A film egy régi történetet aktualizál (Banovich Tamás 1964-es hasonló feldolgozása Cannes-ban nyert díjat), két testvér (játsszák Hules Endre és László Zsolt) egy táncelőadást készül összerakni Magyarországon, ám kettejük közé lép egy nő (Melkvi Bea), a szerelem és a féltékenység - "A „halálbatáncoltatás“ önkéntes, mindennapi megalkuvásaink szimbólumává válik, ahol a 'szükséges rossz', a mindennapos 'tánc az Ördöggel', elveink, szeretteink és önmagunk elárulásává válik." mondja a film szinopszisa. A további szerepekben Kolovratnik Krisztián, Kerekes Viktória, Zsigmond Emőke és Kovács Lajos látható, kisebb szerepeket játszanak a táncosok.

halalba7_500
Közbeszól a nő (Zsigmond Emőke)

A film végül hármas, szlovén-kanadai-magyar koprodukcióban készül el, a gyártó Cinema-film Kft. képviseletében Garami Gábor producer beszélt a forgatás tapasztalatairól a filmhunak. Szlovéniában indult a forgatás, stúdióban négy lakásbelső lett berendezve, majd Magyarország következett egy másik, belsőben forgatott jelenettel, illetve az összes, Budapest szívében felvett képsor erre az etapra esett – a Duna-part, Gellérthegy, budai Vár (szerencsésen a várfal esőzések hatására történt megrogyása előtt) mind látható lesz a filmen. Majd jött hét nap kanadai forgatás az amerikai színészekkel, köztük a Karambol című Cronenberg- és A napfény íze című Szabó István-filmből is ismert Deborah Kara Ungerrel, illetve az eredetileg kiszemelt, lelkes, késznek mutatkozó, ám az ügynökség által végül nem kiegyeztetett Donald Sutherland helyett választott Stephen McHattie-val, akit mi is jól ismerünk, hisz már X-akták-epizódokban is láthattuk, de rengeteg más sorozatban is szerepelt – az amerikai piacon elsősorban az ő kettejük arca, neve adhatja el a filmet.

Garami nem fukarkodott a dicsérő jelzőkkel („zseniálisak”) a nagy sztárok kapcsán (Hules sem megy el szó nélkül a színészek teljesítménye mellett, a facebookon és a film weboldalán dicsér, és kommentálja a forgatási eseményeket), McHattie eszköztelen játéka óriási élmény volt számára.

halalba5_500
Deborah Kara Unger és Stephen McHattie

A következő etap pedig megint egy budapesti lett, és még tart: a film táncjeleneteinek felvétele zajlik, hisz A halálba táncoltatott leány nyelve eredendően a zene, a tánc, a mozgás - a film szinopszisából a Honvéd Táncegyüttes a Cinema-Filmmel közösen, 2008-ban már készített előadást Zsuráfszky Zoltán koreográfiájában. A Honvéd Táncegyüttes és művészeti vezetője, a Kiváló Művész-díjas Zsuráfszky természetesen a filmes feldolgozásban is szerepet vállal, Kiss Ferenc a magyar népzenétől a világzenéhez közelítő nagyszerű filmzenéjéhez készített és táncolt el ugyanilyen felfogású koreográfiát. A Honvéd Táncegyüttes is fantasztikus munkát végzett, Garami Michael Flatley ír táncsztár együttesének egységét, együttartását tudja csak a magyar táncosok produkciójához mérni.

halalba4_500
Honti Zoltán, Richy Romwalter, Hules Endre, Zsuráfszky Zoltán néz vissza egy jelenetet

És akkor még nem beszéltünk a film operatőréről, az Oscar-díjas Zsigmond Vilmosról, aki egyfelől perfekcionista, megalkuvást nem ismerő világításával először a szívinfarktust hozza a film producereire, hogy aztán lenyűgözze őket a képek szépségével. Zsigmond egy-egy beállítás világítását többször is módosítja, a legkisebb árnyéknak is el kell tűnnie onnan, ahol nincs keresnivalója, ezért megnő az átlagos jelenetfelvételi idő. Az ütemtervet épp ezért hosszabb napi penzummal lehet tartani – a 12 órás műszak meg se kottyan a 80 éves operatőrnek, akinek az ebédszünetre is jut ereje viccelődésre, egy-egy jelenetnél pedig annyira elkapja a hév, hogy lekergeti a kameráról a forgató operatőrt, és beül a helyére, hogy maga vegye fel a jelenetet. Amelyek sokszor igen bonyolultak, kocsizások, kránolások, nagy mozgások jellemzik, és van, hogy Zsigmond olyan jeleneteket is dollyval (kerekes, kocsiszerű szerkezet) vesz fel, amit mások motoros kránnal csinálnának meg. Ezekért az élményekért, no meg persze a fantasztikus képek miatt örül Garami annyira, hogy sikerült rávennie a világhírű operatőrt a részvételre, akit már régóta ismer a Budapesti Operatőri Mesteriskola révén.

halalba2_500
Melkvi Bea, Zsigmond Emőke, László Zsolt

A film a forgatás után a nehéz és rendkívül fontos utómunka szakaszba lép, természetesen a táncjeleneteknek külön vágója lesz. A 2-3 hónapos kemény munka után az év végére elkészül a film mindenképp, hisz a különböző koprodukciós kötelezettségvállalasok, az Eurimages-támogatás is decemberi-januári elkészülésre kötelezi a produkciót (a film producerei Michael Dobbin, Garami Gábor, Igor Pedicek és Andrea Wrobel assistant producer). A 441 milliós költségvetésű (441,385.516.- Ft a pontos összeg ebből a magyar részvétel 54%, azaz 239,349.478.- Ft) film magyar piacra készül, de tengerentúli forgalmazók is látnak benne fantáziát. A magyar közönség a 2011-es Szemlén láthatja először a filmet.

Nézd meg a film előzetesét!