Nagykarácsony
Tiszeker Dániel elhozta nekünk az első magyar karácsonyi filmet, amit annyira szerettek a nézők, hogy a második legnézettebb magyar mozifilm lett 2021-ben. Egy karácsonyi film sikeréhez a fülbemászó dallamok is kellenek, Balázs Ádám zeneszerző (aki többek közt a Testről és lélekről, valamint az Oscar-díjas Mindenki című filmeken is dolgozott) csodálatos ünnepi melódiákat írt hozzá, amiket mosolyogva dúdoltunk hazafele a moziból. De a remekül összeválogatott soundtrack is kiváló hangulatot teremt: felcsendül egy-egy dal a Blahalouisianától, Koncz Zsuzsától, az LGT-től, Goldfrapptól és még a Wellhello is írt egy önironikus számot a tűzoltókról.
A legjobb dolgokon bőgni kell
Van egy kapunyitási pánikban szenvedő főhős, aki csak sodródik az élettel és próbál megfelelni a körülötte lévők elvárásainak. Mi is segíthetné még jobban átérezni a helyzetét, mint a dalok? Iamyank nagyszerű választás volt Grosan Cristina elsőfilmes rendezőtől, többek közt mert a zenész számára is ez volt az első nagyjátékfilmes munka, így izgalmas lehetett a közös gondolkodás. A filmzenét ki is adta a zenész, ráadásul vágatlan változatban “a csapat annyira cuki volt, hogy nem ragaszkodtak a filmben használt verziókhoz, így ez a lemez tele lesz olyan anyagokkal, amik a filmes verzió hosszabb, továbbgondolt változatai, de természetesen minden ott van ami a filmben hallható volt tőlem.” – írta Facebookon Iamyank, akinek zenéjén kívül felismerhetünk számokat Barkóczi Noémitől, a Fran Palermótól és a Mayberian Sanskülottstól is, amiket Spotify-on is meghallgathatunk.
Külön falka
Kis Hajni első nagyjátékfilmjéről elsőre a Scooter jut eszünkbe és nemcsak azért, mert a Maria szólal meg a főcím alatt, hanem mert az egész filmet az elektronikus zene jellemzi – már csak azért is, mert a főhőst játszó Dietz Gusztáv egy klasszikus diszkóban dolgozik kidobóemberként (meg egyébként a rendező el is mesélte nekünk, hogy nagy vágya volt egy Scooter-számot megszerezni a filmhez). De ami izgalmasabb, az a kislányát játszó Horváth Zorka ízlése, aki az izlandi Kaelan Mikla együttest hallgatja és azt hazudja a barátnőjének, hogy az anyja énekel, az apja meg a menedzser. Hasonló izgalmas zenei választásokat hallhatunk a filmben, melynek zenéjét Borsos Oleg írta, aki így nyilatkozott a közös munkáról: “viszonylag gyorsan megtaláltuk a filmben többször is hallható furcsán morajló, torzított szintis vonalat, ami az egyik fő zenei motívum is lett.”
Toxikoma
Már csak Molnár Áron miatt is kézenfekvő volt, hogy fogunk látni egy éneklős szekvenciát Herendi Gábor tőle szokatlan hangvételű drogfilmjében, a Toxikomában, a film pedig egyből ezzel az ütős számmal kezd, ami jó kis alapot ad a további hangulathoz. “Ez a szám kifejezetten ennek a filmnek az esszenciája" – mondta el a színész. A Nem én leszek című dal azt a kort idézi meg, amikor Szabó Győző (akinek életrajzi könyvéből készült a film) a Lacht el Bahhtar nevű alternatív zenekarban énekelt. A zenét és a szöveget is Hrutka Róbert szerezte, a klipet pedig a film rendezője, Herendi Gábor dirigálta.
Űrpiknik
Badits Ákos elsőfilmje Zalatnay Sarolta megmentése körül bonyolódik, aki örömmel vállalta a felkérést, nemcsak önmagát játszva tűnik fel a filmben, hanem a leghíresebb dalai is felcsendülnek a Fekete árnyéktól kezdve a Magányra születtemig. De ami izgalmasabbá teszi, az a kortárs feldolgozás: a film promójaként a Fekete árnyék című számot újragondolta a Freakin' Disco, méghozzá Walters Lili előadásában. Csizmás András, a Freakin' Disco tagja azt mondta: "Mindenképp szerettük volna megtartani az energiáját és belecsempészni azt, amitől szerintünk ma érvényes és friss lehet egy olyan popfeldolgozás, ami vegyíti a 70-es évek funk- és progresszív rockját a mai pszichedelikus rock és elektronika világával. A lehető legmesszebb akartuk repíteni, úgy, hogy közben hűek maradjunk a kiindulóponthoz." A film teljes soundtrackje Spotify-on hallgatható.
El a kezekkel a Papámtól!
Dobó Kata második nagyjátékfilmjének egyik műfaji meghatározása a musical, és ugyan fel is csendül benne pár dal, azok kevésbé képezik a történet szerves részét, inkább csak látványelemek, erősítve a film kid camp jellegét. Ezt a kihaltnak hitt zsánert túlzó, mesterkélt, extravagáns színek és modoros figurák jellemzik, gyerekeknek szól, híresebb példái a Charlie és a csokigyár, A macska – Le a kalappal! vagy a Scooby Doo. Viszont ha már egy híres énekesnő, Csobot Adél a film egyik főszereplője, kár lett volna kihagyni a filmzenealbumról: a szerepe szerint is zeneszerető táborvezető szerelmes dalába csempész szívet.