A film főhőse egy menő orvosprofesszor, dr. Borlai. Olyasvalaki, akinek hétköznapi rutinfeladat, hogy bizonyos betegeivel közölje valamelyes tapintattal azt a rossz hírt, hogy immár csupán megszámlálható mennyiségű napjuk maradt hátra ezen a Földön. Ő a legjobb férj, a legszeretőbb apa, a legkedveltebb orvos. Egy napon azonban kollégája ővele közli a rossz hírt. Az orvos ördögi tervet eszel ki: szándékosan magára haragítja a szeretteit, a gyerekeit, a feleségét, az anyját, hogy majd ne okozzon fájdalmat nekik, amikor el kell veszíteniük. Kern szavaival élve, III. Richárdhoz hasonlóan ez az orvos is úgy dönt, gazember lesz. Ám amikor már mindenkit elmart maga mellől, és egy emberként azt gondolják róla, hogy egy ocsmány, önző, kibírhatatlan alak – még mindig él. Emberi – orvosi – számítás szerint már rég a temetőben kéne lennie. Orvos kollégája sem érti, mi történt. Ekkor megpróbálja visszahódítani mindazokat, akiket magára haragított. Csakhogy a bizalmat sokkal könnyebb elfecsérelni, mint visszaszerezni.
(fotó: Vermes Kata)
A Gondolj rám forgatókönyvét Vámos Miklós Halhatatlan című novellája nyomán a szerzővel együtt írta Kern András. "Jó pár évtizeddel ezelőtt, a Yale egyetemen találkoztam Joseph Hellerrel, aki mikor megtudta, hogy én is írok, megkérdezte tőlem, írtam-e már szép, vidám történetet a halálról. A Halhatalan című novellát ez a kérdés inspirálta" - idézte fel a novella keletkezését Vámos, akitől megtudtuk azt is, hogy nem ez az első eset, amikor forgatókönyv készült az írásából, hiszen Rózsa Jánossal és Simó Sándorral is tervezték az adaptációt, ám akkor nem sikerült filmre vinni a történetet.
Vámos Miklós (fotó: Valuska Gábor)
Az író kérdésünkre, hogy a forgatókönyvben mennyire maradtak hűek az irodalmi alapanyaghoz, elmondta, hogy szerinte egy adaptáció elsősorban a rendező művészete, és az volt elsősorban a cél, hogy azt Kern egyéniségére szabják. "A dialógusok 'kernesek', körülbelül 70 százalékát ő is írta, maga a film viszont olyan kesernyés, amilyenek az én munkáim szoktak lenni. Aki ismeri és szereti a regényeimet, az valahogyan biztosan érezni fogja azt a fajta iróniát és morbiditást, amely majdnem minden könyvemben jelen van" - fűzte hozzá Vámos. Úgy érzi, az írónak a forgatás kezdetekor el kell engedni az alkotást, és teljesen meg kell bíznia a rendezőben. "Egyszer Magyarországon járt Zavattini, a nagy olasz filmforgatókönyvíró, és a Filmművész Szövetségben rendezők megkérdezték tőle, milyen érzés, hogy ő mindig csak írja a filmeket, de a dicsőséget a rendező és a színészek zsebelik be. Erre ő azt felelte, hogy tételezzük föl, hogy az ember szerelembe esik egy hercegnővel. Ilyenkor udvarolni kell neki, hatalmas pezsgős vacsorát rendelni Róma legjobb éttermében, száz szál rózsát küldeni, ékszert venni, de nem szabad semmilyen erotikus ajánlatot tennünk. Amikor pedig végre feljön Róma legjobb szállodájába - ahol lakosztályt veszünk ki a légyott számára-, és végre magától a ruháját is levette, hirtelen felpattan az ajtó, egy kis köpcös ember beszalad és magáévá teszi. Ez a köpcös ember a rendező."
