Ahogy korábban beszámoltunk róla, Zurbó Dorottya új filmterve a bhután-magyar koprodukcióban készülő Bruttó Nemzeti Boldogság (Gross National Happiness) a Sundance Institute dokumentumfilmes alapjától kapott támogatást múlt héten. Az örömöt tetézi, hogy még egy magyar dokumentumfilmes projektet találunk a 18 támogatott filmterv között.

A pince titka (Under The Dance Floor) Timár Sára első egész estés filmje. Főszereplője maga a rendező, aki fiatal fotográfusként egész életében egy régi budapesti villában élt, amelyre családja egy lakáshirdetésen keresztül bukkant rá a rendszerváltás évében. A ház minden szeglete a táncról szól, mert Sári szülei néptáncművészek, akik ezt a szenvedélyüket a gyerekeiknek is továbbadták. Sokáig senki nem firtatta, hogy otthonuk alatt egy sötét pince tátong, melyet a kommunista rezsim idején a politikai rendőrség titkos börtönnek alakított ki a koncepciós perek fogvatartottjai számára.

Ám a múltat nem lehet eltörölni. Az egykori lakók leszármazottai egyszercsak felbukkannak, és váratlan látogatásukkal felborzolják a megszokott családi hétköznapokat. Sárit nem hagyja nyugodni ez a történet, és a múltban eredő szálak kibogozását magára vállalja. A film során az ő személyes nézőpontján keresztül rajzolódik ki, ahogyan a magyar történelem rendezetlen dilemmái még a rendszerváltás után több évtizeddel is elérnek minket, egészen az otthonunkig.

Timár Sára 1987-ben született Budapesten. Néptáncművész szülők gyerekeként nőtt fel négy fiútestvére között egyetlen lányként. Történelmet tanult az ELTE-n, majd mesterdiplomát szerzett Párizsban az École des Hautes Etudes en Science Sociales-on. A családi hagyománnyal szakítva abbahagyta a néptáncot, és a vizuális művészetek felé fordult. 2017-ben elvégezte a MOME fotográfia mesterképzését. Kultúrház című diplomamunkájával a Capa nagydíj ösztöndíjasa lett, a fotósorozatot később Amszterdamban, Bázelben és Koppenhágában is bemutatták. Családi házuk múltjának felkutatása már több éve foglalkoztatja. Kutatás eredményeihez kezdetben személyes fotográfiákat készített, majd ebből a projektből született meg a dokumentumfilm terve.

A projekt 2020-ban részt vett az Eurodoc nyolc hónapos workshopján, amelynek utolsó franciaországi állomását a covid ellenére sikerült élőben megtartani. Idén pedig a francia Scam – Brouillon d’un rêve dokuemntumfilmes írói mentorprogramjában vesz részt a filmterv.

A film forgatókönyvírója Timár Sára rendező és Tóth Marcsi, operatőre Vajda Gergely Balázs, vágója Nemes Tímea, producere Meggyes Krisztina és Lévai Balázs, gyártója pedig a Little Bus Production.

A Little Bus Production filmgyártó céget Meggyes Krisztina és Lévai Balázs közösen alapította. A “Kisbusz” dokumentum-, kisjáték- és nagyjátékfilmek fejlesztésével és gyártásával foglalkozik. Tapasztalt és pályakezdő alkotókkal egyaránt együttműködnek, céljuk egy olyan kreatív, inspiráló filmes műhely létrehozása, amely minden segítséget biztosít a szakmájuk iránt elkötelezett, szenvedélyes filmkészítőknek. Projektjeik között található Timár Sára filmje mellett Podhradská Lea Apám lánya című dokumentumfilmje, amely idén nyert támogatást az NFI Inkubátor Programjában, Fuchs Máté Keltető című dokumentumfilmje, a Tiszeker Dániel rendezésében készülő Nagykarácsony című nagyjátékfilm, illetve a 2158 történet című dán-magyar koprodukciós dokumentumfilm.

Címlapkép: Timár Sára / Képek forrása: Little Bus Production