2022. 09. 28. filmhu

Rangos dokumentumfilm fesztiválon versenyez Paczolay Zsófia filmje

A Szabadkikötő az IDFA rövidfilmes versenyében

Az egyik legnagyobb presztízsű nemzetközi dokumentumfilm fesztivál, az IDFA - Amszterdami Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál rövidfilmes versenyprogramjába válogatták be Paczolay Zsófia Szabadkikötő című rövidfilmjét, amit a DocNomads programban készített. Filmjében a legnagyobb budapesti gabonasiló alkalmazottját követi, aki több mint harminc éve végez kimerítő és kemény fizikai munkát.

A Szabadkikötő (angol címén Budapest Silo) főszereplője József, aki több mint 30 éve Budapest legnagyobb, még ma is működő gabonasilójában dolgozik. Lakhelye a szerkezet mellett, egy konténerházban van, az ablaka előtt folyamatosan húznak el teherautók és vonatok. Paczolay Zsófia 25 perces kisfilmjében József munkáját követi, ahogy szinte búvárként ereszkedik le naponta a tíz emelet mély silókba. A fizikailag is rendkívül megerőltető munkára a férfi egészsége is rámegy, de ő a nehéz körülmények ellenére is ragaszkodik hozzá, szerves részévé vált a környezetének. Az IDFA hivatalos leírása szerint József munkáját "lenyűgöző, kontrasztokban gazdag kameramunkával örökítették meg, és ügyesen vágták meg, erős hangtervezéssel."

Paczolay Zsófia

Paczolay Zsófia az elmúlt 10 évben főleg külföldön dolgozott, ebből 6 évet Amszterdamban a Moha művészeti kollektíva tagjaként performatív és szociális munka határán mozgó projektek készítésében vett részt. Mindezek előtt 2012-ben a BME Építészmérnöki karán diplomázott. Az innen hozott gondolkodás vele maradt, ám időközben úgy alakította a tevékenységét, hogy többet és mélyebben tudjon  közvetlenül emberekkel dolgozni. Munkája során szeret közösségekhez közel kerülni és a belső folyamataik megismeréséből merítve változni. Ennek a részeként látja a filmkészítési gyakorlatát is. 2018-ban elnyerte elnyerte az SZFE nemzetközi Docnomads képzésének az ösztöndíjat.

Szabadkikötő

A film rendezője Paczolay Zsófia, a vágó Bíró Bálint, az operatőre Ezequiel Salinas (aki a Félhomály című rövidfilm operatőri munkájáért idén elnyerte a Zsigmond Vilmos Filmfesztivál fődíját), a zenéjét Sperling Andor szerezte. A producerei Paczolay Zsófia és Bíró Bálint, a sound design szintén Bíró Bálint és Gyöngyösi Ádám munkája. A Szabadkikötőt a DocNomads mesterképzésen kezdték el fejleszteni az alkotók, majd Bíró Bálint és Paczolay Zsófia produceri gondozásában egy 25 perces rövidfilmé bővült.

Az Amszterdamban megrendezett IDFA Európa egyik legrangosabb nem-fikciós filmfesztiválja. Az elmúlt években több magyar alkotás is meghívást kapott, itt versenyzett Zurbó Dorottya és Arun Bhattarai filmje, A monostor gyermekei, Tuza-Ritter Bernadett rendezése, az Egy nő fogságbanA létezés eufóriája, Szabó Réka filmje és a Tobi színei is, Bakony Alexa rendezése. Továbbá a Szabadkikötő alkotócsapatának korábbi rövidfilmje, Bíró Bálint Félhomály című munkájának is Amszterdamban volt a premiere. 

 

Még több magazin

magazin

A rap a legjobb fegyver a szabadságért vívott küzdelemben

Kritika a Kneecap című filmről

Nyelvében él a nemzet. Ha hallanák a Széchenyi Istvánnak tulajdonított szállóigét, minden bizonnyal azonosulnának vele a Kneecap nevű belfasti…

tovább

magazin

Fazakas Péter: Öröm volt hallgatni, ahogy áradnak a régi emlékek, történetek

Interjú a Ma este gyilkolunk rendezőjével

A Ma este gyilkolunk egy színészotthonban játszódik, ahol rejtélyes gyilkosság történik, főszerepben Kern Andrással. A film rendezőjével, A játszmát…

tovább

És mi van Tomival?

Az alkoholbetegség, a sehová sem tartozás témakörét járja körbe Till Attila harmadik nagyjátékfilmje, az És mi van Tomival?, ami október 31-én kerül a mozikba

Közelebb hozni a periférián élő embereket – Így készült az És mi van Tomival?

Ezt a napot kéne valahogy túlélni pia nélkül

Október végén érkezik a mozikba Till Attila új filmje

a teljes dosszié

BIFF 2024

Október 29-én indul az első BIFF, azaz a Budapest International Film Festival a Corvin moziban. A november 3-ig tartó eseményen olyan filmeket láthat először a magyar közönség, mint a Velencében körülrajongott The Brutalist, Andrea Arnold legújabb könnyfakasztója, a Bird vagy épp a német Oscar-nevezés, A szent füge magja.

Horváth Kristóf: Ez egy tiszta lappal induló fesztivál

Keményen dolgozó kisemberek a BIFF-en

A brutalistát is elhozza nekünk a Budapesti Nemzetközi Filmfesztivál

a teljes dosszié
 
hirdetés

Fekete pont

Szimler Bálint első nagyjátékfilmje a hazai poroszos oktatási rendszer hétköznapi kudarcain keresztül mutat rá azokra a beidegződésekre és komplexusokra, amik össztársadalmi szinten is nehezítik az életünket.

Ha a szolidaritás tantárgy lenne, biztosan megbuknánk belőle

Mészöly Anna: Csendes, különös lázadásaim voltak

Filmhu podcast #98: Szimler Bálint és Osváth Gábor

a teljes dosszié

Rendezőnők a magyar filmtörténetben

Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.

Dr. Balázs Mária, aki öt percig gondolkodhatott, hogy lesz-e ő az első magyar filmrendezőnő

Filmhu podcast #88: Szederkényi Olga és a magyar filmrendezőnők

Riedl Klára, a filmrendezőnő, aki “magyar népi filmmel” futott be 1939-ben

a teljes dosszié
 
hirdetés