Kontroll (r.: Antall Nimród, 2003)
„Amit a rendező játékfilmjében ábrázol, az fikció, egy fiktív földalatti világ. Sem maga a helyszín, sem az ott történő események, sem az események szereplői nem köthetőek a BKV-hoz, mert univerzális gondolatokat tükröznek” - indítja nyilatkozatával Antal Nimród Kontrollját Aba Botond, a BKV Rt. egykori vezetője. A tavaly 20. évfordulóját ünneplő kultfilm hősei az utazó közönség által rettegett és lenézett ellenőrök, akiket a föld alatt sodort egymás mellé az élet. Az újonc Tibi (Nagy Zsolt), a bölcs Professzor (Mucsi Zoltán), a lúzer Lecsó (Badár Sándor), a narkolepsziás Muki (Pindroch Csaba) és főhősünk, a különc Bulcsú (Csányi Sándor) egy szedett-vedett csapatban kérik a jegyeket-bérleteket, üldözik a fürge gyalogkakukkot, és drukkolnak egymásnak az éjszakai sínfutásban. Néha lehányják egymás cipőjét és idegbeteggé teszik a másikat, de amikor össze kell fogni a konkurens ellenőrök vagy focihulligánok ellen, újra összhangba kerülnek. Az egységet idővel szétszilálja a sínek alá lökdöső sorozatgyilkos felbukkanása, de az ötös így is a Kontroll szíve-lelke, legfőbb motorja marad.
Antal Nimród fekete komédiája 20 év elteltével is ugyanolyan friss és humoros, egyben izgalmas pszichológiai thriller is. A mozgólépcsők mélyén és Bulcsú lelkében dúló harc máig az egyik legnépszerűbb magyar filmes történet, ami nem csak a sokat bántott ellenőrök karakterét tette mindenki számára szerethetővé, de a budapesti metrónak egy olyan arcát is megörökítette, ami az azóta történt felújítások miatt javarészt már teljesen eltűnt. A 2000-res évek pesti metróhálózata Bulcsúék hatodik társaként színesíti, teljessé teszi a csapatot. (PJ)
Lepattanó (r.: Vékes Csaba, 2024)
Első ránézésre talán nem tűnik igazán szuper csapatnak a Lepattanó kicsit lepattant társasága, de talán nem árulunk el nagy titkot, hogy film végére kiderül, hogy a lelkesedés és az összetartás csodákra képes. És ha még ezt a szedett-vedett társaságot a Dallas Bobby-ja, Patrick Duffy is támogatja, akkor igazán nagy dolgokra lehetnek képesek. A Scherer Péter által alakított Kálmán számára a gombfoci nem gyerekjáték, hanem egy véresen komoly sportág. Csapatával épp az Európa-bajnokságra készül megszállottan. Bár komoly esélyünk lenne a kijutásra, a selejtező legfontosabb pillanatában pénzügyi okokból kizárják őket. A megoldás nem várt helyről, egy másik földrésztől érkezik és bár hamar kiderül, hogy a pénz nem őket illeti, túl nagy a kísértés, hiszen csak így nyílik esélyük arra, hogy kijussanak az EB-re…
Vékes számára már a film kiindulási pontját is a gombfocis közeg jelentette, ám Gönye László forgatókönyvíróval még egy „full macsó” filmet terveztek, csupa férfiról, akik „rohadt kemények, csak gombfociznak” - mesélte a rendező a 99. Filmhu Podcastban az alkotás keletkezéséről, majd abba is beavatott, hogyan finomodott ez az elképzelés a fejlesztés során, és hogy miért került bele mégis egy szerelmi szál és női szereplő Waskovics Andrea személyében, aki Scherer szerint mindenkit lejátszik a filmben. Scherer Péter pedig mélyrehatóan elemezte nekünk a gombovi és a szektorlabda közötti különbséget. Az alkotók a humoros jelennetek sorával néhány véletlenül egymásra talált kisemberről mesélnek, akik egy vidéki kisvárosban a hobbijuknak élnek, mert az ad meg nekik mindent, amely az életük többi részéből hiányzik.
Isteni műszak (r.: Bodzsár Márk, 2013)
„Istent játszol és fizetnek érte?” – szegezi a kérdést Milán (Ötvös András), a délszláv háborúból Magyarországra szökött fiatal mentőtiszt Fék Doktornak (Rába Roland), a temetkezési vállalkozókkal összejátszó, embereket a halálba segítő kollégájának. Majd a doki a kínai büfé asztalánál az illatos-omlós csirke mellé feltálal némi életbölcsességet és egy kis csuszi pénzt, így Milán csatlakozik a seftelős csapathoz, amiben Féken kívül a szamurájkard-fanatikus, szociopata Kistamás (Keresztes Tamás) van még jelen. Az Isteni műszak a három fős mentős kollektíva éjszakai kalandjain keresztül fest szürreális képet a rendszerváltás körüli Budapestről. Bodzsár Márk az akkori szabályozatlansággal járó ügyeskedést fekete humorral és stílusosan elrajzolt helyzetekkel ábrázolja, amihez remekül illenek az alvilági, furcsa karakterek. Például a Zsótér Sándor által alakított, szláv maffiózóra emlékeztető temetkezési vállalkozó, akin a szőrmekabát és a susogós melegítő is remekül mutat.
