Az ELTE BTK Filmtudományi Tanszékén kétnapos konferenciával tisztelegnek az alkotók előtt. Szeptember 27-én például modernista nőalakok elevenednek meg Gaál István filmjeiben, de szó lesz emlékfilm-építészetéről is. Az előadók felidézik Sára Sándor „képi virágát”, bemutatják operatőri munkásságát, és beszélnek a monológokból felépített közös múltról, nemzedéki attitűdről, önreflexióról, de még a rendező zenéjéről is. A második nap történész szemmel vizsgálják a 80 huszárt, megidézik ’56-ot, az emlékezet és a kiszolgáltatottság szemszögéből elemzik a Krónikát és a Nehézsorsúakat, és mozgó állóképeket kutatnak a rendezők életművében.
Október első hétvégéjén Pásztó ad otthont a Gaál István filmnapoknak. Fókuszban a rendező, a képzőművészet, a zene és a fotó kapcsolata, valamint az ötven éves Sodrásban. Természetesen ott lesz a Sodrásban operatőre, Sára Sándor, de tiszteletét teszi Gaál római barátja, Angelo Bernardini, és a Bartók Béla életművéről szóló Gyökerek társ-forgatókönyvírója, Várbíró Judit is. Levetítik a Magasiskola nemrég felfedezett werkfilmjét, de a vászonról (és a Tisza-partról) Luja, Böbe, Vadóc és társaik is visszaintegetnek majd.
A rendezvény ideje alatt az Uránia Sára Sándor és Gaál István munkáiból, és róluk szóló portréfilmekből válogat. A vetítések sorát a Sodrásban nyitja szeptember 27-én. A film előtt a magyar származású rendező, André Libik emlékezik egykori producerére, Gaálra. Sára életművéből történelmi dokumentumfilmjei kerülnek sorra. Pécsi Püspöki Tanítóképzősök, amerikai és francia hadifogságba esett katonák, bukovinai székelyek hányattatásai, és magyar női sorsok a Gulágon.