Érkeznek (Fotó: Valuska Gábor)
A fiktív történet fiktív városban játszódik, ez többször is elhangzott a délután folyamán, amikor alkalmunk volt röviden beszélgetni a szereplőkkel és az alkotókkal. A stáb közel egy hónapot forgatott Kazincbarcikán, a budapesti forgatást követően pedig Várpalotára mennek majd tovább. Babos Tamás operatőr szerint kikerülhetetlen volt, hogy vidéken forgassanak, mivel Budapesten még az agglomerációban sem találtak olyan helyszínt, ahol „ne egy nagyváros érzete lenne a környezetnek”. Ráadásul a régi, ipari településeken is elképesztő felújításokat végeztek az elmúlt években, így nehezen akadtak olyan vidéki helyszínekre is, amelyek megfeleltek az általuk elképzelt látványvilágnak. Goda Krisztina a filmhez azt a fajta „sztálinbarokkot” kereste, amely szerinte Budapesten már nem nagyon létezik, és bár Kazincbarcika is rengeteget változott, mégis ez a fajta építészet „ott sokkal nagyobb léptékben van jelen”.
Neon és sztálinbarokk (Fotó: Valuska Gábor)
A sztori szerint a Klem Viktor és ifjabb Vidnyánszky Attila alakította fivérek egy karizmatikus vezető (Fenyő Iván) hatására csatlakoznak egy rendvédelmi szervezethez, hogy így tegyenek a bűnözés ellen. „Manipuláció hatására hogyan változik meg egy feltétel nélküli szerető-testvéri kapcsolat, ez mindenképpen témája ennek a filmnek” – véli a rendező, akivel a művház emeletén berendezett rendőrfőnöki szobában beszélgettünk. Goda Krisztina szerint ugyanakkor a filmnek sokféle vetülete és vonulata van: „a hatalommal való élés, és a hatalommal való visszaélés, amikor a közérdeket elkezdi felülírni az önös érdek, hogy az hova vezet. Ez mind olyan, ami ebben a történetben érdekel” – teszi hozzá.
Ifj. Vidnyánszky Attila a sminkben (Fotó: Valuska Gábor)
A cselekményszál miatt a Veszetteket már most sokan gárdafilmként emlegetik, erre azonban a forgatáson az általunk megkérdezettek többsége annyit mondott, hogy először meg kell nézni a filmet, addig minden csak találgatás. Az előzetes kategorizálással kapcsolatban azonban Goda Krisztina jóval határozottabban fogalmaz: „Az a bajom ezzel, hogy még mielőtt egy kockát látott volna belőle bárki, nem érdemes beskatulyázni filmeket. A filmben szereplő ifjúsági szervezet fiktív, ugyanúgy, ahogy a teljes világ és a benne szereplők is. Az egy más kérdés, hogy valószínűleg bele fog találni dolgokba, és lesznek aktuális problémák, amikről ez a film szólni fog. Egyébként ugyanezt éltük át a Kaméleonnál is: az egy konkrét házasságszédelgő történetén alapult, de utána 25 ember állította, hogy róla szól, vagy ismer valakit, akiről szól a film”.
A rendezővel a filmbeli rendőrfőnök szobájában beszélgettünk (Fotó: Valuska Gábor)
„Nagyon ritkán kerül a színész kezébe ilyen komplex feladat” – meséli később a saját karakteréről az idősebb testvért alakító Klem Viktor, akivel a művházban berendezett diszkóbelsőben beszélgettünk. „Joci, akit játszom, nehéz helyzetben van családilag is, szülők nélkül élnek az öccsével. A társadalomban sincs igazán helyük, kallódnak, nem véletlenül indít innen a történet. Szükség van erre, hogy egy picit érthetőbb legyen, honnan indulnak a fiúk, és később hová jutnak. Igazán nehéz állást foglalni a történetben bárki mellett pro és kontra” – teszi hozzá, miközben a Madaras testvérek története szerinte izgalmas és különös sztori. Vidnyánszky Attilával való találkozását szerencsésnek tartja: mind a ketten Marton László osztályába jártak (Klem Viktor öt éve végzett nála, Attila jövőre diplomázik), így – ahogy fogalmaz – eléggé hasonló iskolát kaptak. „Én debreceni fiú vagyok, Attila kárpátaljai, mindketten hozunk magunkkal valami egyszerűséget, csibészséget, ami miatt hamar testvéreknek éreztük magunkat. Ez tök jó a filmezésben, szeptember közepéig (a forgatás tervezett befejezése) Attila a tiszteletbeli, fogadott öcsém.”