(fotó: Valuska Gábor)
Kern András a kilencvenes években két filmet is forgatott, 1996-ben a Sztracsatellát és egy évvel később A miniszter félrelép-et, amelyet Koltai Róberttel közösen rendezett. "Gyerekkoromban filmrendező szerettem volna lenni, és bár már korábban is rendeztem néhány tévéjátékot, 48 éves koromban forgattam le az első saját játékfilmemet" - osztotta meg velünk Kern. Bár több, mint tíz év telt el azóta, hogy utoljára instruált, mégsem szorong az előtte álló feladat miatt: "Nekem sohasem volt hatalmas rutinom a rendezés terén. Régebben sokkal több játékfilm, tévéfilm készült, és szerencsére nagyon sokban dolgoztam is. Amit én a filmkészítésről és a rendezésről tudok, nagyrészt azoknak a filmeknek a felvételein szedtem össze, amelyekben szerepeltem: mindig figyeltem, hogyan dolgozik a stáb, és sokat lestem el azoktól a rendezőktől, akiket sorolhatnék, és akikkel rengetegszer dolgoztam együtt."
A rendező elárulta a Filmhunak, hogy leginkább attól tart, hogy ma, amikor sokszor egy hétköznap este, egy friss Oscar-díjas alkotásra is csak páran ülnek be a mozitermekbe, mennyire lesznek vevők erre a kicsit visszafogottabb és értelmiségibb alkotásra. "Abban reménykedem, hogy egy filmnek hosszú élete van. Ha most nem nézik meg olyan sokan, akkor majd megnézik később a tévében, letöltik a netről. Vagy tíz év múlva valamilyen más módszerrel, egy arra alkalmas szemüveg lencséjén, vagy az emberekbe beépített chipen, a kor szokásai szerint."
(fotó: Vermes Kata)
A Gondolj rám univerzális történet, amely a világ bármelyik pontján játszódhatna, de Kern szeretné a filmbe becsempészni Budapestet is: "Bár nagyon sok jelenete belsőben, lakásban játszódik, őrülten vágyom a külsőkre, hogy Budapest minél többször feltűnjön benne, szépen helyzetbe hozva egy-egy jelenetben. Persze azért pesti film lesz, hiszen itt játszódik és pesti dumája is lesz." Kern személyisége is beszivárog majd az orvos karakterébe: "Az új technológiák és a gépek iránti idegenkedésem benne lesz, de természetesen az nem lehet olyan erős, mint az enyém, mert ő egy sebészorvos, akinek egy csomó gépet nagyon jól kell ismernie, ezért kénytelen megtanulni a számítógép használatát." Néhány komikus jelenet is épül majd erre az ellenszenvre, például amikor dr. Borlai elindul megkeresni apja régi gyárát Csepelen, és eltéved. Amikor felhívja egyik kollégáját, hogy segítsen neki megtalálni a Csepel Vas- és Fémműveket, a barát a GPS használatát javasolja, ám ő a világító műszerfalon csak a multimedia funkciót találja, amitől felcsendül Leonard Cohen egyik száma.
Kern András (fotó: Valuska Gábor)
Ragályi Elemér nem először forgat együtt a Gondolj rám rendezőjével. Sokat dolgoztak együtt Sándor Pál filmjeiben, Kern előző alkotásait is ő fotografálta, ráadásul a Ragályi által rendezett Csudafilm főszerepét is a Vígszínház színésze játszotta el. Kérdésünkre, hogy mennyivel lesz neki több dolga a felvételek alatt azáltal, hogy most a rendező egyben a főszereplő is, a Filmhunak az operatőr elmondta, hogy így a színészi játékra is fokozottan kell ügyelnie, és sokszor át kell vennie a rendező bizonyos feladatait is. “Nem új dolog ez az én praxisomban, mert mindig olyan típusú operatőr voltam, aki vette a bátorságot, hogy beleszóljon a rendező dolgába is. Andrással pedig olyan sok évtizedes tapasztalat és ismeretség fűz minket össze, ami tulajdonképpen mindenre feljogosít.”
