Negyedjére sem ébredt a tavasz

A forgatásnak március 10-én kellett volna elindulnia, ami már a negyedik kitűzött dátum volt, de ezt is el kellett halasztani. Szász szerint a Magic Media nem gazdája a filmnek. A konkrét eset kapcsán egy általános kérdés fogalmazódott meg a rendezőben: Hol vannak a producerek?

Szász stábja kora ősz óta várja, hogy el tudjon indulni. A legnagyobb gond az, hogy a több ezer gyerekből kiválasztott szereplőkkel nem lehet akármeddig várni, hiszen kinőnek a filmbeli szerephez passzoló életkorból.

„Kátyúban van a produkció. Nagyon sokáig, nagy türelemmel kerestük a gyerekeket, és meg is találtuk őket. Négy alkalommal nem sikerült elindulni. Olyan ez, mint az atlétikában. Ellőttük a startpisztolyt, sok ember lankadatlan erőbedobással dolgozott, aztán nincs pálya, ahol futhatnánk” – jellemezte a helyzetet a rendező a filmhu kérdésére.

Szász János szerint ez nagy részben a Magic Media részéről tapasztalható oda nem figyelés eredménye. A film 100 millió forintos támogatást kapott az MMK-tól, később a koprodukciós alapból is részesült támogatásban. Két német és egy angol koprodukciós partnerrel is folytak tárgyalások, végül mindhárom kiszállt a produkcióból. Egy román partner azt ígérte, hogy technikát biztosít (lámpát, kamerát), most úgy tűnik, ez az ajánlat is elúszik. Szász legjobban mégis az Eurimage-pályázatot fájlalja, ahonnan ugyancsak lemaradt a produkció.

Ki ma a producer Magyarországon?

„A producer elérhetetlen, mindig tárgyal, nem tudni, merre van, nem hív fel, nem hív vissza a legélesebb helyzetekben sem, nem kommunikál, nem gazdája a filmnek. Egy éve gyakorlatilag semmit sem tett ezért a filmért, felhasználta az adódó, a Sorstalanságból behozott partnereit, hiszen így kényelmesebb, és megpróbálta őket beetetni a filmmel. Nem sikerült.” – részlet Szász János MMK-nak írott leveléből.

„Ki itt ma Magyarországon a producer? – teszi fel a kérdést a rendező a filmhunak adott interjújában -  Hallom: jön, dübörög  a produceri filmgyártás Magyarországra, már itt van a levegőben, de rendezőként erre azt kell mondjam: ehhez producerek is kellenek. Az még nem  producer, aki befizeti a pályázati csekkeket, majd olcsón  megveszi a film jogát, és ide-oda rakosgatja a rendező filmtervére megnyert összeget. A producer az az ember ott fenn a hegy tetején. Egy szavahihető ember, egy Partner, aki kommunikál, aki mellett a rendező, a stáb  biztonságban érzi magát. Amikor a Witman fiúkat csináltam, még Kardos Ferenc állt az Új Budapest Filmstúdió élén, aki már nem él. Vele rengeteget beszélgettünk a filmről. Csak ültünk rengeteg délutánon és csak beszélgettünk, meg álmodoztunk. Alkotótárs volt! A producer az kell, hogy legyen. Általában mondhatom, hogy nagyon nagy gáz van. Kevesen vannak, komoly probléma a rendező számára, hogy hol indítsa el a filmjét.”

Szász elmondása szerint két dolog miatt írta meg keserű indulattal teli levelét. Egyrészt úgy érezte tájékoztatnia kell az MMK-t, hogy miért nem indul el a film, amelyre támogatást adtak. Másrészt úgy érzi, hogy meg kéne szólalni, mert ami jelenleg zajlik az tűrhetetlen. A levél hatására többen aggódva keresték meg a rendezőt, hogy átvennék a filmet.

„Azon gondolkozom, hogy mit is kéne most csinálni - mondja Szász a film jövőjét illetően. - Nyomorúságos egy éven vagyok túl. Elkezdtem nem jól érezni magam a saját bőrömben. A gyerekek korával van a gond, viszont újra nem kezdek bele a castingba. Másrészt ehhez a filmhez hó kellett volna, hiszen a kitavaszodásról szól. Az a címe, hogy A tavasz ébredése, nem a nyár, az ősz, vagy a tél ébredése. Ezt egyszerűen nem lehet tűrni. Nem sajnáltatni akarom magam, a rendező nem az a fajta, akit sajnálni kell. Én dühös vagyok, és ezt kikérem magamnak. Erdélyben egy éve várják, hogy mi lesz. Csíkszeredai és Sepsiszentgyörgyi gyerekek, várják, hogy mikor kezdődhet el a munka. Ez óriási felelősség. Nem lehet az emberek lelkével játszadozni.”

A produceri érvek

Barbalics Péter azóta levélben válaszolt a rendezőnek és az MMK-nak, az őt ért vádakra. Elmondása szerint jelenleg egy fekete-fehér művészfilmhez, mely Wedekind drámájának adaptációja, nagyon nehéz európai koprodukciós partnert találni.