Klem Viktor az idősebb fivért játssza (Fotó: Valuska Gábor)
Amíg Klem Viktor a saját karakterét sokszínűként jellemzi, addig Vidnyánszky Attila, akivel az emeleten kialakított konditeremben találkozunk, a saját figurájáról azt mondja, „egy kicsit suttyó, és a bátyám is egy kicsit suttyó. Én élvezem ezt a két suttyó srácot játszani” – teszi még hozzá nevetve. Elmeséli, hogy a sztori szerint a karizmatikus vezető hatására megváltoznak, és a két testvér szembekerül egymással. „Érdekes azt megélni, hogy egy testvéri viszony hogyan bontakozik ki, főleg úgy, hogy nem kronológiailag vesszük fel a filmet, így egyik nap nagyon szeretem a Viktort, a másik nap meg kicsit rosszban vagyunk.” Vidnyánszky Attilának ez az első nagyjátékfilmje, ahogy mondja, „teljesen szűzen esett a dologba”, a forgatás pedig neki nem csak lehetőség, hanem iskola is: „Életre szóló élmény lesz, miután nekem ez az első ilyen nagy kaland, és előre félünk többen is a srácokkal attól, hogy ennek egyszer vége lesz.”
Bán Bálint, Fritz Attila, Béli Ádám (Fotó: Valuska Gábor)
A testvérpár haverjait Béli Ádám, Fritz Attila, Bán Bálint alakítják, akik mindhárman azt mondták, hogy alkotótársként vehettek részt az általuk játszott karakter csiszolgatásában, alakításában. „Mindenkinek megvan a saját története, és ezek azután valahogy kapcsolódnak az egészhez. Összetart minket az, amiben ezek a srácok együtt élnek, abban a kisvárosban, ahol el vannak zárva mindentől, és ahonnan nem igazán van lehetőség kitörni. Fogódzókat keresnek, és ezek a srácok egymásban találják meg a biztos pontot” – meséli a hármasukról Béli Ádám. Színészként mindhármuknak ez a forgatás az „elsők között” van, Babos Tamás ugyanakkor azt meséli róluk, hogy nagyon gyorsan tanulnak, nagyon érzékenyek, és nagyon figyelnek mindenre: „Nagy alázattal csinálják, és segítségként vesznek mindent, amit javaslunk nekik”.
Babos Tamás a konditeremben mesél (Fotó: Valuska Gábor)
A filmben Fenyő Iván alakítja azt a rendőrfőnököt, akinek hatására a fiúk a rendvédelmi csoporthoz csatlakoznak. Az eddigi filmjeitől eltérően merőben más figurát kell hoznia; ezzel a megállapítással Goda Krisztina is egyetértett, hozzátéve ugyanakkor azt is, hogy Fenyő Ivánt sokoldalú színészként ismerte meg, akivel nagyon jól tudnak együtt dolgozni: „Nagyon jól értem az ő agyát, és bár sokat vitázunk, de ettől függetlenül egy irányba megyünk, és ez sokat számít”.
A film kezdetben Kakukkfiók munkacímen futott (Fotó: Valuska Gábor)
A Veszettek Czető Bernát László Kakukk című kisregényén alapul, a forgatókönyvet Divinyi Réka és Goda Krisztina írta. A filmben szerepel még mások mellett Györgyi Anna, Molnár Piroska, Nyári Oszkár, Törőcsik Franciska. A Veszettek a Magyar Nemzeti Filmalap támogatásával, a Megafilm gyártásában készül. Producere Kálomista Gábor. A filmet 2015-ben mutatják be.