Timur Bekmambetov digitális effektekkel felturbózott sikerfilmjét az Orosz Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia zsűrije ítélte a legjobbnak. Az orosz filmesek azonban többen úgy látják, a döntéshozók részrehajlóak voltak, ezt a gyanút tovább erősítheti, hogy a testület elnöke a filmben játszó Vladimir Menshov volt.
A film, amely 53 nap alatt csaknem 16 millió dollárt hozott a konyhára Oroszországban és a volt szovjet tagállamokban, trilógiává szélesedik: két orosznyelvű rész után egy angolnyevű epizód is készül, miután a producerek szerződtek a 20th Century Fox-szal.
Igencsak megbolydult az indiai filmipar is, amikor a rák következtében egy látását elvesztő kisfiúról szóló, alacsony költségvetésű film lett az ország hivatalos jelöltje az Oscarért, kiütve ezzel a versenyből nagy bollywoodi produkciókat. A Shwaas (Lélegzet) a múlt hónapban az indiai nagydíjat is elnyerte. A rendező Sandeep Sawant elmondása szerint semmi ilyesmire nem gondolt, amikor a filmet készítették, csak a saját hitéből nyerte ehhez az igaz történethez szükséges emocionális töltetet.
A film marathi nyelven nyelven készült, és annak ellenére, hogy e nyelvcsoport központja a filmfőváros Mumbai, India lakosságának kevesebb mint 8 százaléka beszéli. A kisfiú és nagyapja kapcsolatát feldolgozó történet olyan hindi-nyelvű produkciókat előzött meg, mint Amitabh Bachchan bollywoodi szupersztár főszereplésével készült A kertész, vagy a Nobel-díjas Rabindranath Tagore egyik regényének adaptációja, valamint az 1999-es India-Pakisztán konfliktust feldolgozó LoC című, szintén sztárokkal tűzdelt produkció.
Az eddigi külföldi Oscar-jelölések között a cseh Horem Padem (Fel és le) című filmet találjuk Jan Hrebejk rendezésben és Ondrej Trojan producerrel, ők azok akikhez a tavalyi cseh jelölt, a Zelary is fűződik. A németek a Bukás című Hitler-filmmel szállnak versenybe, míg hazánk Antal Nimród Kontrollját küldi az Akadémia díjáért.