származású német rendezőnő 24 hét című munkája álomszerű képeket és kíméletlen naturalizmust váltakoztatva mesél el egy szinte elviselhetetlenül megrendítő történetet. Rebecca Miller New York-i független romantikus vígjátéka pedig egy fiatal nő párkapcsolati és gyerekvállalási bonyodalmait ábrázolja intim humorral.

Isabelle Huppert a tőle már megszokott (de unalmassá sohasem váló) szerepet, a kissé hidegen intellektuális nőt alakítja a L’Avenir (Things to Come) (magyarul kb. ‘A jövő vagy Ami még következik’) című alkotásban. A történet néhány évet ölel fel: a rendező finoman elegáns rezdülésekkel mutatja meg, hogy az élet legtöbbször hatalmas, drámaiként felfogott eseményei: halál, válás, születés tulajdonképpen mindennapi dolgok, és az életben nincs más feladatunk, mint menni tovább akkor is, ha drámai fordulatok következnek be sorsunkban. A főszereplőnek hivatása, a filozófia jó kapaszkodót nyújt: “legalább intellektuálisan mindig kielégülhetek” – mondja, mikor 25 év házasság után elhagyja a férje. Nem omlik össze, hanem méltósággal és megadással vegyes derűvel megy tovább.

L’Avenir

Megdöbbentő, hogy egy ennyire fiatal rendező hogyan rendelkezhet ennyi élettapasztalattal. Hansen-Love még csak 35 éves, de ez már az ötödik nagyjátékfilmje. Isabelle Huppert-rel tökéletes csapatot alkotva mesélnek el egy egyszerű történetet: a válás, a beteges anya idősek otthonba kerülése majd halála olyan események, amelyek nagyon is hétköznapiak: melodrámai, tragikus vagy szikáran minimalista módon is lehetne ábrázolni ezeket a fordulópontokat, de a L’avenir a bölcs nyugalom és finom humor eszközeit választja, néha kikacsintva a néző felé („–Ne aggódjon, sok nő talál a válás után fiatalabb férfit. – Igen, a filmekben.”) Néhány, ehhez hasonló zseniális pillanat miatt többször is érdemes lesz megnézni ezt a filmet: amikor a kiköltöző férj által otthagyott virágcsokrot egy IKEA-táskába gyömöszölve kidobja a hősnő, majd egy másodperc múlva visszafordul, és a csokrot otthagyva kihalássza a szemetesből a táskát, az önmagában felér egy mindent elmondó egyperces novellával.

Ezzel a finom és nyugodt humorral rokon a Greta Gerwig főszereplésével bemutatott Maggie’s Plan (Maggie terve) című amerikai független film, amelyről egy női Woody Allen juthat eszünkbe. Az összefonódó, szétváló, majd újra találkozó életutak, a neurotikus és mindent túlanalizáló beszélgetések, a komikus helyzetek és jellemek, a hirtelen ugrások az időben – mindezek megvannak Rebecca Miller romantikus vígjátékában is, amelyben mindenki egyformán esendő és szeretnivaló: senki sem tudja pontosan, hogy mit akar, de valamilyen külső vezérlő erő révén mégis úgy alakulnak a dolgok, ahogy eredetileg tervezték.

Maggie’s Plan

Gerwig – aki Huppert-hez hasonlóan mindig visszatérő, szokásos karakterét játssza – lubickol a művészeti iskolában tanító fiatal tanárnő szerepében (és különleges színű ruháiban): bohókás, éretlen, szeretetre vágyó és hajlamos megfontolatlansága miatt sok mindent elrontani. Méltó társa ebben a kalamajkában John (a kissé teszetosza Ethan Hawke), a félelmetes, ám mint később kiderül, szintén esendő feleség által elnyomott antropológus,  aki egyre csak a soha el nem készülő nagy regényét írja. Julianne Moore alakítása a komikusan felsőbbrendű feleség szerepében szokás szerint elképesztően pontos és tökéletesen kidolgozott: a karakter dán akcentusa miatt feltétlenül eredeti nyelven kell majd megnézni ezt a felemelő és lelket melengető filmet.

Drámai és tragikus kontrasztot alkot az előző két mozival a 24 hét című német szenvedéstörténet, amelyben egy boldog párnak kell meghoznia az egyik legkeményebb döntést az életben: elvetessék-e vagy megtartsák sérült magzatukat. A kiegyensúlyozott boldogságban élő házaspár – egy stand-up komikus, Astrid és menedzsere, Markus  – örömmel várják második gyereküket, amikor a terhesség előrehaladott szakaszában pörölyként csap le rájuk a hír, hogy a magzat Down-szindrómás. Szerelmük és életigenlésük elég erős ahhoz hogy úgy döntsenek, boldogan vállalják gyermeküket a kromoszómarendellenesség ellenére is. Amikor azonban egy későbbi vizsgálat szívrendellenességet mutat ki, és operációk sorozatatát vetíti előre, hirtelen minden összeomlik, és egy eddig nem sejtett kálvárián indítja el a párt.

24 weeks

A kemény tépelődés és döntési folyamat egyszerű, realista, az arcokra koncentráló bemutatását álomszerű, a képzeletet idéző képek szakítják meg időről-időre, amelyeken a magzat mutatkozik meg rebbenőn, sejtelmes fényben: valószínűleg minden várandós anya elképzeli így a gyerekét – hogy milyen lehet most a keze, hogyan mozdul meg a méhben. Állítólag ez az első alkalom, hogy HD-minőségű méhen belüli felvételeket használtak egy mozifilmben. Ezek a képek hatásos erővel mutatják meg az iszonyatos lelki dilemmát, amelybe egy anya kerül egy ilyen döntés meghozatalakor: mindennél jobban szereti a benne fejlődő gyereket, ugyanakkor a felelős döntés, ha önmagunk, a magzat és a másik gyerek érdekeit nézzük, ellentétbe kerül ezzel az anyai szeretettel.

Ilyen helyzetben nincs jó és könnyű döntés, ezt mutatja meg a film: minden lehetőség csak a szenvedést hordozza magában. Az alkotó nem ítélkezik: a 24 hét végső üzenete az, hogy ez a döntés, bár valószínűleg a legnehezebb, amit egy embernek meg kell hoznia az életében, nem morális kérdés: nincs helyes vagy helytelen válasz, csak a szenvedés van, amelytől mostantól nem szabadulhatunk. Az 1600 fős Berlinale Palastban a film legerősebb, de semmiképp nem hatásvadász jeleneteinél a közönség egy emberként nyúlt a zsebkendője után – ennek a filmnek az emlékétől biztosan sokáig nem fogunk szabadulni.