A csajok a régiek - Major Melinda, Hámori Gabriella, Ónodi Eszter és Schell Judit |
A Magyarországon elsősorban a Kontroll fényképezése kapcsán ismertté vált Pados Gyula okozott némi gondot a produkciónak más irányú elfoglaltságai miatt. A Terézanyut fotografáló Pados egyben a Sorstalanság című szuperprodukció operatőre is - a Kertész-adaptáció hányattatott sorsa nagyban befolyásolta a Rácz Zsuzsa bestselleréből készült film forgatását is. Bergendy számára elképzelhetetlen lett volna, hogy gyermekkori jóbarátja (és vitathatatlan kvalitásai) nélkül folytassa a munkát - a Sorstalansággal együtt vállalta tehát a csúszást. A Koltai-produkció körüli nehézségek miatt kis híján összeomlott a Bergendy-projekt – mígnem a Sorstalanság stábja egy hatalmas gesztust tett Terézanyuék felé: az utolsó négy nap németországi felvételeiről elengedték Padost, így a Terézanyu végre beindulhatott.
Minden nehézség ellenére Bergendy Péter rendező nem bánja a csúszást: „Az őszi forgatások idején még nem voltunk teljesen készen a forgatókönyvvel, azóta volt idő a sztori újragondolására, de még mindig túl hosszú: két óra körül van a forgatókönyv, és egy óra ötvenöt percre szeretnénk rövidíteni a filmet.”. Az elmúlt néhány hónap folyamán a forgatókönyv egyes jelenetei, helyszínei és szereplői jelentősen megváltoztak: többek között a címszereplő édesanyja is képbe kerül majd. A regény és a forgatókönyv kapcsolatáról a rendező annyit mondott, hogy a film első harmada erősen ragaszkodik a regény cselekményéhez, de aztán kénytelenek voltak összevonni karaktereket és ívet keríteni a bestsellert kitevő anekdotáknak. Az egyik ilyen legfontosabb különbség talán a történet végében rejlik: míg a regénynek nincs lezárása, addig a film kínál egy nyitott befejezést – ennél többet nem árult el a rendező.
Alkoholmámorban próbálnak párra lelni Terézanyu és egy micimacsó (Csányi Sándor) |
Kéki Katának valóban nincs könnyű dolga: Trill Zsolt és Lengyel Tamás kellemetlen próbálkozásai után Schmied Zoltán panaszolta el méreteit („-Tíz centi! –Hosszában? Az pont elég!”), aztán Széles Tamás próbálta levenni a lábáról édesanyjának pénztárcájában hordott fényképével, végül egy hányás következett a mellékhelyiség jótékony homályában. Bergendy számára nem jelent nehézséget férfiként nőcis-filmet rendezni: „Ez annyiban női történet , hogy az érzelmekre próbál építeni – ebben pedig jó vagyok!”
Az elkövetkezendőkben öt hét kemény munka vár a stábra: a jelenetek nagy része Pesten forog majd, a látványos külsők után már a belsőké lesz a főszerep – elsősorban könyvből már megismert, az oly fontos beszélgetéseknek és italozásoknak helyt adó konyha. De kirándulnak majd a Pilisbe, Martonvásárra és a regényben is fontos szerephez jutó Dörgicsén forgatnak majd – igaz, nem az eredeti házban, mert vizuálisan intenzívebb közegre volt szükség, de néhány kocka erejéig feltűnik majd az eredeti telek is. A nagyvázsonyi kastélyban július 24-én tesznek pontot a felvételek végére - itt van a László Zsolt által alakított Tamás háza.
A produkció karácsonyi bemutatót tervez, a filmet az SPI viszi a magyar mozikba és várhatóan a 2005-ös Filmszemlén is találkozhatunk majd vele.