Ragályi Elemér (fotó: Valuska Gábor)
A film női főszerepét Eszenyi Enikő alakítja, aki a Sztracsatella című filmben Kern szeretőjét alakította, most pedig a felesége lesz, egy jó nevű bírónő képében. “Nekem a film mindig kirándulás és kikapcsolódás, imádom csinálni. Az pedig még inkább meghat, hogy Kern András másodszorra választ engem filmje főszereplőjévé.” A színésznő elmondta, hogy úgy érzi, a magyar film megint “ragyog”: “Örültem Szász János sikerének Karlovy Varyban, és az Oscar-jelölésnek is, amikor pedig Mundruczó nyert Cannes-ban, örömmámorban úsztam.” A színésznő szeret minden szerepére a legaprólékosabban felkészülni, ezért most is ellátogatott egy jogász ismerőséhez, hogy tanácsot kérjen tőle, és megfigyelje őt az általa alakított karakter megformálásához. “Amikor a jogász ismerősöm mondta, hogy egy bírónő minimum öt kiló irattal mászkál minden nap, abban a pillanatban jöttem rá, hogy milyen nehéz szakma az is.”
Kern András és Eszenyi Enikő (fotó: Valuska Gábor)
Liptai Claudia is feltűnik majd a vásznon, de egyelőre az alkotók még nem árulták el, hogy milyen karaktert formál meg az elsősorban színházból és Magyarország egyik legnagyobb kereskedelmi tévéjéből ismert színésznő. “Amikor Kern felhívott és szerepet ajánlott, azt hittem, viccel. Szerintem a film a színészet desszertje, amely mindig hatalmas élmény, és amely teljesen más színészi képességeket igényel. Természetesen - mint minden ismeretlentől - az örömön túl, tartok is a forgatástól, de olyan emberekkel fogok együtt dolgozni, akik biztos, hogy azt fogják előhozni belőlem, ami a legjobb, és ami a legjobbat tesz ennek a filmnek”- fűzte hozzá Liptai, aki nagyon örül annak is, hogy végre egy olyan oldalát mutathatja meg, amelyet még nem ismernek sokan.
A Sztracsatellában Eszenyi még Kern szeretőjét játszotta, a Gondolj rám-ban a feleséggé lépett elő. "A következőben anyám leszel!"-fűzte hozzá Kern.
A film címét Presser Gábor egyik számától kölcsönözte. Dr. Borlai hobbija, hogy szabadidejében orvos kollégáival együtt zenél és nagy vágya, hogy egyszer elénekelhesse a Gondolj rám című számot. Így szinte természetes volt, hogy a film zeneszerzőjének Kern régi vígszínházbeli kollégáját, Presser Gábort kérték fel.
Hogy a Gondolj rám zsáner-, vagy alkotói film lesz, nem tudja a rendező megmondani: "Soha nem értettem, hogy miért kell szétválasztani az alkotásokat. Régen nem voltak így kategorizálva a filmek. Csak annyit mondtunk, hogy ez jó, vagy rossz mozi volt. Most mi is egy jó mozit szeretnénk csinálni."
(fotó: Valuska Gábor)
Kern Andráson és a két színésznőn túl Majsai-Nyilas Tünde, Szilasi Blanka, Rajhona Ádám, Puskás Tamás, Börcsök Enikő, Zsurzs Kati, Papp János, Fesztbaum Béla, Cserna Antal, Törőcsik Franciska és Elek Ferenc is megjelenik majd a filmben. Az alkotás a Gondolj rám Kft. gyártásában, a Tivoli Filminvestments Kft. és az Inzert44 Kft produkciójában készül, producere Szekeres Dénes.
A film költségvetése hozzávetőlegesen 355 millió forint lesz, melynek felét Magyar Nemzeti Filmalap biztosítja majd. A további támogatók a TEVA Gyógyszergyár Zrt., az Origo Film Group Zrt., a JAM Kreatív Stúdió Kft., a Művész Kávéház, a Golden Gate Global Kft., az Agrirom Hungaria Kft., a Gozsdu gasztronómia Kft., a My Day Collection Kft., valamint a Porsche Hungaria Kft.
A Gondolj rám előreláthatólag 100 perces lesz, és a tervek szerint 2015 februárjában kerül majd a hazai mozikba.