A hitetlenkedés felfüggesztése
A feszültséget mindvégig fokozni kell |
Viszont ha a főhős szinte bármire képes, akkor az ellenfeleknek is szinte mindenhatóknak kell lennie. És az amerikai Ira Gaines, illetve a későbbiekben színre lépő szerb Drazen család valóban mindenhatóknak tűnnek. Olyannyira, hogy az már tényleg nagyon messze áll a valóságtól: nincs az a szerb háborús bűnös, aki akkora hatalommal és forrásokkal rendelkezne, hogy egy olyan volumenű összeesküvést véghezvigyen, ami a 24-ben bontakozik ki a szemeink előtt.
Az alkotók tökéletesen tisztában vannak vele, hogy a 24 drámai valósága borzasztó messze áll a hétköznapi valóságtól. A bekövetkező események puszta mennyisége valószerűtlen. Minden rettentő gyorsan történik – nem csak az akciók, a visszafogottabb drámai szekvenciák is. Az utolsó részek valamelyikében minden felvezetés nélkül romantikus érzelmek kezdenek kialakulni Palmer szenátor és kampánystábjának egyik tagja között (amiről persze kiderül, hogy nem az, aminek látszik). Míg egy hagyományos szappanoperában lenne idő a szál bővebb kifejtésére, itt a konklúzióig nem egészen egy óra telik el. A nézők azonban hajlamosak megbocsátani az ilyen tőről fakadó valószerűtlenséget, hiszen garantáltan nem unatkoznak, szinte semmi leállás nincs.
A drámaírás szabályai szerint ráadásul a feszültséget mindvégig fokozni kell. Ebben nincs hiba a 24 első évadján belül. A Drazen család könyörtelenségben túltesz Ira Gaines-en és csapatán. Olyannyira, hogy a második évadra legalább egy atombombára volt szükség, hogy fokozni lehessen a feszültséget. Így az írók pontosan ahhoz nyúltak: Bauer ügynöknek a második évadban, egy évvel az első szezon eseményei után egy valahol Los Angelesben ketyegő nukleáris robbanófejet kell megtalálnia.
Férfiszappan: akció és érzelem
Egy kibiztosított atombombánál komolyabb feszültségnövelő tényező aligha létezik. Olyan macguffin, ami akár huszonnégy órán keresztül képes garantálni a körömrágást. Hogyan lehet még azt is überelni? Sehogy. Vissza kell venni a tempót. A harmadik évadban az alkotók visszatérnek a gyökerekhez, és bár találnak macguffint egy elszabadulni készülő halálos vírusban, a feszültséget ismét a személyes konfliktusok szintjén találják meg. Az első évad hatalmas tanulsága volt ugyanis, hogy hiába a sok akció, a rengeteg izgalmas high-tech kütyü, a valódi feszültséget a Bauer családban zajló személyes konfliktusok generálták. Több helyen kategorizálták a 24-et férfiaknak szóló szappanoperaként. Meglehet, hogy van ebben is igazság, de az alkotók nagyon is tisztában vannak vele, hogy hiába a sok akció, valójában akkor fog igazán működni a show, ha az érzelmi cselekményszálak legalább olyan erősek, mint a csihi-puhi sztorik. Azzal, hogy Jack-nek elrabolták a családját, a legnagyobb érzelmi dilemmát varrták a nyakába az írók. Talán meglepőnek hangzik, de a személyes, érzelmes szálak létrehozása okozza az íróknak a legnagyobb fejtörést. „Az egyik legnehezebb aspektusa a 24 írásának a személyes történetek kiötlése, amik szemben állnak a terroristák körül bonyolódó történetekkel” – elmélkedik Cochran egy interjúban. „Nem rabolhatják el Jack családját minden egyes alkalommal, amikor terroristatámadás éri az Egyesült Államokat. Bár ez is megfordult a fejünkben” – teszi hozzá tiszteletreméltó őszinteséggel.
Ha kicsit hátrébb lépünk, és megvizsgáljuk egy 24 epizód eseményeit, rájöhetünk, hogy nem feltétlenül feszültebb a cselekmény, mint egy más műfajú tévédrámában, például egy Vészhelyzet vagy X-Akták epizódban. A feszültség generálása minden műfajban hasonló szabályokon alapul. A 24 azért tűnik talán mégis sokkal feszültebbnek, mert a cselekményszálak minden egyes epizód végén nyitva maradnak, és hatalmas függő kérdésekkel fejeződnek be. A cliffhangerek olyan hatást keltenek, mintha a cselekmény egyre nagyobb meglepetések felé épülne. A fokozatosság ezért is borzasztó lényeges aspektusa a történetépítésnek.
A nyugtalanságra, félelemre mindenhol vevők az emberek |
Miközben az írók a későbbi epizódok forgatókönyvein dolgoznak, a gyártás már zajlik a korábbi részeken. A 24 különleges show, nem valósítható meg bárhol. Csakis olyan helyen lehet legyártani, ahol az időjárás viszonylag változatlan egész évben, hiszen a 24 rész forgatása az esztendő nagy részét felemészti. Igen furán nézne ki, ha reggel 9-kor még javában sütne a nap, délután 5-kor pedig hó borítaná a tájat. Így is meggyűlik a gyártás baja az éjszakából nappalba – és persze fordítva – való átmenetekkel. Az írók úgy igyekeznek megkerülni a problémát, hogy a hajnali és szürkületre eső jelenetek minél nagyobb részét belső helyszínekre írják. Egyébként is jellemzően sok a belső jelenet.
Fontos, hogy a történet minél egyetemesebb legyen, hogy a világ minden táján ugyanakkora hatással bírjon a nézőkre. Ezért, bár a cselekmény bevallottan Los Angeles-ben játszódik, az írók ódzkodnak a jellegzetesebb helyek bemutatásától – nem látjuk a tengerpartot, Beverly Hills-t; „olyan érzést szeretnénk kelteni, hogy a történet bármely nagyvárosban játszódhatna – szerintem ettől is olyan hatásos” – magyarázza egy interjúban Surnow.
Az osztott képernyőkkel és kézi kamerás felvételekkel operáló profi rendezés és vágás rendkívül sokat dob azt összhatáson, felerősíti az eseményeket. Bár nem készül nagyobb büdzsével, mint egy átlagos amerikai egyórás drámasorozat, a 24 lényegesebben látványosabbnak tűnik a többinél. A költségek lefaragásában nem csak az játszik közre, hogy az írók igyekeznek a cselekményt belső helyszíneken tartani, de az egyedülálló megoldás is, miszerint egyszerre két epizódot vesznek fel egy rendező irányításával, bő két hét leforgása alatt.
A szerzők bevallottan nem végeznek jelentős kutatásokat a cselekmény kidolgozása során. Bár a valóságra törekednek, az első a dráma. Mint ahogy korábban szóba került, a titkosügynök címszó alatt sok mindent „el lehet adni” a nézőknek, ami a technikai kérdéseket illeti, de például a harmadik évad biológiai fegyver témájával kapcsolatban sem a tökéletes valósághűség volt a fő szempont. „A fő cél, hogy valósnak tűnjön a történet, nem pedig, hogy tényleg valós legyen” – nyilatkozta Gordon.
A recept eddig kiválóan működött szerte a világon. A nyugtalanságra, félelemre mindenhol vevők az emberek. A 24 az egyik legjobb sorozat, ami tévéképernyőre került. Brutális, sokkoló és kegyetlen sokszor – az ember nem egyszer napokig az adott epizód történéseinek hatása alatt van. Ez pedig a legjobb drámák sajátossága.
23:59:58
23:59:59
24:00:00
(Vége)