„A Magic Mediának ez mégis sikerült, hiszen  a német, román és legutóbb két hete egy francia céggel is tárgyaltunk és aláírtuk az előszerződéseket. A filmterv közben a francia ARTE és egy svájci alapítvány pályázatára is eljutott, továbbá a német MDM alapítványhoz, akik kifejezetten ilyen filmeket támogatnak, ezek eredményeit várjuk. Ami az Eurimage-pályázatot illeti, onnan azért maradt le a produkció, mert a német partner képtelen volt forgalmazót találni, ami pályázati feltétel. Jelenleg tehát csak az MMK-s pénz áll a rendelkezésünkre, a pályázati eredmények májusra várhatók” – mondta el Barbalics Péter kérdésünkre.

A tavasz ébredése előkészítésében résztvevő munkatársak nagy részét Szász kérte fel, állítja a producer. "Folyamatosan azzal bíztatta őket, hogy mindjárt forgatni fognak, ezzel szerette volna a producereket "helyzetbe" hozni, vagyis belekényszeríteni őket a forgatásba: ez is egy rendezői fegyver."

Amellett, hogy a filmből a román fél nem szállt ki, Barbalics a MAFILM-et hozta be partnerként, akik biztosítanák a technikát a produkció számára. Szász János reakciója Barbalics szerint Tarr Béláéhoz hasonlít, aki idővel mégiscsak belátta, hogy van olyan, hogy egy film nem tud elindulni a tervezett időpontban.

Barbalics nem szeretné, ha a Witman fiúk gyártásvezetőjéhez hasonlóan erőszakos rendezői nyomásra belemennének olyan dologokba, amelyeknek nincs meg a fedezete. Néha még aláírt szerződésekre is késve érkeznek be a pénzek, mint a Sorstalanság esetében, hívta fel a figyelmet a producer. Továbbá azt is hangsúlyozta, hogy a Megic Media saját forrásból 7 millió Ft-t tett bele a filmbe, amiből Szász felvette a saját honoráriumát. Igazán az az érdekük tehát, hogy a film elinduljon.

„János szeretne elindulni, de ha nincs meg rá a pénz, hogy ez biztonságosan menjen végbe, akkor nincs mit tenni. Nem tudok azzal foglalkozni, hogy egy rendező egyik reggel arra ébred, hogy holnap forgatni akar. Az persze egy másik kérdés, hogy tudja-e magában cipelni a tervet olyan sokáig, és nem hűl ki a dolog. Nagyon sok helyre el van küldve a terv, de a pénzek csak néhány hónap múlva esedékesek.”

Sorstalanság vs. Wedekind?

Az eset kapcsán nem lehet figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy a Magic Media másik produkcióját, a Sorstalanságot eredetileg Szász János rendezte volna.

„Jánosnak furcsa viszonya van a Sorstalansághoz. Eredetileg úgy volt, hogy ő rendezi meg a filmet, aztán mégis másképp alakult. De soha nem volt olyan, hogy A tavasz ébredése csak másodlagos lett volna a Magic Media szemében.”

Szász János tisztában van Barbalics véleményével, elmondása szerint azonban már régen túltette magát az ügyön.

„Azt hiszem van nekik elég bajuk nélkülem, mindenesetre csak egy dolgot jegyzek meg a Sorstalanság kapcsán : félévre Kertész Imre döntése után véletlenül találkozom Barbaliccsal, ő kicsit zavarba jön majd kijelenti, hogy ,Te, az a helyzet, hogy Kertész nem akarja, hogy te csináld a filmet…' - Ez oké, csak neked meg Kertésznek közölni illett volna. Mindössze ez a gond, hogy eltelt megint félév… aki az embert kirúgja, annak illik ezt a kirúgott emberrel közölnie, még ha később Nobel-díjas lesz is belőle… nem beszélve Barbalicsról, aki ehhez a dologhoz csendesen asszisztált. Ennyi a gond…”

Egy filmterv jövője: egyezség vagy jogi következmények?

Hogy a Wedekind-adaptáció sorsa mi lesz, egyelőre nem tudni. Szász elviheti a filmet máshová, lehet, hogy végleg eláll a film elkészítésétől, de az is lehet, hogy a felek végül mégiscsak meg tudnak egyezni. Barbalics válaszlevelének zárlata alapján úgy tűnik, hogy a Magic Media megtartaná a produkciót: „…a Magic Media mindent megtett annak érdekében, hogy a Szász János rendezésében készülő film megvalósuljon, ezután is elkövet mindent, hogy ez a produkció mielőbb elkészüljön. Amennyiben Szász erre nem hajlandó, abban az esetben meg kell vizsgálni ennek a jogi következményeit.”

„Ismerem Barbalics válaszlevelét, szerinte én vagyok a ludas - mondja a rendező. - Biztos követtem el hibákat. Naná!… De szerintem neki fogalma sincs arról, mit csinál, mit kellene csinálnia, fogalma sincsen mekkora a felelőssége. Én sem vagyok tökéletes, de a szándékaim tiszták. Egyébként: Barbalics felháborító módon nem fizette ki kollégáimat. Gyártásvezetőket, asszisztenseket. Egy óra alatt össze lehetne toborozni a szakma különböző pontjain azokat a színészeket, filmes szakembereket, cégeket, akiknek Barbalics cége tartozik. Ő a levele végén jogi következményekről ír, szerintem először ennek a rengeteg szerződésszegésnek a jogi következményeit kell megvizsgálni…"