A történet középpontjában Milán szerelmi kálváriája áll: a délszláv háború miatt menyasszonya, Tánya (Stork Natasa) egy jugoszláv kórházban rekedt, a cél pedig az, hogy valahogy kimentsék őt onnan. Például egy koporsóban, de persze élve. Milán az ehhez a művelethez szükséges anyagiakért melózik éjt nappallá téve, miközben szórakoztató és meghökkentő epizódok teszik élővé és lélegzővé, egyben picit káeurópaiul Tarantinóssá a magyar fővárost. A mentős alakulat egy aluljáróban folytat horrorfilmbe illő küzdelmet a drogfüggő Csekő Terikével (Pálos Hanna), a börtönben egy hithű neonácit hatástalanítanak (őt Nagy Zsolt játssza), egy gerinctörött gyorshajtó motoros (Orosz Ákos) pedig a halálért könyörög nekik a balesete után. Sőt, még egy fodrászat is megjelenik, ahol a hajmosás mellett/közben prostituáltak szolgáltatásait lehet igénybe venni. Bodzsár Márk markáns hangulatú rendezői bemutatkozása izgalmasan, műfaji oldalról közelít a közelmúlt két fontos történelmi eseményéhez (délszláv háború és a hazai rendszerváltozás), miközben a botcsinálta mentős szupercsapat tagjai ugyan Istent játszanak, de eközben emberként próbálnak boldogulni a kis magyar káoszban.
Elérhető a Filmio kínálatában.
Együtt kezdtük (r.: Kerékgyártó Yvonne, 2022)
Kerékgyártó Yvonne nemzedéki közérzetfilmjében egy osztályközösség, az egykori 12.c. tagjai találkoznak az érettségijük után 10 évvel, hogy egy Balaton parti esküvő hétvégéjén számot vessenek arról, milyen ambíciókkal léptek ki az úgynevezett nagybetűs életbe és ezekből mit sikerült valóra váltaniuk. Az Együtt kezdtük a ‘90-es évek elején született generáció tipikus problémáit tárgyalja a főszereplő baráti kör tagjain keresztül. A közösségben vannak olyanok, akik még a gimiben jöttek össze egymással és mostanra a társas magány fojtó ölelésében tengődnek, mások karrierkrízisbe kerültek, drogfüggővé váltak vagy épp a pártalálás nehézségeivel és az online társkeresés bajos ügyeivel vesződnek, esetleg egy sikertelen külföldre költözési kísérleten vannak túl.
Az Együtt kezdtük igyekszik az összes karakterre, ezáltal mindegyik felmerülő problémára figyelni, a film pedig ezáltal abban sikeres, hogy a társaság tagjainak egymáshoz fűződő viszonyait képes megfelelően kibontani: szerelmek szövődnek, régi vonzalmak és konfliktusok élednek újra, amiket helyzetkomikum és félreértések szegélyeznek. Kerékgyártó Yvonne a most induló színészgeneráció ígéretes tagjait válogatta össze. Jakab Balázs jófiús imidzsű hősszerelmesként, Nagy Márk a leendő após/volt tesitanár által sakkban tartott, kapuzárási pánikban rostokló teszetosza vőlegényként, Kövesi Zsombor pedig szabadelvű, hedonista szerfüggőként marad emlékezetes. De ebben a filmben tűnt fel először az azóta filmvásznon már Szendrey Júliát is eljátszó Mosolygó Sára, aki képes árnyalni az egyszerre szép és okos lány szerepét, az elbizonytalanodó menyasszonyt pedig a Fekete pont főszereplője, Mészöly Anna formálja meg rendkívül kifinomult eszközökkel. A filmbéli fiatalok így végül nemcsak a bulizást és a felnőtt életet, de utóbbinak az átértékelését is együtt kezdik.
Elérhető a Filmio kínálatában.
Kék Pelikan (r.: Csáki László, 2024)
„A szocializmusban úgy nevelték fel, hogy az államtól lopni nem bűn; ez semmi ahhoz képest, hogy milyen lopások játszódnak le privatizáció címen; kinyílt a világ, de nem volt pénzünk utazni” – ilyen érvekkel indokolják az animációs dokumentumfilm szereplői, hogy annak a 90-es és 2000-es években miért hamis vonatjeggyel járták be a fél világot. Bár példaképnek nem mondanánk őket, de kedvelhető csibészek, talpraesettségük és vakmerőségük miatt mégis itt a helye a listán a Petyának, Ákosnak és Lacinak, akik domestos és indigó segítségével tökéletesítették és terjesztették el a nemzetközi bliccelés egy olyan formáját, ami egy egész generáció számára kinyitotta a világot. Bocsánatos bűn ez, mert a MÁV-ot megkárosító stikli a fiatalok számára a szabadságvágy kielégítését szolgálta.
Miután a három csóró főhősünket nem valaki átveri gagyin kopírozott vonatjegyekkel, elhatározzák, hogy ők majd kitalálják, hogyan kell rendesen nemzetközi jegyet hamisítani. Az egész műveletet a susogós melegítős, SZTK-szemüveges agytröszt, Ákos mozgatja, a vezetésével a srácok házilag beszerezhető kémiai anyagokkal kísérleteznek, és a sors fintora, hogy pont a Nyugatról érkezett, újdonságnak számító Domestossal lehet a legtökéletesebben kilúgozni a kézzel írt jegyekről a tintát. yannyira komolyan veszik a feladatot, hogy bemagolják a menetrendeket és rendszeresen kijárnak a pályaudvarra megfigyelni, melyik pénztáros milyen tollal tölti ki a jegyét, és hogy melyik fajta indigót – például a címadó Kék Pelikant – használja. A módszerük működik, az ellenőrök bekajálják a jegyeket, így fillérekért beutazzák Nyugat-Európát, idővel még egy kicsit rá is unnak a világjárása. Ugyanakkor bármennyire is próbálják itthon titokban tartani, az utazásaiknak híre megy a haveri körben.