Gazdag tanulmányai és nemzetközi érdeklődésének köszönhetően, az egyik legszínesebb dokumentumfilmes rendező itthon, 2015-ben, az első Inkubátor programban bemutatott Hat könnyű lecke című projektje is a győztesek között volt. Történetének főhőse egy fiatal, szomáliai menekült lány, aki 2014-ben érkezett Magyarországra, és minden erejét a magyar nyelv tanulásának szenteli.
„Szerzői dokumentumfilmekhez manapság nehéz hozzájutni. A fesztiválokon kívül nem igazán kerülnek forgalmazásba az ilyen filmek, a televíziós csatornák is csak elvétve vetítik őket. A filmtörténeti remekek pedig különösen ritkaságszámba mennek és csak alkalmanként, retrospektív vetítésen lehet elcsípni őket. Éppen ezért szeretnék most egy ilyen elfeledett alkotást ajánlani erre a péntekre: régi nagy kedvencemet, Bogdan Dziworski lengyel filmrendező A Few Stories About Man / Kilka opowiesci o szlowieku (1983) című rövid dokumentumfilmjét.
A film egy izgalmas műfaji párosítás egyvelege, ugyanis burleszk dokumentumfilm, aminek főhőse egy szenvedélyes műugró, síbajnok és remek festő. Csak éppen karok nélkül! A kamera szenvtelen, hétköznapi pillanatokat kap el az életéből, amiben a legegyszerűbb cselekvések is, mint például megenni egy szendvicset vagy kinyitni az ajtót is leküzdhetetlen akrobatamutatványnak tűnnek. Ám a film páratlan burleszk humora és érzékeny költőisége a Jacques Tati-t idéző hangmontázzsal megfűszerezve számomra az egyik legszebb film az élet szeretetéről.
A filmet itt lehet megnézni, csupán 20 perc:
Bogdan Dziworski mindössze tizenöt rövid dokumentumfilmet jegyez rendezőként, amiket az 1980-as években készített, majd filmes pályája hátralevő részében operatőrként dolgozott. Ez a néhány alkotás egytől egyik jól felismerhető szerzői stílusjegyeket tartalmaz, nem beszélve a tematikai hasonlóságokról. Filmjeire a burleszk stilizáció jellemző, de mindezt dokumentumfilmes kontextusban teszi, amely minőségek látszólag ellentmondanak egymásnak. Számomra éppen ezért olyan izgalmasak a filmjei, hiszen a burleszk műfaj gondos kidolgozottságát és a képi trükkökön alapuló geg természetét nehéz összeegyeztetni a dokumentumfilmes valóságábrázolással, ám Dziworskinak mégis sikerül találnia olyan közegeket a sport és a cirkusz világát, ahol a gravitációval való küzdelem a burleszk stilizáció alapjául szolgálhat a valóságban.
A ritkaságszámba menő dokumentumfilmek mellé szeretnék ajánlani egy remek magyar részvétellel is működő bemutatási platformot a KineDok filmklubot. A program kelet- és közép-európai dokumentumfilmeket vetít alternatív közösségi terekben, mint például egy kávézó, tornaterem, galéria, padlás, ahol a szűk, baráti hangulatú vetítések mellett a közönségnek lehetősége nyílik a filmkészítőkkel és szereplőkkel való személyes találkozásra is. Az ország minden területén szervezett vetítéseik célja, hogy a nehezen elérhető dokumentumfilmeket és bizonyos témákat közelebb hozzanak a közönséghez. A vetítendő filmekről és a programról a honlapon lehet tájékozódni."