Godfrey Reggio, a kísérletező szellemű amerikai rendező 1982-ben készítette el Koyaanisqatsi című filmjét, amely az új iránt fogékony közönség köreiben kultikus alkotássá vált. A cím a hopi indiánok nyelvén annyit jelent: Kizökkent világ – ezzel a címmel forgalmazták a filmet annak idején Magyarországon is. A mű a természettől és az élet ősi egyensúlyától elforduló modern társadalmak abszurditását ábrázolja sugallatosan – cselekmény és szöveg nélkül, a BAFTA- és Golden Globe-díjas amerikai zeneszerző, zongoraművész, Philip Glass zenéjével, amely a mű elválaszthatatlan része. Ezt láthatja-hallhatja a Müpa közönsége a Philip Glass Ensemble autentikus előadásában, a Cantemus Vegyeskar, a Budapesti Akadémiai Kórustársaság és a Budafoki Dohnányi Zenekar közreműködésével.

A Koyaanisqatsi sikere után az amerikai rendező, Godfrey Reggio műhelyében megszületett a Qatsi trilógia. Mindhárom film címe egy, a hopi indiánok nyelvéből kölcsönzött szó. A szöveg és cselekmény nélküli alkotások egyenrangú része Philip Glass muzsikája, amely a képsorokkal szorosan összefügg. A Powaqqatsi (Változó világ, 1988) az ősi kultúrák eltűnését, a Naqoyqatsi (Erőszakos világ, 2002) a modern technológiák társadalomra gyakorolt elidegenítő hatását ábrázolja. Az utóbbi zenéjét a film vetítése alatt egy, a szerző által kifejezetten erre az alkalomra készített új hangszerelésben a Philip Glass Ensemble adja elő, Helecz Dániel csellószólójával és a Budafoki Dohnányi Zenekar közreműködésével.

 

Godfrey Reggio a kortárs amerikai filmművészet egyik legérdekesebb alakja. Mérföldkőnek számító Qatsi-trilógiájának első része 42 évvel ezelőtt jelent meg, és egy egészen újszerű kifejezésmóddal gazdagította a nyugati mozgóképkultúrát. Bár a három Quatsi-filmet (Koyaanisqatsi – 1983, Powaqqatsi – 1988, Naqoyqatsi – 2002) szokás dokumentarista alkotásként aposztrofálni, valójában kívül helyezkednek minden tradicionális filmműfaji kategórián.

A kép és a zene ilyen organikus egymásra épülése, a vizuális és zenei mesterművek ilyen szoros összefonódása a mai napig egyedülállónak számít a filmművészet történetében. Az ennek eredményeképp létrejött filmalkotások pedig épp olyan relevánsak napjainkban, mint amilyenek megszületésük pillanatában voltak. Ennek tanúja lehet a Müpa közönsége is: a trilógia első és harmadik darabját a Philip Glass Ensemble élő közreműködésével láthatja szeptember 23-án és 24-én a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.

A zenemű új hangszerelése a Ravenna Festival, a National Concert Hall (Ireland), a Barbican Centre és a Müpa Budapest felkérésére készült.

Godfrey Reggio munkásságáról bővebben itt olvashatunk.